×
×

گفت‌وگوی صریح فارس با «حسن ریاحی»

  • کد نوشته: 31985
  • موسیقی ایرانیان
  • شنبه, ۲۶ام اسفند ۱۳۹۱
  • ۰
  • بیر بیست‌و‌نهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر با بیان اینکه عملکرد جشنواره موسیقی فجر برای من راضی‌کننده نبود، گفت: ۷۰ گروه موسیقی شایستگی مشارکت در جشنواره را داشتند و از برآورد مالی جشنواره موسیقی هم چیزی نمی‌دانم. «حسن ریاحی» آهنگساز و دبیر بیست‌و‌نهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر در گفت‌وگو با خبرنگار موسیقی فارس و در پاسخ به برخی […]

  • بیر بیست‌و‌نهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر با بیان اینکه عملکرد جشنواره موسیقی فجر برای من راضی‌کننده نبود، گفت: ۷۰ گروه موسیقی شایستگی مشارکت در جشنواره را داشتند و از برآورد مالی جشنواره موسیقی هم چیزی نمی‌دانم.

    «حسن ریاحی» آهنگساز و دبیر بیست‌و‌نهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر در گفت‌وگو با خبرنگار موسیقی فارس و در پاسخ به برخی از سؤال‌های صریح و شفاف ما اینگونه توضیح داد:

     فارس: آقای ریاحی، بیست‌‌ونهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر با چه شعاری برگزار خواهد شد؟ آیا تا کنون برنامه‌ای در این خصوص مدون کرده‌اید؟

    ـ بله، در واقع، در این باره فکر کردیم تا موضوعات جدیدی را به جشنواره ارایه دهیم. سال گذشته فیلم را جایگزین بخش پژوهش کردیم و با استقبال خوب مخاطبان موفق عمل کرد. امسال باید دید با مشورت شورای جشنواره چه مسائلی مطرح می‌شود.

    ** از وجود جوانان موسیقی مشورت می‌گیرم

    فارس: مشاوران شما برای جشنواره فجر چه کسانی هستند؟

    ـ برای بخش‌های مختلف موسیقی بیشتر سعی می‌کنیم از جوان‌هایی که فارغ‌التحصیل دانشگاه‌های موسیقی هستند مشورت بگیریم.

    فارس: می‌شود چند تن از این جوانان عزیز را نام ببرید؟

    ـ تعداد بیشتری از آن‌ها افرادی هستند که نمرات قابل قبولی از جشنواره‌های گذشته دریافت کرده‌اند.

    ** عملکرد جشنواره برای من راضی‌کننده نبود

    فارس: آقای ریاحی شما به عنوان دبیر جشنواره گذشته چه نمره‌ایی از ۲۰ به خودتان می‌دهید؟‌ آیا عملکرد جشنواره برایتان راضی‌کننده بود یا خیر؟

     ـ برای من راضی‌کننده نبود. اما خوشحالی من از این است که هر بخش از جشنواره شنونده‌های خودش را پیدا کرد. مثلا می‌دیدیم که بخش‌های بین‌المللی پاپ یا نسل دیگر با شور خاص مخاطبان خود همراه بود.

    فارس: در نهایت چه نمره‌ای به خودتان می‌دهید؟

    – این نمره‌ها را شما باید بدهید.

    ** ۷۰ گروه موسیقی شایستگی مشارکت در جشنواره را داشتند

    فارس: چرا از حضور گروه‌هایی که دوست داشتند بدون چشم‌داشتی در جشنواره مشارکت کنند جلوگیری شد؟

    تعداد سالن‌های ما محدود بود تنها ۶ سالن برای اجرای برنامه‌ها داشتیم و باید بگویم که از شرکت ۷۰ گروه که شایستگی مشارکت در جشنواره را داشته‌اند نتوانستیم پذیرش کنیم و چاره‌ای نبود.

    ** از برآورد مالی جشنواره موسیقی چیزی نمی‌دانم

    فارس: برآورد مالی هزینه بیست‌و‌هشتمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر چقدر است؟

     ـ والله؛ دقیقا نمی‌دانم.

    ** نخستین سالی است که تمام حق الزحمه گروه‌ها پرداخت شد

    فارس: برای برگزاری جشنوراه موسیقی با کمبود بودجه مواجه نشدید؟ آیا بخش پاپ جشنواره توانست این کمبود را جبران کند؟

     -خوشبختانه  نخستین سالی است که تمام حق الزحمه گروه‌ها را پرداخت کردیم و بدون بدهکاری با همه توانستیم تسویه حساب کنیم. سال گذشته چهار ماه بعد از جشنواره با گروه‌های شرکت‌کننده و هیئت داوران تسویه حساب شد.

    فارس: آقای ریاحی آیا برای تعیین رهبر گروه ارکستر ملی شما هم دارای حق رأی هستید یا خیر؟

     – من نظرم را در شورا مطرح می‌کنم و این مدیران هستند که در نهایت تصمیم‌گیری می‌کنند.

    فارس: گفته می‌شود که شما و دوستانتان به صورت گروه مافیایی جشنواره را از پیش می‌برید و حتی تعیین رهبر ارکستر ملی هم در دست شماست .آیا اینگونه است؟

    -خیر.

    ** بهترین گزینه‌ رهبری ارکستر ملی ؛ «فرهاد فخرالدینی»، و «فریدون شهبازیان»

    فارس: به نظر شما افرادی که مطرح می‌کنم صلاحیت رهبری ارکستر ملی را دارند؟

    مجید انتظامی: مجید نمی‌تواند رهبر شود زیرا به کارهای خودش مشغول است.

    بهروز وحیدی آذر: ایشان موسیقی کلاسیک خوانده و نمی‌تواند رهبر ارکستر ملی باشد.

    فرهاد فخر‌الدینی: بله

    فریدون شهبازیان: بله،او به موسیقی ملی آشنا است

    همایون رحیمیان: ایشان ویلن را خوب می‌شناسد و اگر مشورت شود من فرد دیگری را مطرح می‌کنم.

    فارس: مثلا چه کسی را معرفی می‌کنید؟

     – فرهاد فخر‌الدینی یا فریدون شهبازیان.

    ** آیا مسئولیت‌های موسیقی ارشاد به صورت مافیایی اداره می‌شود؟

    فارس: پس با این وجود چرا این پیشکسوتان کنار رفتند و افرادی جوانی همچون «بردیا کیارس» رهبر ارکستر ملی و «آرش گوران» رهبر ارکستر فیلارمونیک ایرانیان، کار را از پیش بردند؟

      – بردیا کیارس تقریبا شرایط رهبری گروه را دارد.

     فارس: آقای ریاحی لطفا در خصوص رهبری ارکستر سمفونیک تهران که آقای «نادر مرتضی‌پور» آن را هدایت می‌کند توضیح دهید؟ آیا شما ایشان را وارد مجموعه موسیقی ارشاد کردید یا اینکه در ادامه همان فعالیت‌های مافیایی که گفته شد با شما همکاری می‌کند؟

     – این واژه درست نیست. ولی بله، شاید ما دوست باشیم و همکاری کنیم هر کسی که بتواند موفق عمل کند و در این خصوص با من مشورت شود درست مشاوره می‌دهم. آقای مرتضی‌پور دارای تحصیلات موسیقی است و از کار ایشان راضی هستم. او موسیقی را خوب می‌شناسند و تجربه کاری هم دارد.

    **«بهروز وحیدی آذر» با رایزنی می‌تواند فعالیت‌های خود را از سر گیرد

    فارس: «بهروز وحیدی آذر» که رهبری ارکستر سمفونیک جوانان را به عهده دارد دو سالی است که بی دلیل با وجود تخصص و دانش ایشان خانه‌نشین شده است. شما چه صحبتی در این زمینه دارید؟

    – آقای بهروز وحیدی آذر سال‌هاست با شاگردانش کار می‌کند از تعطیلی گروه آن خبر ندارم اما می‌شود با صحبت و رایزنی با دفتر موسیقی پیشنهاد کرد که ایشان فعالیت‌های خود را از سر گیرد.

    ** عدم حضور پیشکسوتان در جشنواره موسیقی بررسی می‌شود

    فارس: «مجید انتظامی» از دیگر چهره‌های موسیقی کشور معتقد است که برای جشنواره از او دعوتی صورت نگرفته و فضا برای افراد بی‌تجربه مهیا شده است آیا این گونه است؟

    این مسائل را می‌توان بررسی کرد.

    **در جریان برگزاری جایزه «زنان موسیقی» نیستم

    فارس:  همزمان با برگزاری اختتامیه جشنواره موسیقی فجر که یکم اسفند در تالار وحدت برگزار شد، خانه هنرمندان هم نخستین  جایزه زنان موسیقی را برگزار کرد آیا برگزاری همزمانی این برنامه با جشنواره فجر دلیل خاصی دارد؟

    – در جریان برگزاری جایزه «زنان موسیقی» نیستم.

    فارس: نخستین دوره جشنواره جایزه زنان موسیقی که اول اسفند با حضور مشکوک برخی افراد مساله دار در خانه هنرمندان برگزار شد از سوی رسانه‌های بیگانه (دویچه وله) هم پوشش خبری زیادی داده شد .آیا می‌توان گفت این مراسم تقابل یا دهن‌کجی به جشنواره موسیقی فجر است که شما از زنان برای شرکت در این جشنواره دعوت نکرده‌اید؟

    – جشنواره جایزه زنان موسیقی خوب است اما با چه نیتی؛ کجا و با چه داورانی برگزار شود این جای پرسش دارد.

    فارس: شما برای شرکت در  این برنامه دعوت شدید؟

    – خیر.

    **تنها گروه «پری ملکی» شرایط حضور در جشنواره موسیقی فجر را داشت

    فارس: آیا جایزه زنان موسیقی تقابلی یا دهن کجی برای حذف کردن بخش زنان از جشنواره موسیقی فجر بود؟

    – فکر نکنم؛ در بخش زنان جشنواره موسیقی فجر گروه‌های خوبی از زنان حضور نداشتند فقط یک گروه شرایط شرکت در این جشنواره را داشت و آن هم خانم «پری ملکی» بود.

    فارس: آقای ریاحی، با اشاره به شناخت اندکی که از شما داریم لطفا بیوگرافی مختصری از زندگی خودتان را برای مخاطبان موسیقی بیان کنید:

    – متولد بهمن‌ماه ۱۳۲۲ تهران هستم. پدرم آشنا به موسیقی بود و پیانو می‌زد من هم با علاقمندی به موسیقی و تشویق پدرم توانستم به هنرستان موسیقی بروم اما مادرم خیلی با این علاقمندی من مخالف بود.

    ویلون ساز اصلی من شد.در ۱۷ سالگی به ارکستر سمفونی تهران آمدم ۱۵ سال در ارکستر بودم و بعد از اتمام مراحل عالی هنرستان موسیقی به شیراز رفتم با داشتن کلاس‌های فوق برنامه، بخش هنرهای دانشگاه شیراز را پایه‌ریزی کردیم.

    با فعالیت در عرصه موسیقی سال ۷۰ و زمانی که آقای محمد بیگلری‌‌پور مدیر موسیقی شبکه یک بود، صدا و سیما از من دعوت کرد و من هم این مسئولیت را عهده‌دار شدم.

    در خصوص ادامه تحصیلاتم باید بگویم فارغ‌التحصیل مقطع دکتری دانشگاه فیلادلفیا آمریکا هستم. با خانم «ریما مقدم» از دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه عالی موسیقی بود قبل از انقلاب ازدواج کردم. ایشان پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه خانه‌دار شدند. نتیجه زندگی مشترک ما یک پسر و یک دختر است دخترم مهندسی محیط‌زیست می‌خواند و علاقمند به موسیقی است.اما پسر ۲۸ ساله‌ام با نواختن ساز گیتار همچنان به تحصیلات خود در رشته عمران ادامه می‌دهد.

    گفت‌وگو: روح‌الله فرقانی فدافن

    https://musiceiranian.ir/?p=31985
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *