×
×

پیام صالحی: آریان هرگز از هم پاشیده نشده است

  • کد نوشته: 34122
  • موسیقی ایرانیان
  • یکشنبه, ۸ام اردیبهشت ۱۳۹۲
  • ۰
  • موسیقی پاپ پس از انقلاب شاهد شکل گیری گروه های زیادی بود که قصد داشتند مثل سایر نقاط دنیا کار گروهی موسیقی را در ایران رواج بدهند اما هر یک ظرف مدت کوتاهی به طور کل از بین رفتند . طی سالهای پایانی دهه هفتاد و در کنار ظهور پدیده های پاپ، گروهی متولد شد […]

  • موسیقی پاپ پس از انقلاب شاهد شکل گیری گروه های زیادی بود که قصد داشتند مثل سایر نقاط دنیا کار گروهی موسیقی را در ایران رواج بدهند اما هر یک ظرف مدت کوتاهی به طور کل از بین رفتند . طی سالهای پایانی دهه هفتاد و در کنار ظهور پدیده های پاپ، گروهی متولد شد که در یک چشم به هم زدن کارهایش شهرت جهانی پیدا کرد. سیر صعودی فعالیتهای آریان تا چهارمین آلبوم این گروه یعنی«بی تو با تو» حفظ شد اما ناگهان فعالیتهای گروه کم شد و اکنون اصلا برخی این سوال را می پرسند که «آریان کجاست؟». انتشار آلبوم جدید آریان هم این روزها به معضل جدیدی تبدیل شده است. طی ماههای گذشته کم و بیش خبرهایی از زمان انتشار آن شنیده می شد اما ناگهان چندی پیش اعلام شد که اصلا هنوز مجوزهای آن نیز اخذ نشده است. با «پیام صالحی» خواننده و یکی از ارکان اصلی آریان به گفتگو نشستیم و به بررسی معضلات و مشکلات این روزهای گروه پرداختیم و خواستیم بدانیم چه کسی مسئول منفعل شدن این گروه پرطرفدار دهه هشتاد موسیقی ایران است.
    صالحی در گفتگو با سایت«موسیقی ما» از برنامه های شخصی خود نیز سخن گفت:

    • شروع و پایان پروژه ساخت آلبوم جدید گروه«آریان» چه زمانی بود؟

    تقریبا از دو سال پیش شروع شد و حدودا اوایل تابستان گذشته تکمیل شد و ما آن را تحویل شرکت «ترانه شرقی» دادیم.

    • چه خبرهایی از این آلبوم دارید؟ آلبومی که مدتهاست حرف آن را می شنویم اما خودش را خیر.

    خود ما هم خبر خاصی نداریم و از این بی خبری به شدت رنج می بریم. مساله این است زمانی که در آن اوایل کارهای گروه آریان انجام شد و در ابتدا  سرپرستی اش بر عهده بنده بود با شورای شعر ارتباط داشتم به همین خاطر در جریان کار بودم. بعد از اینکه قرارداد سه آلبوم اول را با شرکت«ترانه شرقی» امضا کردیم ما سه آلبوم را به این شرکت واگذار کردیم و در انحصار شرکت قرار گرفت. باید این نکته را عرض کنم که پیش از آقای«رجب پور» آقای«احمدیان» بودند و بعد از ایشان آقای رجب پور تنها شدند و ایشان همیشه به ارشاد می رفتند و کارهای ما را انجام می دادند. این نکته در این زمان قابل عرض است که آقای رجب پور دوست صمیمی و نزدیک بنده هستند ولی روابط دوستی و کار جدا است و این را در بحث کاری عرض میکنم. بنده و «علی پهلوان» هم کاملا از ارشاد بی خبر بودیم و خدا را شکر تا کنون هم هیچ موردی پیش نیامده است که بخواهیم در آنجا حضور پیدا کنیم. بعد از آلبوم سوم و چهارم هم طبق روال قبل با ایشان همکاری داشتم و اعضای گروه هم در مورد آن توافق داشتند و در نهایت به نفع ما بود چرا که آقای رجب پور همیشه برای آریان تلاش می کردند و خودش را عضوی از آریان می دانست. آلبوم پنجم هم که آماده شد مطابق روال گذشته به آقای رجب پور تحویل دادیم. علی پهلوان برای این آلبوم بسیار بسیار زحمت کشید و آنقدر که از انتظار کشیدن خسته شد چون مدتها بود که کار خروج از کشورش درست شده بود و فقط به خاطر آلبوم آن را به تعویق می انداخت. ولی هر چقدر منتظر ماند آلبومی در کار بود. در آخرین خبری که دارم شرکت «ترانه شرقی» اعلام کرده است که این آلبوم فعلا تا زمان انتخابات مجوز نخواهد گرفت.

    • بعد از اتمام قرارداد قبلی که تا سه آلبوم بود، مجددا تا چه زمانی تمدید کردید؟

    تمدید نکردیم و ما قراردادی با شرکت ترانه شرقی نداریم و کار را به صورت دوستانه و توافقی در اختیارشان قرار دادیم. فقط همان سه آلبوم را با این شرکت و آقای رجب پور قرارداد داشتیم…

    • خب آیا می توانید از طریق یک تهیه کننده و شرکت دیگر اقدام کنید؟

    مساله همین جاست و ما تا کنون راجع به این مساله رو در رو به صحبت ننشسته ایم و هر موقع هم که من به علی پهلوان گفتم در این زمینه بحث کنیم، او در مورد این قضیه حاضر به گفتگو نبود. که چرا باید این اتفاقات رخ بدهد و وضعیت آریان اینگونه باشد؟ باید ببینیم انتظاراتمان از یک شرکت و مدیر برنامه چیست و یا می شود و یا نمی شود. شاید وی حرفها و  یک سری دلایل داشته باشد و بگوید که ایشان مقصر نیست و زحمت خود را می کشد و دلایل دیگری بر این قضیه حاکم شده است. الان شرکت ترانه شرقی مسئول این کارهاست و هیچ موقع راجع به این قضیه صحبت نشده است و یا پیشنهادی از شخص دیگری نشنیدیم که بخواهیم راجع به آن بحث کنیم و این اختلاف همیشه اینگونه بوده است و علی هم حتی حاضر به مذاکره نبود. من چند مرتبه پیشنهاد صحبت دادم. به هر حال حقوق مادی و معنوی سه آلبوم اول آریان متعلق به شرکت ترانه شرقی است و از این به بعد اگر تهیه کننده را عوض کنیم و قصد برگزاری کنسرت داشته باشیم بابت آهنگهای آن سه آلبوم باید اجازه ترانه شرقی را اخذ کنیم.

    • به جز دلیلی که ذکر کردید مشکلی دیگری را برای تعویق انتشار آلبوم بیان نمی کنند؟

    راستش را بخواهید اطلاعات من از شما بیشتر نیست! ما هیچ تماس و پیگیری نداشتیم و تنها رابط ما آقای رجب پور بودند و ما هم نمی دانیم که چه مطالب دیگری ممکن است وجود داشته باشد. الان هم سوالهای زیادی می شود و من واقعا خسته شده ام و نمی دانم چه جوابی بدهم. می گویند آریان هست؟ از هم پاشیده شد؟ خیر آریان پاشیده نشده است و فعالیتهایش برقرار است. خیلی وقت است سکوت کرده ایم و در این مدت همه در حال خواندن بودند. موزیک های زیرزمینی همه در حال انتشار کلیپ هستند و هیچ کسی با آنها کاری ندارد و نمی دانم چرا آلبوم ما که سیزده چهارده سال است کاملا مجاز و قانونی مشغول فعال هستیم نباید منتشر شود.

    • براساس گفته خودتان در مورد روند موسیقی روز،  فکر نمی کنید همین تعویق باعث کهنه شدن بخش های مختلف آلبوم شود؟

    من پیش تر هم این مساله را ذکر کرده بودم که وقتی پاپ کار می کنید برخی با تعصب حرف می زنند. می گویند چون ما طرفدار آریان هستیم و شما عضو این گروه هستید آهنگهایتان قدیمی نمی شود. به هر حال اگر به یک قشر محدود نگاه کنیم که دیگر موسیقی پاپ نمی شود. مسلما اگر آریان بخواهد اتفاقات خوب سالهای اول فعالیتش و حتی تا همین چند سال قبل و اجراهای زنده اش را مجددا رقم بزند باید به روز باشد. به روز بودن این نیست که بگوییم مثلا آهنگها بد است و به هر حال شعرها و آهنگها اصطلاحا «بیات» می شود. متاسفانه یک سری از حاشیه هایی که ایجاد نمی کنند به دلیل نداشتن ارتباط مستقیم خیلی بیشتر تاثیرگذار است و واقعا بچه های آریان همه دلسرد شده اند و اگر قرار باشد اینگونه پیش برود معلوم نیست چه اتفاقی می افتد و بالاخره باید سوالی شود و جوابی دریافت کنیم و کار به یک جای مشخصی برسد. علی هم رفت استرالیا و واقعا دیگر صبرش تمام شد. کسی بود که واقعا زندگی اش را به خصوص برای آریان گذاشت. اگر علی پهلوان این مصاحبه را می خواند از همین جا به او می گویم نرسیدم که به تازگی با تو ارتباط داشته باشم و دلم برایت تنگ شده است و همه اعضای آریان قدر زحمت های تو را می دانند. و منتظر هستیم که آلبوم منتشر شود و علی برگردد و تورهای کنسرت را برگزار کنیم و با انتشار این آلبوم خون تازه ای در رگ های ما جریان خواهد یافت.

    • اگر بالاخره طلسم انتشار این آلبوم شکسته شود برای فعالیتهای آینده اعم از آلبوم و کنسرت باز هم با ترانه شرقی همکاری می کنید؟

    خیلی از آهنگهای ما در آن سه آلبوم اول است و اگر بخواهیم کنسرت برگزار کنیم باید با رضایت آقای رجب پور باشد. ایشان هم فکر نمیکنم چنین شخصیتی باشند که بخواهند این حقوق را واگذار کنند.

    • می توانم از این صحبت شما این نکته را برداشت کنم که دیگر تمایل چندانی برای همکاری با  ترانه شرقی ندارید؟

    خیر. ترانه شرقی عضو جدا نشدنی گروه آریان است و نصف بیشتر موفقیت های ما مدیون شرکت ترانه شرقی و زحماتی است که برای ما کشیده اند. ولی ممکن است ترانه شرقی الان تمایلی به فعالیت به روز و زیاد نداشته باشد اما ما می خواهیم فعالیت کنیم. همه همکاران ما در حال حاضر چند بار در سال کنسرت برگزار می کنند و به هرحال برای جبران هزینه ها باید کنسرتهایی برگزار شود. طی دو سه سال گذشته ما چند کنسرت محدود بیشتر نداشتیم و من از این قضیه بسیار ناراحتم که چرا باید بدین گونه باشد.

    • در زمان انتشار آلبوم «بی تو با تو» همکاری شما با «کریس دی برگ» و ساخت کلیپ برای قطعات، اتفاق خوبی بود و به زعم برخی یکی از برگهای برنده آن آلبوم بود. برای این آلبوم هم برنامه یا برگ برنده خاصی داشتید؟

    ببینید برگ برنده سبک آهنگها و نوع تنظیمها و اتفاقات به روزی بود که آن روزها آریان در مورد آن صحبت می کرد. مسلما وقتی سه چهار سال از آلبوم قبلی می گذرد و ما هنوز درگیر انتشار کار جدید هستیم و هر کاری که انجام می دهیم انگار نه انگار. دیگر نباید انتظار اتفاقاتی از آن دست را داشته باشید.

    • خروج «علی پهلوان» و «نینف امیرخاص» از ایران در روند کم شدن فعالیت ها و دلسرد شدن اعضا دخیل بود؟

    خیر اصلا. نینف که برای ادامه تحصیل رفت و بعد از رفتنش کارها را دنبال کردیم و همکاری هایمان با او هم ادامه داشت. علی هم زمان سفر خودش را با برنامه های ما هماهنگ می کرد و وقتی دید که تکلیف آلبوم مشخص نمی شود از ایران رفت و اگر آلبوم به بازار عرضه شود باز می گردد و کارها از سر گرفته خواهد شد.

    • هنوز و با وجود گذشت مدت زیادی از آلبوم و کنسرت مستقل شما، برخی از طرفداران این نکته را بیان می کنند که این فعالیت های«پیام صالحی» هم دلیلی برای مشکلات کنونی آریان است. برای این انتقاد چه پاسخی دارید؟

    اصلا به هیچ عنوان این طور نیست. این ها همه حاشیه هایی است که به دلیل نرسیدن صدای ما به مردم ایجاد می شود و سوءبرداشتها پیش می آید. من در فرصتهای فراغت کار شخصی خودم را انجام دادم. زمانی که ویزای ما باید برای آمریکا می آمد به هر حال ویزای من دیرتر رسید و به کنسرت آمریکا نرسیدم. ولی به خاطر اینکه آبروی گروه نرود و اسم آریان خراب نشود رضایت دادم بدون من برنامه اجرا کردند. من برای آریان چنین کارهایی کردم بعد چگونه امکان دارد بخواهم بایستم و بگویم گروه برایم اهمیت ندارد. یک جایی دیگر خسته می شوم چون همه کاری میکنم و به جای اینکه مشکلات آریان بررسی شود می گویند که بنده به کار لطمه می زنم. من وقتی دیدم از آن راه به بن بست رسیدم تصمیم گرفتم کاری کنم که طرفداران را راضی کنم در غیر اینصورت هیچ اتفاقی نیست. در زمان فراغت آریان من کارم را انجام می دهم و زمان فعالیت، آریان اولین انتخاب من است. من از بیکاری و گذران وقت بیهوده متنفرم و احساس پوچی میکنم به همین جهت خودم را سرگرم میکنم.

    • در یک کلام می خواهم بگویید که گروه آریان زنده است؟

    بله زنده است و منتظر یک کاتالیزور یا تحریک کننده برای پریدن و اوج گرفتن دوباره است.

    • در یک مصاحبه اعلام کرده بودید که دیگر با «نیما وارسته» همکاری نخواهید داشت. دلیل این حرف چیست ؟

    نه ببینید در آن مصاحبه یک اشتباه و سوءبرداشت پیش آمد و من نگفتم که با «نیما وارسته» همکاری نخواهم داشت. من گفتم با نیما همکاری میکنم اما کل آلبوم با او نخواهد بود. این روزها کمی سر نیما شلوغ است و با هم صحبت کرده ایم و حتی پیشنهاد یک آهنگ را به او داده ام و کلا این روزها کمی درگیر است. ولی ترجیح دادم برای آلبوم از چند تنظیم کننده مختلف استفاده کنم.

    • در سال جدید به فکر برگزاری کنسرت مستقل خود هستید؟

    فعلا تمام تمرکز من روی آلبوم و مراحل تولید آن است و با دقت و وسواس آلبوم را جمع می کنم و پس از آن بحث کنسرت پیش خواهد آمد.

    • این آلبوم در سال ۹۲ منتشر خواهد شد؟

    حتما پیش از سال ۹۳ ارائه خواهد شد.

    • و کلام آخر؟

    امیدوارم این حرفهای من به گوش بچه های گروه و از همه مهم تر طرفداران آریان برسد. برای آنها احترام بسیار زیادی قائل هستم و از آن عزیزان تقاضا دارم همانند گذشته باز هم از ما حمایت کنند و بدانند که این روزها می گذرد و همه چیز درست می شود. همه شما را دوست دارم و کارهای انفرادی من هیچ لطمه به آریان نمی زند و مطمئن باشید وقتی کارهای گروه حل شود، همه با هم یکدل پیش خواهیم رفت و به امید انتشار هرچه سریعتر آلبوم آریان.

    https://musiceiranian.ir/?p=34122
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *