×
×

سرپرست گروه موسیقی لیان در گفت‌وگو با فارس

  • کد نوشته: 28195
  • موسیقی ایرانیان
  • شنبه, ۳۰ام دی ۱۳۹۱
  • ۰
  •  سرپرست گروه موسیقی لیان گفت: زنده‌یاد «همایون خرم» در مراسم تجلیلش در بوشهر معتقد بود، تجلیل در شهری که در آنجا به دنیا آمده‌ام برایم بسیار ارزشمند است؛ موسیقی بوشهر پتانسیل جهانی شدن را دارد. «محسن شریفیان» سرپرست گروه موسیقی لیان در گفت‌وگو با خبرنگار موسیقی فارس، در خصوص زنده‌یاد «همایون خرم» خالق نغمه‌های ماندگار […]

  •  سرپرست گروه موسیقی لیان گفت: زنده‌یاد «همایون خرم» در مراسم تجلیلش در بوشهر معتقد بود، تجلیل در شهری که در آنجا به دنیا آمده‌ام برایم بسیار ارزشمند است؛ موسیقی بوشهر پتانسیل جهانی شدن را دارد.

    «محسن شریفیان» سرپرست گروه موسیقی لیان در گفت‌وگو با خبرنگار موسیقی فارس، در خصوص زنده‌یاد «همایون خرم» خالق نغمه‌های ماندگار «تو ای پری کجایی» و «امشب در سر شوری دارم» اظهار داشت: همایون خرم از چهره‌های ماندگار موسیقی کشور سال ۱۳۰۹ در شهر «بوشهر» به دنیا آمد. مردم این شهر علاقه زیادی به وی داشتند و این ابراز علاقه را در سفرهای وی به زادگاهش به خوبی نشان دادند.

    وی یاد آور شد: آخرین مراسم تجلیل از زنده‌یاد «همایون خرم» در بوشهر به ۱۸ اسفند‌ماه ۱۳۸۹ بر می‌گردد که مردم این شهر این روز را به نام «بوشهر» نام گذاری کرده‌اند و هر ساله همایشی بدین منظور برگزار می‌شود.

    شریفیان با یادآوری سخنان زنده یاد همایون خرم در بوشهر گفت: در واقع این دومین باری بود که استاد «همایون خرم» رسما به بوشهر دعوت می‌شد مردم بوشهر علاقه زیادی به وی داشتند یادم هست زنده‌یاد خرم در این همایش گفت:«تجلیل‌های مختلفی در سراسر کشور برای من برگزار می‌شود اما حضور من در بوشهر شهری که در آنجا به دنیا آمده‌ام و اتمسفر بندر و دریا تأثیر زیادی روی من دارد برایم بسیار ارزشمند است.»

    سرپرست گروه موسیقی «لیان»  با در اختیار گذاشتن مطالب دیگری از سخنان ایراد شده «همایون خرم» در مراسم بزرگداشتش در بوشهر گفت: زنده‌یاد همایون خرم خاطراتش از بوشهر را اینگونه بازگو کرد؛  نه خیر پدر و مادر من ساکن و متولد بوشهر بودند. پدرها و ماد‌رهای آنها هم بوشهری بودند. بنابراین آباء و اجداد بنده جنوبی بودند. خود بنده هم در بوشهر متولد شدم، منتها بین شش ماه تا یکساله بودم که پدر و مادر آمدند تهران. دلیل خاصی نداشت؟ معمولاً در چنین مواقعی پدر نظامی است و…نه. خودشان تصمیم گرفتند که بیایند تهران. شاید مثلاً یکی از فامیلهایشان زودتر رفته بود. درهرحال دلیل اصلی را واقعاً نمی دانم، پدربزرگ من نسبت به زمان خودش خیلی جلو بوده. همان زمان از همان بوشهر فرزندان خودش را برای تحصیل به خارج فرستاده بود. ازجمله یکی از عموهای مرا فرستاده بود آلمان برای تحصیل پزشکی که برگشت و اینجا شاغل شد در شرکت نفت. یکی دیگر را هم فرستاد همان آلمان برای پزشکی و ایشان مثل اینکه علاقه ای نداشت و برگشت به شهر خودش. پدر من هم که در جوانی در یکی از چشمهایش یک ناراحتی به وجود آمده را خیلی دوری نفرستاد بلکه فرستادش به هندوستان. در نتیجه ایشان در آنجا مسلط به زبان انگلیسی شد و به همین دلیل به هرحال فضای آن زمان بوشهر شاید آنقدر مستعد و مناسب نبود و در تهران شرکت هایی به وجود آمده بود و فضای کاری خوبی وجود داشت و بنابراین آمد تهران.

    برای تحصیل رفته بود هندوستان؟ بله. برای تحصیل رفت و زبان انگلیسی و اقتصاد و اینها را تعقیب کرده بود و به همین دلیل وقتی برگشت ایران یکی از کسانی بود که در تاسیس بانک ملی ایران، در نوشتن اساسنامه بانک و اینها دست داشت. البته من چون متخصص این امر نیستم نمی توانم جزئیات دقیقش را بگویم اما همین را می دانم که بعداً هم از صاحب منصبان بانک ملی ایران شدند. یعنی اگر بانک ملی ایران چهار پنچ صاحب منصب ارشد داشت، ایشان یکی از آنها بود. شاید هم چون در بوشهر هوا خیلی گرم بود و تهران نه، هوا بهتر از آنجا بود، آنجا «خرم» بودند و آمدند در تهران «خرم تر» بشوند.

    شریفیان در ادامه تصریح کرد: چندین مرتبه افتخار نوازندگی و گفت‌وگو با استاد خرم را داشتم. ایشان همیشه بر این مطلب تأکید می‌کردند که موسیقی بوشهر پتانسیل جهانی شدن را دارد و هنرمندان بوشهری را برای این امر زیاد تشویق می‌کرد.

    شریفیان عنوان کرد: «بابک شهرکی» از شاگردان برجسته استاد خرم ارتباط نزدیکی با من درد و معمولا هر پنجشنبه و جمعه وی را در استودیو ضبط می‌دیدم و در خصوص آثار ماندگار زنده‌یاد خرم با یکدیگر صحبت می‌کردیم.

    این هنرمند بوشهری خاطرنشان کرد:‌امیدوارم اجازه بدهند ما هنرمندان بوشهری بتوانیم مراسم بزرگداشت و درخور شأنی برای نابغه موسیقی ایران در زادگاهش برگزار کنیم.

    https://musiceiranian.ir/?p=28195
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *