×
×

در رمان «تار یحیی» می‌خوانید

  • کد نوشته: 31312
  • موسیقی ایرانیان
  • شنبه, ۱۹ام اسفند ۱۳۹۱
  • ۰
  •  رمان «تار یحیی» با روایتی اسطوره‌ای در بستری از واقعیت به قلم کیوان امجدیان از سوی دریچه نشر «گمان» منتشر خواهد شد. کتاب «تار یحیی» به قلم کیوان امجدیان از سوی دریچه نشر «گمان» منتشر خواهد شد. این رمان در ۳۰۰ صفحه به رشته تحریر درآمده است و در اوایل اردیبهشت ماه سال آینده با […]

  •  رمان «تار یحیی» با روایتی اسطوره‌ای در بستری از واقعیت به قلم کیوان امجدیان از سوی دریچه نشر «گمان» منتشر خواهد شد.

    کتاب «تار یحیی» به قلم کیوان امجدیان از سوی دریچه نشر «گمان» منتشر خواهد شد. این رمان در ۳۰۰ صفحه به رشته تحریر درآمده است و در اوایل اردیبهشت ماه سال آینده با حضور اساتید موسیقی و نویسندگان رونمایی خواهد شد.

    این کتاب ماجرای تاری است که «میرزا یحیی زرین پنجه» آن را می‌سازد که این تار دست به دست می‌چرخد و به عارف قزوینی یکی از یاران میرزا کوچک‌خان جنگلی می‌رسد  و در ادامه داستان به دست یاران غلامرضا تختی، نزدیکان جلال آل احمد، دکتر شریعتی و … می‌رسد. این تار در سیر داستانی اثر با ماجراهای مختلفی به فرد دیگری می‌رسد که با مشاهیر زمانه مرتبط است.

    کتاب «تار یحیی» با دو زاویه دید نگاشته شده است و نویسنده برای تالیف این کتاب از حدود ۳۰ جلد کتاب تاریخی و خاطرات و رمان‌ استفاده می‌کند.

    به گزارش فارس، یحیی زرپنجه که نام دوم او هارون جزاسند بود در تهران و در خانواده‌ای از اهالی موسیقی تولد یافت. پدرش آقا ربیع نوازنده دایره بود و آوازهای ضربی هم می خواند. برادرش هم به شیوه مرسوم آن دوره -که تار رایج‌ترین ساز آن زمان بود- به نواختن مشغول بود. خانواده زرپنجه از آن جا که موسیقی را وسیله ارتزاق و امرار معاش خود قرار داده بودند، فرزندان خود را نیز به یادگیری این فن تشویق می‌کردند.

    یحیی که از دوران کودکی با نوی موسیقی مانوس بود نزد برادرش با مقدمات تار آشنا شد. پس از چند سال کار مقدماتی با تار و نیز آشنایی با تمبک که اصل مهم و پیه آموزش موسیقی در آن دوران بود و برای شاگردان اهمیت بسیار داشت، به محضر استاد زمانه میرزا حسینقلی رسید، سپس به نزد درویش خان رفت و به دلیل هم‌کیشی با مرتضی نی داود که خلیفه درویش خان بود، بعدها به محضرش رسید.

    https://musiceiranian.ir/?p=31312
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *