×
×

می‌خواهی هنرمند بمانی ورودی بده!

  • کد نوشته: 305507
  • خبرنگار موسیقی ایرانیان
  • دوشنبه, ۱ام مهر ۱۳۹۸
  • ۰
  • می‌خواهی هنرمند بمانی ورودی بده!

  • مدیر گالری «شلمان» بر این باور است که چون طبق قانون گالری‌داران برای برگزاری نمایشگاه حق ندارند از هنرمندان ورودی بگیرند و باید از فروش آثار درصد فروش بردارند، طبیعتا تمایلی به برگزاری نمایشگاه آثار هنرمندان جوان ندارند. این مدیر گالری همچنین عنوان می‌کند که البته با این وجود هم‌اکنون برخی گالری‌ها از هنرمندان جوان ورودی می‌گیرند.

    سیدعلی مزارعی، مدیر گالری «شلمان» درباره علت بی‌توجهی برخی از مدیران گالری‌ها به هنرمندان نسل جوان، به ایسنا گفت: به طور کلی درست است که کارهای خیلی از هنرمندان جوان کمترین استاندارد را برای برگزاری یک نمایشگاه دارند، ولی این امکان وجود دارد که روی آنها سرمایه‌گذاری کرد تا آنها نیز در مسیر پیشرفت قرار بگیرند.

    او ادامه داد: برخی از هنرمندان جوان می‌گویند که بعضی گالری‌ها حتی جواب ایمیلشان را هم نمی‌دهند یا وقتی سی‌دی آثارشان را برای مدیران گالری‌ها می‌برند به آنها گفته می‌شود که بعداً به شما خبر می‌دهیم ولی خبری نمی‌شود. این در شرایطی است که برخی از این هنرمندان جوان جا برای تشویق دارند. اما از آنجا که بحث فروش و مسائل اقتصادی برای گالری‌ها مهم است، اغلب از برگزاری نمایشگاه آثار هنرمندان جوان سر باز می‌زنند.

    مزارعی همچنین درباره اینکه برخی از گالری‌ها از هنرمندان جوان برای برگزاری نمایشگاه ورودی می‌گیرند، خاطرنشان کرد: من نیز شنیده‌ام که برخی از گالری‌ها که در میان آنها اسم گالری‌های قدیمی نیز دیده می‌شود، برای برگزاری نمایشگاه از هنرمندان جوان ورودی می‌گیرند. قیمت ورودی‌ها نیز متفاوت است و از یک و نیم میلیون تومان گرفته تا ۷ میلیون تومان را دربرمی‌گیرد.

    این مدیر گالری یادآور شد: البته باید این نکته را نیز در نظر داشت که برگزاری یک نمایشگاه با امکانات معمولی تقریباً تا ۲ میلیون برای گالری هزینه دارد؛ بنابراین مدیران گالری یا ترجیح می‌دهند با هنرمندانی کار کنند که احتمال فروش آثارشان بیشتر است یا اینکه برای برگزاری نمایشگاه‌هایی که احتمال می‌دهند فروش کمتری دارد، از هنرمند ورودی می‌گیرند تا از این طریق هزینه‌ای که کرده‌اند را جبران کنند.

    او ادامه داد: در واقع اگر بخواهیم هنرمندان را دسته‌بندی کنیم به دو گروه اصلی می‌رسیم. یکی گروه هنرمندان قدیمی‌تر و پیشکسوتان که کارشان بهتر است و هر جایی که آثارشان را ارائه دهند، از روی فروش آثارشان درصدی برداشته می‌شود. گروه دوم هنرمندان جوان هستند که اغلب آثارشان فروش چندانی ندارد و به هر گالری بروند، اغلب آنها را قبول نمی‌کنند.

    مزارعی تاکید کرد: در این میان باید به این نکته توجه کرد که شاید مقصر اصلی این موضوع مدیران گالری‌ها و هنرمندان جوان نباشند، بلکه انجمن‌صنفی گالری‌داران و مسئولان ذی‌ربط در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید در قوانین موجود تغییراتی را ایجاد کنند. قانون ارشاد و انجمن صنفی می‌گوید از هنرمندان ورودی نگیرید و از روی آثار فروخته شده درصد فروش بردارید؛ این در حالی است که اینگونه  در حق هنرمندان جوان اجحاف می‌شود. چون وقتی که آثار هنرمندان جوان احتمال فروش کمتری دارند و گالری‌دار از میزان فروش آثار درصدد برمی‌دارد، طبیعی است که تمایلی به برگزاری نمایشگاه آثار هنرمندان جوان نداشته باشد.

    او تاکید کرد: با این روش عملا یکسری از هنرمندان از جامعه هنری حذف می‌شوند، چون نمی‌توانند نمایشگاه بگذارند؛ بنابراین باید در قوانین به این موضوع نیز توجه شود که گالری‌داران باید با هنرمندان جوان چگونه رفتار کنند و چه شرایطی را برای آنها بگذارند.

    انتهای پیام

    https://musiceiranian.ir/?p=305507
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *