×
×

از طریق شبکه چهار سیما

  • کد نوشته: 30423
  • موسیقی ایرانیان
  • دوشنبه, ۷ام اسفند ۱۳۹۱
  • ۱ دیدگاه
  •  شبکه چهار سیما دو برنامه موسیقیایی «دلنوازان» و «دلشدگان» را به روی آنتن می‌برد. به گزارش سرویس تلویزیون ایسنا، در برنامه «دلنوازان» و «دلشدگان» علاوه بر پخش موسیقی سنتی، دستگاه‌ها و ردیف‌های موسیقی سنتی معرفی می‌شود. به گفته‌ی مرتضی مومنی، تهیه‌کننده برنامه سری پنجم از برنامه «دل‌نوازان» در ۵۲ قسمت ۳۰ دقیقه‌ای شامل پخش موسیقی […]

  •  شبکه چهار سیما دو برنامه موسیقیایی «دلنوازان» و «دلشدگان» را به روی آنتن می‌برد.

    به گزارش سرویس تلویزیون ایسنا، در برنامه «دلنوازان» و «دلشدگان» علاوه بر پخش موسیقی سنتی، دستگاه‌ها و ردیف‌های موسیقی سنتی معرفی می‌شود.

    به گفته‌ی مرتضی مومنی، تهیه‌کننده برنامه سری پنجم از برنامه «دل‌نوازان» در ۵۲ قسمت ۳۰ دقیقه‌ای شامل پخش موسیقی سنتی همراه با دکلمه اشعار توسط ژاله صادقیان ویژه ایام نوروز تهیه شده است.

    مومنی به بخش‌های این برنامه اشاره کرد و گفت: برنامه تلفیقی از ادبیات و موسیقی است و سعی کردیم در این برنامه از استادان قدیمی که در قید حیات نیستند یادی کنیم و پنج دقیقه اول برنامه تحت عنوان نغمه‌پردازان به بزرگداشت استادانی همچون قوامی، تاج اصفهانی، بنان و … اختصاص دارد.

    تهیه‌کننده «دلنوازان» درباره تفاوت سری پنجم دلنوازان با سایر قسمت های این مجموعه گفت: تصویربرداری قسمت‌های گذشته در هفت لوکیشن انجام گرفته است اما در سری جدید تصویربرداری در ۱۳ لوکیشن متفاوت که ۱۰ قسمت از آن در فضای شب و مابقی در روز انجام گرفته است و اساتیدی چون سالار عقیلی، صدیق تعریف و علیرضا قربانی از جمله خوانندگانی هستند که در سری جدید «دل‌نوازان» به اجرای موسیقی می‌پردازند.

    وی افزود: «دلنوازان» برنامه‌ای شنیداری است، اما به همان اندازه که به آواها و نواها توجه دارد، به وجوه بصری هم اهمیت می‌دهد و تصاویری جذاب از فضاهای فرهنگی و تاریخی ایران در این برنامه نشان داده می شود.

    مومنی درباره‌ی چگونگی تهیه این تصاویر گفت: این برنامه در شهرهای مختلفی همچون اصفهان، کاشان و شیراز تصویربرداری شده است و بینندگان در این برنامه تصاویر چشم نوازی از خانه بروجردی‌ها، آرامگاه حافظ، چهل ستون و … خواهند بود.

    مومنی که تهیه‌ی برنامه جدید “دلشدگان” را نیز بر عهده دارد، درباره‌ی این برنامه گفت: «دلشدگان» در ۵۲ قسمت ۲۰ دقیقه‌ای در مرحله تدوین قرار دارد که در ایام نوروز روانه آنتن پخش خواهد شد.

    این تهیه‌کننده درباره‌ی ویژگی‌های این برنامه گفت: «دلشدگان» یک برنامه ترکیبی است و از بخش های مختلفی همچون تک نوازی با یادی از اساتید قدیمی همچون حبیب الله بدیعی، همایون خرم و فرهنگ شریف، معرفی و خواندن اشعار شعرای قدیم و معاصر و معرفی دستگاه های موسیقی تشکیل شده است.

    وی افزود: مینا نورزی و سید عباس سجادی اجرا و گویندگی اشعار و متون این برنامه را بر عهده دارند و در کنار بخش‌های ذکر شده ۱۰ دقیقه انتهای برنامه به پخش موسیقی سنتی اختصاص دارد.

    مومنی درباره‌ی علت تولید یک برنامه موسیقیایی دیگر در کنار برنامه «دلنوازان» گفت: تلویزیون در حال حاضر بیشتر در قالب نماهنگ و ترانه‌های تیتراژ به سراغ دنیای ساز و آواز می‌رود.و در این شرایط می‌توان دلنوازان را تنها برنامه‌ای اختصاصی برای علاقه‌مندان به موسیقی دانست که تلاش می‌کند خلأ برنامه‌های موسیقایی تلویزیون را پر کند و به همین منظور ما تصمیم گرفتیم در کنار برنامه «دلنوازان» که به پخش موسیقی سنتی اختصاص دارد در قالب یک برنامه دیگر با نگاهی تخصصی تر به موسیقی سنتی ایران دستگاه‌ها و ردیف‌های موسیقی سنتی همچون شور، همایون، ابوعطا، بیات اصفهان، بیات ترک، دشتی، چهارگاه و…بپردازیم.

    https://musiceiranian.ir/?p=30423
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *