×
×

نگاهی بر اولین کنسرتها و آلبوم های خواننده ها در سال۹۱

  • کد نوشته: 32450
  • موسیقی ایرانیان
  • سه شنبه, ۶ام فروردین ۱۳۹۲
  • ۰
  • وحید لشکری: بازار موسیقی ایران همه ساله شاهد حضور خوانندگانی است که اولین آلبوم خود را با انگیزه های فراوان منتشر می کنند و برخی هم موفق می شوند در همان سال برای بار اول روی استیج بروند. سال ۹۱ هم از این قاعده مستثنی نبود و چهره های زیادی به رقابت با قدیمی های […]

  • وحید لشکری: بازار موسیقی ایران همه ساله شاهد حضور خوانندگانی است که اولین آلبوم خود را با انگیزه های فراوان منتشر می کنند و برخی هم موفق می شوند در همان سال برای بار اول روی استیج بروند. سال ۹۱ هم از این قاعده مستثنی نبود و چهره های زیادی به رقابت با قدیمی های موسیقی پاپ پرداختند و سطح کیفی کارهای برخی از آنها حتی از آثار افراد نامی این حوزه هم بهتر بود. در این گزارش نگاهی اجمالی و فارغ از نقد خواهیم داشت بر خوانندگانی که نخستین کنسرت یا آلبوم آنها با خبرها و حاشیه های خاصی در سال ۹۱همراه شده بود:

    * آغاز و پایانی پس از ۱۲ سال
    برای نام گروه«اوهام» و«شهرام شعرباف» نمی توان لفظ اولین را به کار برد چرا که در ورای نام آنها تجربه و اندوخته ای به اندازه بیش از یک دهه نهفته است. ولی سال ۹۱ برای گروه«اوهام» سال پر فراز و نشیبی بود. فروردین ماه سال گذشته«شهرام شعرباف» به عنوان رکن اصلی گروه اوهام در مصاحبه ای با سایت«موسیقی ما» خبر از رسمی شدن فعالیتهای اوهام داد که مژده یک کنسرت بزرگ در تهران و انتشار آلبوم رسمی را نیز به دنبال داشت. قرار بود اولین کنسرت گروه اوهام در روزهای ۲۷ و ۲۸ تیرماه و در تالار فارابی برگزار شود اما مجوز این اجرا صادر نشد. پس از این اتفاق بالاخره در سه روز پایانی تابستان ۹۱ برج آزادی تهران میزبان نخستین کنسرت شهرام شعرباف و اوهام پس از ۱۲ سال بود. روزدوم بهمن یک اتفاق دیگر برای شهرام شعرباف رخ داد و او برای نخستین بار خواندن تیتراژ یک برنامه تلویزیونی را نیز تجربه کرد. «سپید پررنگ» عنوان یکی از برنامه های شبکه دوم سیما بود که تیتراژ آن توسط شعرباف اجرا شد. اسفندماه مجددا اوهام به صدر اخبار بازگشت. چرا که دومین کنسرت آنها در حالی با موفقیت و شکوه در سالن«اریکه ایرانیان» برگزار شد که مجوز آن یک ساعت قبل از اجرای سانس اول صادر شد و پس از این کنسرت یک شخص سودجو با استفاده از نام و اعتبار شهرام شعرباف دست به اقداماتی زد که واکنش تند شعرباف را به دنبال داشت و پس از مدتی او به دلیل این اتفاقات و بی مهری هایی که از جانب اهالی موسیقی دیده بود از فعالیت هنری داخل ایران کناره گیری کرد و با انتشار بیانیه ای این مساله را رسما اعلام کرد.

    * یک بازیگر دیگر هم به دنیای خوانندگی وارد شد
    از اواخر سال ۹۰ کم کم زمزمه های انتشار آلبوم شخصی بازیگر فیلم سینمایی «سنتوری» جدی شد.هفته آخر فروردین ماه ۹۱ پوستر متفاوت نخستین آلبوم«بهرام رادان» در سایت«موسیقی ما» رونمایی شد و انتظارها برای شنیدن آلبوم«روی دیگر» رنگ جدی گرفت.پس از یک جلسه رسمی رونمایی در هتل آزادی تهران نام بهرام رادان از تیتر اخبار سینمایی به تیتر اول اخبار موسیقی منتقل شد و طی هفته اول خرداد۹۱ روی دیگر با آهنگسازی و تنظیم دکتر«کیوان هنرمند»به دست مخاطبان رسید.آلبوم «روی دیگر» از روزهای پیش از انتشارش حاشیه های جالبی را به خود دید. بعد از انتشار عکسهای یکی از کلیپها و پوستر این آلبوم برخی اتهام شیطان پرستی را به رادان و آلبوم او نسبت دادند که این مساله از سوی سازندگان روی دیگر تکذیب شد. در بهمن ۹۱ هم پس از انتشار کلیپ قطعه«جیغ» باز هم این اتهامات مطرح شد اما بهرام رادان با انتشار یک بیانیه به طور جدی پاسخ این صحبتها را داد.

    چند روز پس از انتشار آلبوم«بابک ریاحی پور» هنرمند با سابقه موسیقی انتقاداتی را نسبت به این آلبوم داشت که واکنش کیوان هنرمند را دنبال داشت و او توضیحات کامل و خلاصه پارتیتورهای تمامی قطعات کار را برای انتشار در اختیار سایت«موسیقی ما» قرار داد. البته کیوان هنرمند و بابک ریاحی پور با انتشار قطعه ای در پایان سال نشان دادند که مشکلی با هم ندارند.

    * سهراب و امیر
    پس از جدایی پر حاشیه«سهراب پاکزاد» و «امیر طبری» در سال ۹۰ ابتدا امیر طبری خبر از انتشار آلبوم مستقل خود داد. آبان ۹۱ سهراب پاکزاد پس از انتشار چند تک قطعه در سالن میلاد نمایشگاه بین المللی روی استیج رفت تا برای نخستین بار به طور مستقل با طرفدارانش دیدار کند و در همان ماه امیر طبری آلبوم«زیر بارون۲» را منتشر کرد. چندی بعد امیر طبری در مصاحبه ای با سایت«موسیقی ما» از شروع کار بر روی آلبوم جدیدش خبر داد.

    * یکی هست
    از اوایل سال ۹۱ خبرهای متفاوتی درباره آلبوم مجاز«مرتضی پاشایی» شنیده می شد تا اینکه پس از دریافت مجوز مرتضی پاشایی رسما در مرداد ۹۱ در گفتگو با سایت«موسیقی ما» اعلام کرد که پس از ماه رمضان نخستین آلبوم رسمی او با نام«یکی هست» منتشر خواهد شد و این آلبوم تحت تاثیر کسی نیست .انتظارها برای طرفداران پاشایی در چهارمین روز فصل پاییز پاییز به اتمام رسید و آلبوم یکی هست با دوازده قطعه روانه بازار شد.اما این پایان ماجرا نبود.چون مرتضی پاشایی طی چند سال اخیر توانسته بود طرفداران زیادی برای خود پیدا کند و همه آنها منتظر یک کنسرت بودند. بالاخره پس از کش و قوس های فراوان ۲۳ اسفند نخستین کنسرت او در سالن میلاد تهران برگزار شد.

    * آقای نوازنده و لحظه های بی هوا
    «میثم مروستی» یکی از نوازنده های با سابقه موسیقی است که در بخش آهنگسازی و تنظیم هم فعال است و سابقه همکاری با دهها خواننده پاپ و سنتی را نیز دارد.اواخر سال ۹۰ نخستین اثر میثم مروستی به عنوان خواننده به گوش مخاطبان رسید و او با بازخوانی قطعه قدیمی«بیا بنویسیم» برای نخستین آلبومش زمینه سازی خوبی انجام داد.و در مهر ۹۱ او آلبوم«لحظه های بی هوا» را روانه بازار کرد.هشتم بهمن خبر نخستین کنسرت او منتشر شد و سالن«اریکه ایرانیان» در روزهای دهم و یازدهم اسفند میزبان نخستین دیدار میثم مروستی و دوستدارانش بود.

    * آلبوم و کنسرت به فاصله یک هفته
    «مجید خراطها» یکی از نامهای معتبر موسیقی غیررسمی کشور بود که از سالها با ارائه کارهای خوب طرفداران زیادی داشت.او در واپسین روزهای فصل پاییز اعلام کرد که اولین آلبوم رسمی اش به زودی منتشر خواهد شد و وارد چرخه مجاز موسیقی کشور شده است.خراطها در هفته سوم اسفند آلبوم«دیگه میرم» را وارد بازار کرد و به فاصله حدود یک هفته در روز بیست و پنجم اسفند نخستین کنسرت خود را روی استیج برد.

    * ضربدر ۲
    همکاری با«شهرام شکوهی»،«محمد علیزاده»،«احسان خواجه امیری»،«مرتضی پاشایی» و… بخشی از مجموعه آثار«میلاد ترابی» است که به تازگی وارد جمع خوانندگان هم شده است.اواخر مهرماه خبر انتشار آلبومی با صدای میلاد ترابی بحث های زیادی را به دنبال داشت.چندی بعد او به سایت«موسیقی ما» گفت که در خوانندگی ادعایی ندارد و در این آلبوم قصد دارد فضاهای جدید موسیقی را تجربه کند.زمان انتشار آلبوم«ضربدر ۲» آبان ماه بود اما ترابی تصمیم گرفت به دلیل ترافیک انتشار آلبوم های پیش از ماه محرم چند ماه دیرتر آلبومش را ارائه کند. روزهای آغازین اسفند۹۱ آلبوم ضربدر۲ منتشر شد و میلاد ترابی در رابطه با این آلبوم گفت اگر نتیجه مثبت از ضربدر ۲ حاصل شود آلبومهای دیگری را نیز منتشر خواهم کرد.

    * جز تو
    داستان«محمد علیزاده» با تمامی کسانی که نخستین آلبوم خود را در سال ۹۱ منتشر کردند تفاوت دارد. طی هشت سال گذشته محمد علیزاده به واسطه ارائه آثار خوب و داشتن یک صدای منحصر به فرد توانسته بود جایگاه ویژه ای در موسیقی ایران داشته باشد. اما برخی اتفاقات تلخ و ناخواسته ورود او به چرخه رسمی موسیقی را به تاخیر انداخته بود. از جمله در سال ۸۹ که آلبوم«سورپرایز» با وجود نزدیک بودن به انتشار لو رفت اما این اتفاق بر عزم محمد علیزاده تاثیر نگذاشت و روز نهم اسفند او آلبوم«دلت با منه» و سورپرایز را در یک پکیج منتشر کرد. نکته جالب وقایع پیرامون محمد علیزاده این است که او نخستین کنسرت رسمی اش را پیش از انتشار آلبوم به روی صحنه برد.جشنواره موسیقی فجر۹۱ میزبان نخستین کنسرت محمد علیزاده بود و او با تسلطی مثال زدنی موفق شد نظر مثبت اغلب منتقدان و مخاطبان را جلب کند. دومین کنسرت خواننده آلبوم دلت با منه روز پانزدهم اسفند و در سالن میلاد با استقبال بسیار خوبی همراه شد.

    * دیگران
    چهره ها و گروه های زیادی دیگری را هم می توان در این لیست قرار داد. چهره هایی چون علی عبدالمالکی که نخستیم کنسرتش را امسال بروی صحنه برد و گروه هایی چون «پالت» و «مانوها» که سال خوبی را پشت سر گذاشتند و گروه «دیوار» که تجربه ای کتفاوت از کنسرت را در کشور رقم زد.چهره ها و نسل های جدید در حال ورود به بازار موسیقی کشور و تجربه فضاهای روز کشور اند و در این بین بازار موسیقی به وضوح در حال پوست انداختن است که باید نشست و تاثیرات و خلاقیت های این نسل را در سال جدید مشاهده نمود.

    https://musiceiranian.ir/?p=32450
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *