سایت خبرآنلاین – مهدی درستی: سینمای ایران پس از انقلاب شاهد ظهور جوانان مستعد بسیاری در قامت یک ستاره پرمخاطب بوده است، ستارههایی که گاهی عمر شهرت و محبوبیتشان دراز بوده است و گاهی چند صباحی توانستند طعم شیرین محبوبیت را در زیر دندان احساس کنند.
آنچه مشخص است سینمای ستارهمحور جز ناگسستنی سینمای ایران از گذشته تا به امروز است و در طی سالهای اخیر به واسطه استقبال گسترده مردم ستارهمحوری بیشتر در سینمای کمدی ایران تاثیرگذار بود. البته بازیگرانی بودند و هستند که بدون ایفای نقش در آثار کمدی بتوانند لقب ستاره را یدک کشیده و نقش مهمی در فروش بالای فیلمها ایفا کنند.
در این بین بازیگرانی هستند که توانایی خود را در ایفای نقشهای کمدی و جدی به رخ کشیدهاند و هم با بازی در فیلمهای کمدی تضمین کننده گیشه و جذب مخاطب بودند و هم در فیلمهای اجتماعی و درام نظر منتقدان و اهل فن را به خود جلب کردند.
جواد عزتی یکی از همین بازیگران است که توانست در طی چند سال اخیر خود را به چنین جایگاهی برساند، بازیگری که به گفته بسیاری از کارشناسان انعطاف پذیر است و میتواند در کمدی و غیرکمدی بدرخشد.
به بهانه فروش خوب «ماجرای نیمروز: رد خون» ساخته محمدحسین مهدویان که از بازی جواد عزتی هم بهره برده است، بر کارنامه این بازیگر خوش آتیه مروری داشتهایم.(آمار فروش فیلمها براساس سامانه فروش سینمای ایران است.)
شروع از تلویزیون؛ درخشش در «قهوه تلخ»
جواد عزتی بازیگری را از ایفای نقشهای کوتاه در تلویزیون آغاز کرد و قدم به قدم مسیر پیشرفت را طی کرد تا به جایگاهی که امروز در آن قرار دارد برسد، شاید امروز کمتر کسی بازی او را در سریالهای «قصههای شبانه» یا «من یک مستاجرم» به یاد آورد، مجموعههایی که نخستین گامهای او در مسیر ستاره شدن به شمار میآمدند.
او سپس توانست با اثبات توانایی خود پیشنهادهای جدیتری را در آثار تلویزیونی دریافت کند که از آن جمله میتوان به «کمربندها را ببندیم»، «باغ مظفر»، «قرارگاه مسکونی»، «مرد هزار چهره»، «مثل هیچکس»، «چاردیواری» و … اشاره کرد که البته در شناساندن او به مخاطبان چندان موثر نبودند.
بلیت عزتی اما نه در تلویزیون بلکه در شبکه نمایش خانگی برد، جایی که پاسخ اعتماد مهران مدیری را در ایفای نقش بابا اتی در «قهوه تلخ» به خوبی داد و توانست برای نخستین بار نام خود را بر سر زبانها بیندازد و طعم شهرت را مزه کند.
البته او در این میان سری هم به سینما زد و نقشهای مکملی را ایفا کرد که مهمترین آن بازی در فیلم «طلا و مس» ساخته همایون اسعدیان و «آفریقا» به کارگردانی هومن سیدی بود.
«دردسرهای عظیم»؛ برگ برنده برای ستاره شدن
عزتی با وجود تجربه بازی در سینما از تلویزیون دست نکشید و به بازی در سریالهای مختلف و متعددی چون «سه دونگ سه دونگ»، «دست بالای دست»، «هفت سین» پرداخت و در سریال «دودکش» ساخته محمدحسین لطیفی با ایفای نقش روحانی مسجد توانست خنده را بر لب تماشاگران بنشاند و دلشان را به دست آورد.
اما برگ برنده او برای ستاره شدن، سریال «دردسرهای عظیم» ساخته برزو نیکنژاد بود، چرا که برای اولین بار نقش اصلی یک مجموعه با درونمایه کمدی به عزتی سپرده شد و او هم به خوبی توانست از پس آن بربیاید و توجه مخاطبان را به خود جلب کند. در واقع پس از پخش دو فصل این سریال بود که او توانست به شهرتی گسترده در میان مردم دست پیدا کند و نامش را بر سر زبانها بیندازد.
آخرین تجربه او در تلویزیون با سعید آقاخانی در سریال «بیمار استاندارد» رقم خورد، سریالی کمدی با پرداختی متفاوت که چندان نتوانست مورد توجه قرار بگیرد.
کوچ به سینما؛ از «کلاشینکف» تا «ماجرای نیمروز»
عزتی از جمله بازیگرانی است که حضور در سینما و تلویزیون را همزمان تجربه کرد، «همه چی آرومه»، «همه چیز برای فروش»، «کلاشینکف» و… از جمله فیلمهایی هستند که او نقش آفرینی کوتاهی را در آنها برعهده داشت. اما «فرشتهها باهم میآیند» نخستین فیلم سینمایی بود که نقش اولش را عزتی بازی کرد و پس از «طلا و مس» و «دودکش» برای سومین بار در قامت یک روحانی مقابل دوربین رفت و تجربه موفقی را در کارنامه خود ثبت کرد.
او بعدها در فیلمهایی چون «شیار ۱۴۳»، «تگرگ و آفتاب» و… هم نقشهای فرعی و نه چندان مهم را بازی کرد تا نوبت به «در مدت معلوم» ساخته وحید امیرخانی رسید، فیلمی کمدی با موضوعی اجتماعی که نقش اولش را عزتی ایفا کرد و در زمان اکران تا حدودی سروصدا به پا کرد و توانست مخاطبان را به سالنهای سینما بکشاند.
«در مدت معلوم» را میتوان نخستین تجربه موفق این بازیگر در گیشه دانست، این فیلم که در سال ۹۴ اکران شد توانست سه میلیارد و ۷۵۲ میلیون تومان بفروشد که فروش نسبتا قابل توجهی بود.
«هفت معکوس» و «زاپاس» تجربههای دیگر او پس از «در مدت معلوم» بودند که چندان نقش موثری در پربارتر کردن کارنامه او نداشتند، تا اینکه عزتی پیشنهاد محمدحسین مهدویان را برای ایفای نقشی متفاوت پذیرفت و با «ماجرای نیمروز» در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر حضور پیدا کرد.
او در این فیلم نقش یکی از اعضای تیم اطلاعات را برای دستگیری اعضای مجاهدین خلق را ایفا کرد و توانست تحسین مخاطبان و منتقدان را هم جلب کند و یک تجربه جدی غیرکمدی را به خوبی پشت سر بگذارد. «ماجرای نیمروز» توانست در اکران هم فروش نسبتا خوبی را پشت سربگذارد و چهار میلیارد و ۲۹۷ میلیون تومان بفروشد.
از «اکسیدان» تا «هزارپا»؛ تجربه تجاری موفق
عزتی سپس در ادامه حضورش در سینما به ایفای نقش در فیلمهای کمدی پرداخت، فیلمهایی که او را به عنوان بازیگر تضمین کننده گیشه به خانواده سینما معرفی کرد و به عنوان یک بازیگر تجاری هم شناخته شد.
«اکسیدان» ساخته حامد محمدی یکی از همین فیلمها بود، او در کنار امیر جعفری نقش اصلی این فیلم را ایفا کرد، فیلمی که توانست ۱۰ میلیارد و ۷۵۲ میلیون تومان بفروشد و جزو پرفروشترین آثار سال ۹۶ سینما قرار بگیرد.
«آینه بغل» به کارگردانی منوچهر هادی دیگر فیلم پرفروش عزتی بود که در کنار محمدرضا گلزار توانستند برای مدتی عنوان پرفروشترین فیلم تاریخ را هم از آن خود کند. این فیلم آمار فروش ۲۰ میلیارد و ۴۸۴ میلیون تومانی را به نام خود ثبت کرد. «خرگیوش» ساخته مانی باغبانی هم تجربه متفاوت عزتی در ژانر کمدی بود، فیلمی که مخاطب را با خود همراه کرد و مورد توجه هم قرار گرفت.
اما فارغ از تمامی این فیلمها، مهمترین تجربه او در سینمای تجاری بدون شک «هزارپا» ساخته ابوالحسن داودی است، فیلمی که از حضور رضا عطاران، دیگر بازیگر بفروش سینمای ایران بهرهمند بود و توانست حسابی سروصدا به پا کرده و عنوان پرفروشترین فیلم تاریخ سینما را هم از آن خود کند.
این فیلم با ثبت چهار میلیون و ۲۱۸ هزار تماشاگر، توانست فروشی بالغ بر ۳۸ میلیارد و ۴۸ میلیون تومان ثبت کند.
«لاتاری» و «تنگه ابوقریب» تا «رد خون»
در نهایت عزتی تجربههای متفاوت خود در سینما را در طی چند سال اخیر ادامه داد، از «لاتاری» ساخته محمدحسین مهدویان گرفته تا «تنگه ابوقریب» به کارگردانی بهرام توکلی که فیلمی متفاوت در حوزه دفاع مقدس بود.
او همچنین در فیلمهای کمدی چون «ما همه باهم هستیم» به کارگردانی کمال تبریزی و «چهار انگشت» دیگر ساخته حامد محمدی بازی کرد که به ترتیب ۱۰ میلیارد و ۶۶۱ میلیون تومان و ۱۰ میلیارد و ۶۹۴ میلیون تومان فروش داشتند.
«پیلوت» هم فیلم اجتماعی بود که او در سال اخیر روی پرده داشت، فیلمی که نتوانست چندان در جلب نظر مخاطبان موفق باشد و به نوعی تجربه ناموفق عزتی به عنوان یک بازیگر محبوب در گیشه بود، شاید مخاطبان با این انتخاب او ارتباط برقرار نکردند.
اما «ماجرای نیمروز: رد خون» تا به امروز فروش بدی را تجربه نکرده است و توانسته تا بدین لحظه چهار میلیارد و ۹۷۸ میلیون تومان بفروشد. «جان دار»، «دوزیست» و «آتابای» تازهترین تجربههای سینمایی او هستند که باید دید مورد توجه مخاطبان و منتقدان قرار خواهند گرفت یا نه.
دیدگاهتان را بنویسید