×
×

نوازنده و آهنگساز

  • کد نوشته: 3352
  • موسیقی ایرانیان
  • پنجشنبه, ۸ام مهر ۱۳۸۹
  • ۲ دیدگاه
  • محمدرضا لطفی، نوازنده و آهنگساز، معتقد است وضعیت کتاب های آموزشی اگرچه نسبت به گذشته بهتر شده، ولی متاسفانه هیچ کنترلی در این حوزه وجود ندارد. وی پیشنهاد می کند استادان در قالب یک شورا بر کیفیت کتاب های آموزشی موسیقی نظارت کنند. لطفی گفت: در کشور ما حمایتی از موسیقی صورت نمی گیرد و […]

  • محمدرضا لطفی، نوازنده و آهنگساز، معتقد است وضعیت کتاب های آموزشی اگرچه نسبت به گذشته بهتر شده، ولی متاسفانه هیچ کنترلی در این حوزه وجود ندارد. وی پیشنهاد می کند استادان در قالب یک شورا بر کیفیت کتاب های آموزشی موسیقی نظارت کنند.

    لطفی گفت: در کشور ما حمایتی از موسیقی صورت نمی گیرد و برنامه مدون و قانون مندی توسط هنرستان های موسیقی برای این حوزه طراحی نشده است.

    وی افزود: برای بررسی موسیقی باید به ریشه آن توجه کرد. باید متخصصانی زیر نظر یک مرکز پژوهشی دور هم جمع شوند و برای علم نظری موسیقی تحقیقات تاریخی انجام دهند.

    لطفی ادامه داد: همان طور که هنر ایران در زمینه های مختلف تنه تنومندی دارد باید درباره پیشینه موسیقی هم تحقیقاتی جامع صورت بگیرد. اگر از گذشته این هنر به اندازه کافی مطلع نباشیم نمی توانیم برای آینده آن تصمیمی بگیریم.

    وی سهم عمده کتاب های موسیقی را ترجمه دانست و اظهار داشت: منابع بسیار زیادی درباره موسیقی اسلامی و ایرانی در کتابخانه های بیرون از مرزهای ایران موجود است که حتی به جمع آوری این آثار و تهیه نسخه ای از آن در ایران فکر نکرده ایم.

    لطفی گفت: تاکنون کتاب های موسیقی به ضرورت نیاز نوشته شده؛ ولی کافی نیست و بعد از ۳۱ سال باید به شکل ریشه ای و مدون به موسیقی ملی بپردازیم.

    وی ادامه داد: آموزش با وسواس ترین، متعهدانه و آرمان گرایانه ترین کار است؛ ولی ما به راحتی از آن دور شده ایم. وضعیت کتاب های آموزشی اگرچه نسبت به گذشته بهتر و بیشتر شده ولی متاسفانه هیچ نوع کنترلی روی آن نیست.

    لطفی اضافه کرد: در حال حاضر هر کسی که فکر می کند می تواند یک کتاب آموزشی بنویسد این کار را انجام می دهد و توجهی هم به تالیفات و منابع معتبر ندارد.

    وی با بیان اینکه نوشتن کتاب آموزشی باید تحت نظر متخصصان این هنر انجام شود، گفت: توجه به کتاب های آموزشی ضرورتی بنیادی است و باید ضعف هایی که در این زمینه وجود دارد برطرف شود.

    لطفی افزود: باید از متخصصان خواست کتاب های آموزشی را مورد بررسی قرار دهند تا اگر هنرجویی کتاب آموزشی خرید و تصمیم به یاد گرفتن داشت چیز غلط یاد نگیرد که دیگر هیچ وقت از ذهن او پاک نمی شود.

    وی با بیان اینکه آموزش علمی با عقل انسان ارتباط دارد و هنر هم به بخش احساسی و هم به بخش عقلایی مربوط می شود، گفت: در مورد انتشار کتاب های آموزشی باید بسیار حساس باشیم و در عین حال با نظارت تخصصی و دعوت از متخصصان امر در یک شورا برای کمک به بدنه جامعه یعنی به کسانی که در راه آموزش موسیقی اند، کمک کنیم.

    https://musiceiranian.ir/?p=3352
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *