×
×

آوازهای بین‌المللی برای تپه‌های سیلک

  • کد نوشته: 31310
  • موسیقی ایرانیان
  • شنبه, ۱۹ام اسفند ۱۳۹۱
  • ۰
  • محمد معتمدی خواننده ایرانی ضمن شرح ماجرای دریافت جایزه سال ۲۰۱۳ رادیو فرانسه، از تشکیل گروه موسیقی “سیلک” برگرفته از تاریخ و تمدن تپه‌ای با همین نام برای حضورهای بین‌المللی خبر داد. محمد معتمدی از خوانندگان نسل جدید موسیقی کلاسیک ایران، درباره دریافت جایزه سال ۲۰۱۳ “رادیو فرانسه ” به خبرنگار مهر، گفت: چندی پیش […]

  • محمد معتمدی خواننده ایرانی ضمن شرح ماجرای دریافت جایزه سال ۲۰۱۳ رادیو فرانسه، از تشکیل گروه موسیقی “سیلک” برگرفته از تاریخ و تمدن تپه‌ای با همین نام برای حضورهای بین‌المللی خبر داد.

    محمد معتمدی از خوانندگان نسل جدید موسیقی کلاسیک ایران، درباره دریافت جایزه سال ۲۰۱۳ “رادیو فرانسه ” به خبرنگار مهر، گفت: چندی پیش اجرایی در فستیوال “کالر دوموند” (رنگ‌های جهان) فرانسه داشتیم که پیش از آغاز اجرا از طرف رادیو فرانسه برای ضبط کار از ما اجازه گرفتند و ما هم استقبال کردیم. بعد از اتمام کنسرت، یک خبری به فرانسوی اعلام شد که تشویق حاضران در سالن را به همراه داشت. آن موقع ما به درستی متوجه خبر نشدیم اما کمی بعد از آن شنیدیم که خبر آن روز فستیوال رسیدن جایزه سال رادیو فرانسه به ما بوده است.

    وی درباره این که چرا پیش‌تر این خبر را رسانه‌ای نکردید، اظهار کرد: تصمیم گرفتیم بعد از اطمینان کامل از صحت و سلامت خبر و ابلاغ رسمی آن از سوی مسوولان رادیو فرانسه، این خبر را در ایران رسانه‌ای کنیم.

    معتمدی در توضیح بیشتر کنسرت فستیوال کالر دوموند فرانسه بیان کرد: در آن کنسرت، به اتفاق سینا جهان آبادی و حبیب مفتاح بوشهری به ترتیب با کمانچه و ساز های کوبه‌ای شعرهایی از خیام را در دستگاه شور و آواز شوشتری به مدت ۸۰ دقیقه برای مخاطبان به اجرا گذاشتیم.

    تشکیل گروه “سیلک” برای حضور در عرصه‌های جهانی

    خواننده آلبوم ” گاهی سه گاهی” در مورد کنسرت‌های خارج از کشور خود و اهدافی که در پی آن اجراها دارد، گفت: من برای کنسرت‌های خارج از ایران گروهی با نام “سیلک” تشکیل داده ام. آن هم به‌خاطر اینکه سیلک، عنوان قدیمی‌ترین تمدن جهان است و به تپه‌ای با تمدنی باستانی در کاشان مربوط می‌شود. انتخاب نام یاد شده برای این گروه، از آن روست که وقتی برای مخاطبان خارجی کنسرت برگزار می‌کنیم، بدین شکل ضمن معرفی و اشاعه موسیقی ایرانی، آنها را از سبقه تاریخی ایران‌زمین نیز آگاه کنیم؛ چراکه بسیاری از آنها از سوابق و افتخارات تاریخی ما بی‌خبرند.

    معتمدی، سینا جهان آبادی نوازنده کمانچه، حبیب مفتاح بوشهری و رضا و بهنام سامانی نوازندگان سازهای کوبه‌ای را افزون بر خود، سایر اعضای گروه سیلک خواند که البته بنا به دلایلی از جمله در سفر بودن یکی از این اعضا، نوازندگان دیگری به این گروه اضافه می‌شوند.

    وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که چرا برای گروه سیلک از نوازندگاه بیشتری استفاده نمی‌کنید، اظهار کرد: مشکلاتی چون سختی حمل و نقل گروه، اخذ ویزا، سنگینی هزینه ها و در کنار هم قرار دادن تمامی اعضای گروه، از جمله مشکلات افزودن به تعداد اعضای سیلک برای برگزاری کنسرت‌ها در خارج از ایران و حضور در فستیوال‌های بین المللی است.

    معتمدی درباره پرسش فوق جدا از بیان مشکلات یاد شده، به لحاظ هنری و موسیقایی هم اذعان کرد: یکی دیگر از عمده دلایل کوچک بودن گروه سیلک این است که مخاطبان خارجی مشتاق شنیدن موسیقی خالص سایر کشورها هستند که موسیقی اصیل ایرانی در ذات خود چندان محتاج نوازندگان متعدد و گروه‌های بزرگ نیست.

    این خواننده در پرسشی مبنی بر این که آیا تنها همان اجرا در فستیوال کالر دوموند سبب دریافت جایزه سال رادیو فرانسه شد، گفت: آنها برای انتخاب یک هنرمند، فعالیت‌های هنری یک سال اخیر او را بررسی می‌کنند و البته بیشتر فعالیت‌های یک سال اخیر من هم در خارج از کشور بوده است که شاید همین موضوع و بررسی یک ساله آنها از کنسرت ها و سایر فعالیت های دیگرم در انتخابشان موثر بوده است.

    این خواننده که آلبومی تازه با نام “سراسر مه” را برای مخاطبان خود در میانه راه انتشار دارد، درمورد رمز موفقیت خود گفت: من سال‌ها موسیقی ایرانی را به معنای واقعی اصیل و کلاسیک آن کار و تجربه کرده‌ام. برای ارائه موسیقی اصیل ایرانی در سراسر جهان سعی کردم به یک فرم و قالبی برسم که دو ویژگی اصالت و القای انرژی مثبت به شنونده و مخاطب را در خود داشته باشد.

    معتمدی در توضیح بیشتر درباره القای انرژی مثبت و ایجاد تحرک در مخاطب بیان کرد: از آن رو که موسیقی ما برای غربی‌ها در ابتدا تنها شبیه یک موزه تاریخی است که تنها به سواد آنها می افزاید، ما سعی کردیم آن روی پر صلابت و اکشن موسیقی کلاسیک ایرانی را برای آنها به اجرا بگذاریم که خوشبختانه موثر هم بوده است.

    وی به یکی از کنسرت‌های این گروه که تلفیقی از موسیقی اصیل ایرانی با موسیقی فلامینگو است اشاره کرد و ادامه داد: ما بعد از اجرای کنسرتی تلفیقی از موسیقی ایرانی و فلامینگو در فستیوال “اسنابروک” آلمان به یکباره با سیلی از درخواست‌ها برای برگزاری کنسرت مواجه شدیم که فستیوال‌های “خرز”، “سویل” و “بارسلونا” از اسپانیا و همچنین فستیوال ” آمستردام” هلند از جمله آنها بود.

    اختصاص ۵ ستاره هنری از سوی مجله تخصصی هلندی به گروه ایرانی

    معتمدی در پایان با اشاره به اینکه در بیشتر این فستیوال‌ها شرکت کرده و مورد توجه هم قرار گرفتند، به بیان نظر یکی از مجلات تخصصی موسیقی آمستردام در مورد این اجراها پرداخت و گفت: این مجله که در هر شماره خود به هنرمندان و گروه‌ها امتیاز می دهد، از پنج ستاره به اجرای ما در حالی که اظهار شگفتی هم کرده بود، همه امتیاز را داد و در مقاله‌ای نوشته بود با وجود تفاوت‌های دو موسیقی ایرانی و فلامینگو در فرم و قالب اما این گروه توانسته بود یک ارتباط و هارمونی خوشایندی با موسیقی فلامینگو برقرار کند.

    جایزه سال رادیو فرانسه از سوی یک هیئت انتخابیه، متشکل از اساتید موسیقی و اتنوموزیکولوژی  فرانسه، از سال ۲۰۰۶ تاکنون به موزیسن ها یا خواننده‌هایی در جهان که با قابلیت‌های ویژه و منحصر به فرد، در زمینه موسیقی ملل (ورد موزیک) فعالیت می کنند، اهدا می شود که  برای نخستین بار این جایزه به موسیقی کشورایران و محمد معتمدی رسید.

    https://musiceiranian.ir/?p=31310
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *