×
×

در روز پنجم جشنواره بین المللی موسیقی فجر اتفاق افتاد

  • کد نوشته: 30027
  • موسیقی ایرانیان
  • دوشنبه, ۳۰ام بهمن ۱۳۹۱
  • ۰
  • اجراهای پنجمین روز از بیست و هشتمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر در حالی پیگیری شد که برنامه هایی چون«کوارتت تارکوفسکی»، «هفتگاه معلق»، «مازیار فلاحی»، «سیروان خسروی»، «ماهریز» و چند اجرای دیگر همگی با استقبال جالب توجه مخاطبان جشنواره مواجه شدند.

  • khabarاجراهای  پنجمین روز از بیست و هشتمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر در حالی پیگیری شد که برنامه هایی چون«کوارتت تارکوفسکی»، «هفتگاه معلق»، «مازیار فلاحی»، «سیروان خسروی»، «ماهریز» و چند اجرای دیگر همگی با استقبال جالب توجه مخاطبان جشنواره مواجه شدند.

    به گزارش ستاد خبری بیست و هشتمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر، برنامه های پنجمین روز جشنواره با اجرای دوباره«کوارتت تارکوفسکی» از ساعت ۳۰/۱۸ در تالار وحدت آغاز شد که همچون اجرای قبلی این گروه آلمانی فرانسوی با سالن مملو از جمعیت همراه بود.

    این کوارتت با همراهی نوازندگان معتبر دنیا چون فرانسوا کوتوریه(پیانو)، آنیا لخنر(ویلنسل)، ژان‌لویی متینیه(آکوردئون‌) و ژان مارک لارش(ساکسیفون سوپرانو) اجرای خود را آغاز کرد و رپرتواری را به اجرا درآورد که متاثر از فیلم‌های تاثیرگذار کارگردان بزرگ سینمای جهان، آندره تارکوفسکی بود.

    این برنامه نیز همچون اجرای شب گذشته«کوارتت تارکوفسکی» اجرایی پر قدرت و مثال زدنی بود که اهالی موسیقی ایران را بر سر ذوق آورد و انتظارات آنها را از چنین برنامه ای برآورده کرد.

    دومین برنامه پر سروصدای روز پنجم جشنواره موسیقی فجر به اجرای «هفتگاه معلق» ساخته فرخزاد لایق اختصاص داشت که از ساعت ۲۱ در تالار وحدت به روی صحنه رفت.

    این کنسرت در حالی به اجرا در آمد که بسیاری از اهالی موسیقی از اجرای این اثر در بیست و هشتمین جشنواره موسیقی فجر ابراز شگفتی و البته خوشحالی کرده بودند.

    در ابتدای این اجرا فرخزاد لایق به روی صحنه آمد و ضمن ارائه توضیحاتی در مورد برنامه اش گفت: حدود یک ماه قبل دوستم آقای امیرعباس ستایشگر برای اجرای«هفت‌گاه معلق» در جشنواره موسیقی فجر از من دعوت به عمل آورد.

    این آهنگساز در ادامه افزود: اما من از آنجا که برای این اثر(هفت‌گاه معلق) خواب های بسیاری دیده بودم در همان ابتدا به طور قطع جواب منفی خودم را اعلام کردم. ولی به دلیل یک لجاجت و خود آزاری نامعلوم تصمیم گرفتم این اثر را با تمام زحماتی که در پی خواهد داشت در این جشنواره به روی صحنه ببرم.

    وی تصریح کرد: برای چنین اجرایی می بایست از پارتیتور گرفته تا نوازنده ها، صدابردار و بسیاری موارد دیگر برنامه را هماهنگ می کردم. در هر صورت کار متراکمی را در طی یک ماه اخیر انجام دادم تا امشب شما شاهد این برنامه باشید. در هر صورت با همه کم کاستی ها این نیز تجربه ای محسوب می شود.

    این برنامه نیز با استقبال اهالی موسیقی و البته چهره هایی چون شهرام ناظری، صدیق تعریف، کیاووش صاحب نسق و بردیا کیارس همراه بود که طی آن پدرام فریوسفی، سهراب برهمندی، امین غفاری،  آتنا اشتیاقی، دانیال جورابچی و نگار نوراد به هنرنمایی پرداختند.

    این در حالی بود که اهالی موسیقی پاپ نیز در سالن همایش های برج میلاد گردهم آمده بودند تا دو اجرای سیروان خسروی و مازیار فلاحی را در دو سئانس ۳۰/۱۸ و ۳۰/۲۱ به نظاره بنشینند. همانطور که انتظار می رفت این دو اجرا نیز همچون اجراهای شب های قبل بخش پاپ جشنواره موسیقی فجر با استقبال جالب توجه مخاطبان همراه شد.همچنین شب گذشته در اجرای مازیار فلاحی حسن ریاحی دبیر جشنواره و علی ترابی دبیر اجرایی جشنواره و حمید شاهنگیان آهنگساز و عضو هیات امنا انجمن موسیقی ایران نیز حضور داشتند.

    گروه ماهریز نیز به سرپرستی هادی اینانلو و البته با خوشنوازی این کمانچه نواز، از ساعت ۲۱  در فرهنگسرای ارسباران به روی صحنه رفت تا مخاطبان موسیقی ایرانی نیز شاهد اجرایی جذاب به خوانندگی مظفر شفیعی باشند.

    شب گذشته فرهنگسرای ارسباران همچنین شاهد اجرای گروه قشقایی«حاوا» به رهبری پروین بهمنی بود که از ساعت ۳۰/۱۸ به روی صحنه رفت تا مخاطبان و طرفداران موسیقی نواحی ایران نیز برنامه مورد علاقه خود را در جریان جشنواره به نظاره بنشینند.

    سالن رودکی نیز از ساعت ۳۰/۱۸ میزبان«رسیتال فاگوت» به سرپرستی امیرحسین محمدیان و «رسیتال فلوت» با اجرای مهرداد غلامی در بخش استعدادهای جوان بود. این سالن همچنین در ساعت ۲۱ میزبان گروه های«ارکستر مجلسی رسا» به رهبری مظفر نبیلی و «کوارتت گیتار باران» به سرپرستی عمید عسگری  در بخش رقابتی بود.

     پژوهشکده فرهنگ و هنر نیز از ساعت ۱۹ پذیرای اجرای گروه«چنگ» به سرپرستی رامین صفایی و گروه«آوای فاخته قاین» به سرپرستی سید داریوش کراری بود.

    بیست  و هشتمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر از ۲۵بهمن ماه الی اول اسفند به دبیری حسین ریاحی برگزار می شود.

    https://musiceiranian.ir/?p=30027
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *