×
×

گردآورنده ˝دائره المعارف سازهای ایران˝:

  • کد نوشته: 30319
  • موسیقی ایرانیان
  • شنبه, ۵ام اسفند ۱۳۹۱
  • ۰
  •  محمدرضا درویشی: موسیقی برای شادمانی است نه غصه و غم! اگر موسیقی در این جهان به وجود آمده تنها برای شادمانی روح آدمیان است. به گزارش خبرنگار موسیقی هنرآنلاین،در آخرین روز از روزهای فرهنگی کشور ترکیه ، گروه موسیقی آکیسا با ساز یسنای با سخنرانی محمدرضا درویشی موسیقی با نتهای غبدالقادر مراغی اجرا کرد. محمدرضا […]

  •  محمدرضا درویشی: موسیقی برای شادمانی است نه غصه و غم! اگر موسیقی در این جهان به وجود آمده تنها برای شادمانی روح آدمیان است.

    به گزارش خبرنگار موسیقی هنرآنلاین،در آخرین روز از روزهای فرهنگی کشور ترکیه ، گروه موسیقی آکیسا با ساز یسنای با سخنرانی محمدرضا درویشی موسیقی با نتهای غبدالقادر مراغی اجرا کرد.

    محمدرضا درویشی ،پژوهشگر موسیقی درباره گروه “آکیسا” گفت:این گروه که در همدان فعالیت می کنند یک گروه خودجوش است که به تبعیت از گروه عبدالقادر مراغی که ۸ سال پیش توسط بهترین استادها و نوازندگان سازهای ایرانی تشکیل شد،جمع شده اند!

    درویشی درباره گروه اصلی عبدالقادر که خواننده آن همایون شجریان بود گفت:همایون شجریان در گروه عبدالقادر مراغه ای می خواند و حاصلش آلبوم “شوق نامه” بود که با الهام از آثار عبدالقادر مراغه ای به بازار آمد. عبدالقادر موسیقی دان اواخر قرن هشتم و اوایل نهم استکه در زمان دوره میانی حکومت تیموریان می زیست.

    محمدرضا درویشی درباره نام این گروه گفت: اول قرار بود نام این گروه عبالقادر مراغی ۲ باشد.اما گروه آکیسا اعتراض کردند که مگر پیتزا فروشی است که ۱ و ۲ و ۳ داشته باشدکه در شهرستان شعبه بزنند.پس نام گروه آکیسا شد به این دلیل که در سنگ نوشته ای آشوری که در آن هگمتانه یا همدان را آکیسا یعنی شهرکاسیان نامیدند،این گروه چنین نام گرفت.

    درویشی گفت:بیگی مخترع ساز یسنای است که حاضر است به طور رایگان به هرکسی آموزش دهد و این ساز به قیمت مناسب نیز در تعداد وسیع فروخته خواهد شد.

    درویشی در معرفی قطعات اجرایی این گروه به سرپرستی بهروز بیگی گفت:این گروه قطعاتی در مقام راست را با شعرهایی از شاعران بزرگ ایرانی اجرا خواهد کرد.همچنین یک قطعه در مقام رهاوی ،قطعه ای در مقام نهاوند و قطعه ای در مقام نی ریز اجرا کردند.

    در حاشیه:

    این کنسرت که در آخرین روز فرهنگی ترکیه اجرا شد ،بسیاری از مخاطبان موسیقی ترکی را به سالن کشانده بود آنچنان که صفی عظیم از تماشاگران مقابل در تالار برای ورود ایستاده بودند و بلیت های کنسرت همه فروخته شده بود .هموطنان ترک زبان برای ورود به این برنامه بسیار مشتاق بودند اما این کنسرت در واقع یک کنسرت پژوهشی درحوزه موسیقی اصیل ایرانی بود و پس از ورود مهمانان و آغاز کنسرت تماشاگران چندان اشتیاقی نسبت به اجراهای گروه که بیشتر در مقام راست پنجگاه با ریتمی کند به نسبت ریتم های ترکی نشان ندادند.

    https://musiceiranian.ir/?p=30319
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *