×
×

به آهنگسازی و رهبری مجید انتظامی

  • کد نوشته: 3033
  • موسیقی ایرانیان
  • چهارشنبه, ۳۱ام شهریور ۱۳۸۹
  • ۰
  • نخستین اجرای سمفونی “مقاومت” به آهنگسازی و رهبری مجید انتظامی همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس توسط اکستر سمفونیک تهران و گروه کر دفتر موسیقی شامگاه گذشته در محوطه باز برج آزادی برگزار شد. به گزارش خبرنگار مهر، نخستین اجرای سمفونی “مقاومت” با نیم ساعت تاخیر و با حضور تماشاگرانی که از ساعتها قبل در میدان آزادی جمع […]

  • نخستین اجرای سمفونی “مقاومت” به آهنگسازی و رهبری مجید انتظامی همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس توسط اکستر سمفونیک تهران و گروه کر دفتر موسیقی شامگاه گذشته در محوطه باز برج آزادی برگزار شد.

    به گزارش خبرنگار مهر، نخستین اجرای سمفونی “مقاومت” با نیم ساعت تاخیر و با حضور تماشاگرانی که از ساعتها قبل در میدان آزادی جمع شده بودند آغازشد.

    قبل از آغاز برنامه مدیرعامل انجمن موسیقی ضمن خوش آمدگویی به جمعیت حاضر در محوطه باز برج آزادی اجرای ارکستر سمفونیک تهران در برج آزادی را اتفاق مبارکی دانست و گفت : برای اولین بار در تاریخ ارکستر سمفونیک است که این ارکستر به محوطه باز و در میان مردم آمده است و تمام تلاش دست اندرکاران برپایی این کنسرت برآن بوده اند که نمایی از موسیقی فاخر و ارزشمند را به نمایش بگذارند.

    بابک رضایی در ادامه به معرفی برنامه پرداخت وگفت : مجموعه برنامه های فرهنگی ویژه هفته دفاع مقدس با عنوان “ستارگان خاک” در بخش های مختلف تئاتر ، هنرهای تجسمی و موسیقی برگزار می شود و اجرای ارکسترسمفونیک تهران آغاز گر برنامه “ستارگان خاک” است این کنسرت در چهار موومان برگزار می شود؛ ضمن اینکه اجرای ارکستر سمفونیک تهران قرار است در استانهای سمنان ،گلستان و فارس به روی صحنه رود.

    پس از پایان صحبت های رضایی ارکستر سمفونیک تهران به رهبری مجید انتظامی به روی صحنه آمد و سمفونی “مقاومت” در چهار موومان “عروج”، “رویش”،”امید” و “مقاومت” به روی صحنه رفت ، طبق برنامه ریزی انجام شده و اعلام قبلی مبنی بر تکنوازی ساز “ابوا” به نوازندگی مجید انتظامی رهبر مهمان ارکستر سمفونیک تهران این اتفاق نیافتاد و این نوازنده ساز “ابوا” هیچ قطعه ای از را به صورت تکنوازی اجرا نکرد؛  در نتیجه این نخستین کنسرت ارکستر سمفونیک تهران در شرایطی به پایان رسید که حاضرین در محوطه باز برج آزادی طبق آنچه در بروشور معرفی برنامه نوشته شده بود منتظر اجرای مجید انتظامی بودند.

    در حاشیه

    * ارکستر سمفونیک تهران یک ساعت قبل از آغاز اجرا مشغول کوک کردن سازهای خود بودند و در این مدت موسیقی فیلم هایی چون”از کرخه تا راین” و “بوی پیراهن یوسف” از ساخته های مجید انتظامی در محوطه باز برج آزادی پخش می شد.

    * پوسترهای بزرگ که از شهدای ۸ سال جنگ دور تا دور محوطه باز برج آزادی گذاشته شده بود و فضای موسیقایی حاکم بر محوطه باز برج آزادی و همراهی نسیم خنک پاییزی زیبایی خاصی به فضا بخشیده بود.

    * اخبار و اطلاعاتی که مدیر عامل انجمن موسیقی برای حاضرین در محوطه باز برج آزادی بیان می کرد اطلاعاتی نبود که با توجه به نیم ساعت تاخیر در اجرا و شرایط خاصی که در اجراهای فضای باز وجود دارد به درد شنونده بخورد و این آمار برای یک نشست خبری مناسب تر بود.

    * ضعف صدابرداری یکی از مشکلات عمده این اجرا بود.

    *وضعیت استقرار خبرنگاران و عکاسان بر جایگاه ویژه ای که برای آنها درنظر گرفته شده بود آنقدر نابسامان بود که برخی از خبرنگاران ترجیح دادند در میان مردم بنشینند.

    * زمانی که خبرنگار مهر چرایی عدم اجرای تکنوازی “ابوا” را جویا شد مسئولان در پاسخ متذکر شدند که اجرای این تکنوازی در محیط باز برج آزادی مقدور نبوده و قرار است در تاریخ ۴، ۵ و ۶ مهرماه در تالار وحدت برگزار شود.

    *در بالاترین نقطه برج آزادی جمله ” کجایید ای شهیدان خدایی” با رنگ سبز نقش می بست و تصاویر مختلف از رزمنده ها پس از این جمله با رنگ قرمز بر روی ستون های برج نقش می بست و پس پایان این رقص نور نام “انجمن موسیقی” و “بنیاد رودکی ” به کرات رسم می شد.

    *علی رغم اینکه اعلام شد که این برای اولین بار است  که ارکستر سمفونیک در فضای باز و در میان مردم برنامه اجرا می کند  این ارکستر در اوایل انقلاب نیز به میان مردم رفت و در فضای باز به اجرای موسیقی پرداخت.

    https://musiceiranian.ir/?p=3033
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *