×
×

شاهین فرهت،مجید انتظامی و نادر مرتضی‌پور از تشکیل موسسه ارکستر ایران تقدیر کردند

  • کد نوشته: 29188
  • موسیقی ایرانیان
  • یکشنبه, ۱۵ام بهمن ۱۳۹۱
  • ۰
  • پای موزیسین‌های موافق شرایط جدید پیش آمده برای ارکستر ملی و سمفونیک برای حمایت از این کار به رسانه‌ها باز شده است. شاهین فرهت،مجید انتظامی و نادر مرتضی‌پور از تشکیل موسسه ارکستر ایران تقدیر کردند. به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از مهر مجید انتظامی، شاهین فرهت و نادر مرتضی‌پور تاسیس موسسه ارکستر ایران و ساماندهی […]

  • پای موزیسین‌های موافق شرایط جدید پیش آمده برای ارکستر ملی و سمفونیک برای حمایت از این کار به رسانه‌ها باز شده است. شاهین فرهت،مجید انتظامی و نادر مرتضی‌پور از تشکیل موسسه ارکستر ایران تقدیر کردند.

    به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از مهر مجید انتظامی، شاهین فرهت و نادر مرتضی‌پور تاسیس موسسه ارکستر ایران و ساماندهی ارکسترهای ملی و سمفونیک تهران از سوی معاونت هنری وزارت ارشاد را گامی برای رفع مشکلات صنفی هنرمندان موسیقی می‌دانند.

    مجید انتظامی با ابراز امیدواری نسبت به اینکه تشکیل موسسه ارکستر ایران و اختصاص بودجه لازم به این موسسه بتواند در راستای کمک به ارکسترها تاثیر به سزایی داشته باشد، می‌گوید: باید برنامه ریزی‌ها برای شکل‌گیری و فعالیت این موسسه آن‌قدر منسجم باشد که حتی با تغییر مدیران، برنامه‌های در نظر گرفته شده و ادامه فعالیت آن دچار مشکل نشود.

    این مدرس موسیقی البته درباره تاثیر دستمزد بر استمرار ارکستر تاکید کرد: ارکستر زمانی می تواند به سرانجام برسد که نوازندگان دغدغه مالی نداشته باشند. مسئولین مربوطه که قوانین این موسسه را وضع می‌کنند باید در نظر داشته باشند که هزینه های زندگی در جامعه تا چه حدی است و بر اساس آن برای نوازندگان ارکستر دستمزدی را تعیین کنند.

    انتظامی جذب هنرمندان جوان و با استعداد را برای حضور در ارکسترها اتفاق خوبی برشمرد و در این باره اذعان داشت: جذب استعدادهای موسیقی از سراسر کشور ایده خوبی است و اگر ادامه پیدا کند می تواند اتفاق خوبی را برای موسیقی ما رقم بزند. ولی این موضوع را باید در نظر داشته باشیم که تبدیل شدن به نوازنده ارکستر سمفونیک و یا ارکستر ملی طی سالیان طولانی به سرانجام می رسد و ما نمی توانیم طی یک یا دو سال آموزش فشرده به هنرجویان آنها را تبدیل به یک نوازنده حرفه ای کنیم.

    شاهین فرهت یکی دیگر از هنرمندانی است که نسبت به تاسیس موسسه ارکستر ایران و سر و سامان یافتن ارکسترهای سمفونیک و ملی در زیر مجموعه این موسسه اظهار امیدواری می کند. به اعتقاد او موسسه ارکستر ایران باید برای حفظ و گسترش موسیقی اصیل ایرانی بر اجرای آثار بزرگ و ماندگار آهنگسازان ایرانی تمرکز کند.

    این آهنگساز ضمن ابراز خشنودی درباره اختصاص یافتن بودجه لازم به موسسه ارکستر ایران در این باره می‌افزاید: با توجه به این شرایط اختصاص دادن بودجه لازم به “موسسه ارکستر ایران” می تواند برای هنرمندان موسیقی بسیار اتفاق خوبی باشد زیرا دیگر دغدغه مالی نخواهند داشت و با فراغت از مشکلات مالی که نیاز اصلی و پایه هر هنرمندی است، می توانند به طور حرفه ای به کار خود بپردازند.

    نادر مرتضی‌پور رهبر ارکستر سمفونیک تهران هم درباره تاسیس موسسسه ارکستر ایران می‌گوید: من از موافقان شکل‌گیری و فعالیت موسسه ارکستر ایران هستم زیرا اعتقادم بر این است که هنرمندان موسیقی سال‌ها بود که در انتظار صنف و یا موسسه بودند که از آنها به لحاظ مادی و معنوی حمایت کند. صنفی که هنرمندان برجسته و آماتور موسیقی را در کنار یکدیگر زیر چتر حمایتی خود قرار دهد. پیشنهاد تشکیل صنف و یا موسسه را از زمانیکه وارد ارکستر سمفونیک شدم به مسئولان و مدیران دادم زیرا وجود این نهاد را برای عرصه موسیقی ایران امری لازم و ضروری می‌دانستم.

    این رهبر ارکستر درباره تامین مسایل مالی هنرمندان اظهار می‌دارد: این موسسه در مرحله اول باید هنرمندان موسیقی را از دغدغه مالی و بیمه و امنیت شغلی نجات دهد. همچنین موسسه ارکستر ایران که قرارست ارکستر ملی و ارکستر سمفونیک را تحت پوشش خود قرار دهد، باید حمایت معنوی هم از هنرمندان داشته باشد و جایگاه هنری آنها را حفظ کند.

    این هنرمند ضمن تاکید بر در نظر گرفتن شان و منزلت هنرمندان اظهار کرد: موسسه ارکستر ایران در نظر دارد از تمامی اعضای ارکستر آزمون بگیرد با این بخش تصمیمات هیچ مشکلی ندارم ولی برای آزمون گرفتن از هنرمندان باید شان و منزلت آنها نیز در نظر گرفته شود. زیرا برای هنرمندانی که سالها به طور حرفه ای در ارکستر فعالیت داشتند، نوعی بی احترامی محسوب می شود که شخصی آنها را داوری کند که به لحاظ تجربه و موقعیت هنری پایین تر از هنرمندان است.

    وی درباره هیات انتخاب این آزمون گفت: نکته ای که باید مدیران و مسئولان مربوطه در انتخاب داوران به آن اهمیت ویژه ای داد، انتخاب درست اعضای هیات داوران است. زیرا با بی دقتی در انتخاب داوران و گزینش نکردن افراد شایسته، به موفق عمل کردن ارکسترها لطمه وارد می کنیم. برای داشتن یک هیات داوران حرفه ای و بی طرف باید بیش تر اعضای داوران از کشورهای خارجی انتخاب شوند تا بدون داشتن تصویر ذهنی از هنرمندان، تنها با ملاک قرار دادن هنر و استعداد، آنها را انتخاب کنند.

    https://musiceiranian.ir/?p=29188
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *