×
×

ذایقه موسیقایی مردم تغییر کرده است

  • کد نوشته: 29002
  • موسیقی ایرانیان
  • جمعه, ۱۳ام بهمن ۱۳۹۱
  • ۰
  • خواننده قطعه معروف”ایران ،ایران” با اشاره به تغییر ذایقه موسیقایی مردم گفت: حالا خواسته های مردم در موسیقی جور دیگری شده و ذایقه و خاستگاه ها و تقاضاهای موسیقایی مردم فرق کرده است. حالا ما وقتی یک آهنگ می سازیم و کمی طول می‌کشد تا منتشرش کنیم به این فکر می‌افتیم که تنظیم آهنگ را […]

  • خواننده قطعه معروف”ایران ،ایران” با اشاره به تغییر ذایقه موسیقایی مردم گفت: حالا خواسته های مردم در موسیقی جور دیگری شده و ذایقه و خاستگاه ها و تقاضاهای موسیقایی مردم فرق کرده است. حالا ما وقتی یک آهنگ می سازیم و کمی طول می‌کشد تا منتشرش کنیم به این فکر می‌افتیم که تنظیم آهنگ را عوض کنیم تا به روز شود ،چون مردم امروز ما در موسیقی بسیار به روز هستند و نگاه دقیقی دارند.

    آهنگ “ایران،ایران” با زنجیر و طبل و ضرب همراهی شده و فضای حماسی این اثر را همین سازها تقویت کرده است.آهنگسازی این ملودی را فریدون خشنود انجام داده است و حسین سرافزار ترانه سرای آن بوده است. این ملودی در استودیو صبا و با صدابرداری حسین شب خیز در روزهای پایانی بهمن ۵۷ ضبط شده است.

    فریدون خشنود،آهنگساز این ملودی در خاطراتش از ضبط این ملودی گفته است: بهمن ماه سال ۵۷ مردم شب‌ها به روی پشت بام‌ها می رفتند و بانگ الله اکبر سر می دادند و یک طنین عجیب و زیبایی در شهر می پیچید. به خاطر دارم که شبها همراه با صدای مردم حرکت می کردم و ملودی ای را می ساختم و همزمان یک متنی شبیه شعر را نیز برای این ملودی به وجود آوردم .آن موقع با تمام دوستان شناخته شده این عرصه در ارتباط بودم و تنها کسی که خیلی سریع در دسترسم قرار گرفت آقای حسین سرفراز، بود. فضای موسیقی را برایش توضیح دادم . به خانه من آمد و کنار پیانو نشست و من ملودی را برایش نواختم و در همان جا شعر این سرود شکل گرفت .

    او ادامه می دهد:رضا رویگری هم از دوستانی بودند که آن دوره رابطه نزدیکی با هم داشتیم و در بسیاری از زمانهای ضبط کارهایم در استودیو کنار من بودند. ایشان آن زمان در تئاتر بازی می کرد و در هر نمایشی قطعه ای را هم می خواند.وقتی سرود « ایران ، ایران » تکمیل شد به این نتیجه رسیدم که هر خواننده ای مناسب اجرای آن نیست . زیرا این سرود ، سرودی است که متعلق به مردم ایران است و اگر توسط خواننده ای حرفه ای و شناخته شده خوانده می شد مردم دیگر به این سرود اعتماد نمی کردند.به همین دلیل بود که آقای رضا رویگری را برای اجرای این قطعه در نظر گرفتم مخصوصا که صدای ایشان رنگ غریبی داشت و بسیار دلنشین بود.

    https://musiceiranian.ir/?p=29002
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *