×
×

سامان احتشامی در گفتگو با روزنامه ایران

  • کد نوشته: 32949
  • موسیقی ایرانیان
  • سه شنبه, ۲۰ام فروردین ۱۳۹۲
  • ۰
  • شبکه ایران/ نداسیجانی:  سامان احتشامی،آهنگساز و نوازنده پیانو که سال گذشته به یاد زنده یاداستادهمایون خرم،اجرای خوبی را در جشنواره به روی صحنه برد در سال جاری تصمیم دارد ۵آلبوم موسیقایی منتشر کند. او در گفتگو با شبکه ایران به جز صحبت درباره انتشار این آلبومها نکاتی را هم درباره وضعیت موسیقی در کشور عنوان کرد. […]

  • شبکه ایران/ نداسیجانی:  سامان احتشامی،آهنگساز و نوازنده پیانو که سال گذشته به یاد زنده یاداستادهمایون خرم،اجرای خوبی را در جشنواره به روی صحنه برد در سال جاری تصمیم دارد ۵آلبوم موسیقایی منتشر کند. او در گفتگو با شبکه ایران به جز صحبت درباره انتشار این آلبومها نکاتی را هم درباره وضعیت موسیقی در کشور عنوان کرد.

    می خواهیم  صدای حافظ و سعدی به خانه ها ببرم

    احتشامی در گفتگو با شبکه ایران در گفت: درسال جدید ۵ آلبوم منتشر خواهم کرد و در حال حاضر مشغول کارهای نهایی آلبوم هستم.آلبوم اولم “ملودیکا” با تنظیم سینا سلیم زاده است که شامل ۸ قطعه می باشد. این آلبوم برای ساز پیانو،ملودیکا و سازهای کوبه‌ای نوشته شده است و برای اولین بار است که این ساز در یک اثر موسیقایی به کار گرفته می‌شود.
    وی افزود: آلبوم بعدی موسیقی متن فیلم هایی است که تا به امروزساخته ام مانند«رستگاری درهشت و بیست دقیقه» کاری ازسیروس الوند،«این ترانه عاشقانه نیست» اثرذرحمان رضایی،«شکاف» منوچهراسلامی،«شازده کوچولو»نورالدین زرین کلک و … که در قالب دو سی دی به زودی منتشرخواهد شد.
    آلبوم دیگر آثار دکترمحمد سریر برای روی پیانو و سازهای کوبه ای است.
    این آهنگساز ادامه داد:آلبوم دیگر ساخت موسیقی اشعار کلاسیک ایرانی با صدای خانم ژاله صادقیان است که ایشان در این آلبوم اشعاری ازحافظ، سعدی، مولانا و… را دکلمه کرده اند.البته قسمت اشعار سعدی را من ساخته ام.
    تصمیم داریم با انتشار  این آلبوم صدای حافظ و سعدی را به خانه هاببریم تا اشعار این بزرگان فراموش نشود.
    آلبوم آخر”حرکت برای ایرانیان” است که تمام کارهای این آلبوم تمام شده اما هنوز اسم آن از سوی وزارت ارشاد مجوز نگرفته است. بخاطر اینکه باید مسئولین را متوجه می کردم که برای چه این نام را انتخاب کرده ام.دلیل ساخت این آلبوم این است که چون درباشگاه ها و مکان های ورزشی ما ازموسیقی های خارجی برای ورزش استفاده می شود تصمیم گرفتم ملودی هایی که تقریبا در اذهان همه دوستداران موسیقی وجود دارد در باشگاه های ورزشی زمزمه کنند.


     دیگر تولید و ساخت موسیقی صرف نمی کند
    احتشامی درباره موسیقی در سالی که گذشت گفت:در سال گذشته انتشار موسیقی خیلی ضعیف بود. آن هم به این علت  که شرکت های تولید کننده موسیقی دیگر تولید و ساخت موسیقی برایشان صرف نمی کند. چون در مملکت ما در این باره فرهنگ سازی نشده و هر آهنگی که منتشر می شود مردم از اینترنت دانلود می کنند ویا اینکه کارهای همدیگر را کپی می کنند.
    وی افزود: دیگر اینکه کسانی که موسیقی تولید می کنند جایی برای پخش صحیح موسیقی خود ندارند. آنها باید سی دی ها را خیلی ارزان دراختیار پخش کننده ها بگذارند و پخش کننده نیزسی دی ها را در مغازه پخش کنند. زمانی پخش کننده ای دلش می خواهد یک سی دی را منتشر کند و موقعی هم دلش نمی خواهد منتشرنمی کند و این معضل انتشارات موسیقی است.
    این نوازنده پیانو ادامه داد: اما اتفاق خوبی موسیقایی که در سال گذشته انجام شد اجرای کنسرت های متعدد و زیاد موسیقی بود که خیلی بهتر شده و مردم می توانند بیشتر موسیقی ببینند و کمی جای شکر و خوشحالی دارد.
     هیچکس دلش نمی خواهد برای موسیقی تبلیغات کند
    وی درمورد برگزاری جشنواره موسیقی فجراظهار داشت: جشنواره موسیقی با مدیریت خوب آقای ترابی و همچنین دبیری دکتر ریاحی بسیار خوب برگزار شد و تنها معضل جشنواره، موسیقی و هنر مملکتمان کمبود بودجه و اسپانسر است. هیچکس دلش نمی خواهد برای موسیقی تبلیغات کند. در تمام دنیا ما روز “بتهوون” داریم. دراین روز بطور مثال یک شرکت تولید کننده مواد غذایی برای تبلیغات محصولاتش ۱۰۰۰ سی دی بتهوون تولید می کند و این سی دی را بصورت مجانی در اختیار مردم قرار می دهند.ما باید همانطور که که در شب یلدا کتاب حافظ چاپ می کنیم یا در شب چهارشنبه سوری ترقه درست می کنیم باید برای کوچکترین مسائل زندگی در مملکت خودمان موسیقی درست کنیم.
    وی تصریح کرد: چقدر خوب هست ارگانی وجود داشته باشد تا موزیسین ها با حمایت این ارگان آثارشان بصورت صحیح در اختیارشان قرار گیرد.
    کسانی که در ارکستر استخدام می شوند یا بیکارند و یا مرفه های بی درد هستند
    احتشامی افزود: مسئله بعدی کنسل شدن و از بین رفتن “ارکستر ملی” و”ارکستر سمفونیک”است. من برای تاریخ موسیقی مملکتم متاسفم که چنین اتفاقی افتاده است. دراختتامیه جشنواره موسیقی فجر ارکستر سمفونیک حضور نداشت. مسئله بعدی این است که اکثر موزیسین ها از راه تدریس زندگیشان می گذرد و هر موزیسینی سالی یک یا دو بار بیشتر نمی تواند کنسرت برگزار کند یا آلبوم ارائه دهد. به نظر من کسانی که در ارکستر استخدام می شوند یا بیکارند و یا مرفه های بی درد هستند چون حقوقی که ارکستر به انها می دهد حتی کفاف خرید یک کفش را هم نمی دهد.
    ارکستر ملی و ارکستر سمفونیک یک مملکت، شخصیت آن مملکت است
    وی گفت: اگر در حال حاضر ارکستری بوجود می آید و نوازندگانی در این ارکستر می نوازند با اطمینان کامل می گویم ۹۰درصدشان حرفه ای نیستند یا برای دلشان این کار را انجام می دهند و یا خیلی پولدار هستند. کسانی که می خواهند از راه موسیقی امرار معاش کنند به ارکستر”سمفونیک “یا “ملی” نمی روند چون درآمدش خیلی کم است.
    احتشامی در پایان تصریح کرد: ارکستر ملی و ارکستر سمفونیک یک مملکت، شخصیت آن مملکت است.حتی به نظر من باید از حقوق کارمند مملکت کسر شود اما برای پابرجا ماندن ارکسترملی و سمفونیک حقوق بالا پرداخت شود.

    https://musiceiranian.ir/?p=32949
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *