×
×

روایتی از یک جشنواره فراموش شده

  • کد نوشته: 274565
  • خبرنگار موسیقی ایرانیان
  • جمعه, ۷ام تیر ۱۳۹۸
  • ۰
  • مراسم اختتامیه دومین جشنواره موسیقی «امیرجاهد» پنجشنبه شب ششم تیرماه با معرفی هنرمندان و گروه‌های برگزیده این دوره در تالار ایوان شمس تهران برگزار شد. به گزارش خبرگزاری مهر، آئین اختتامیه دومین جشنواره موسیقی امیرجاهد پنجشنبه شب ششم تیر ماه با معرفی هنرمندان و گروه‌های برگزیده این دوره در تالار ایوان شمس تهران برگزار شد. […]

    روایتی از یک جشنواره فراموش شده
  • مراسم اختتامیه دومین جشنواره موسیقی «امیرجاهد» پنجشنبه شب ششم تیرماه با معرفی هنرمندان و گروه‌های برگزیده این دوره در تالار ایوان شمس تهران برگزار شد.

    به گزارش خبرگزاری مهر، آئین اختتامیه دومین جشنواره موسیقی امیرجاهد پنجشنبه شب ششم تیر ماه با معرفی هنرمندان و گروه‌های برگزیده این دوره در تالار ایوان شمس تهران برگزار شد.

    در ابتدای مراسم گروه موسیقی «باربد» به سرپرستی بهراد آقا رفیعی به اجرای برنامه پرداخت و سپس سهیل محمودی مجری برنامه پس از خوشامد گویی به حضار از مدیرعامل خانه موسیقی ایران برای ایراد سخنرانی دعوت کرد.

    امیدواریم «جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی» احیا شود

    حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی و عضو شورای سیاستگذاری جشنواره موسیقی امیرجاهد گفت: در کشور جشنواره‌های مختلفی در زمینه موسیقی داریم که با موضوعات مختلف و در سطوح مختلف برگزار می‌شود. جشنواره موسیقی فجر که با موضوع و کارکرد مشخص خود هر ساله برگزار می‌شود. جشنواره موسیقی جوان را هم داریم که در زمینه همه سازهای ایرانی، غربی، موسیقی نواحی و آواز در رده‌های سنی مختلف برگزار می‌شود. همچنین جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی را که متأسفم باید بگویم داشتیم که در بخش گروه نوازی موسیقی ایرانی فعال بود و بعد از سه دوره برگزاری مدیرانی که در معاونت هنری و دفتر موسیقی آمدند متأسفانه این جشنواره را تعطیل کردند و امیدوارم مدیریت جدید دفتر موسیقی این جشنواره را احیا کند.

    وی افزود: جشنواره ای برای استعداد یابی در حوزه موسیقی وجود نداشت. در کل کشور گروه‌هایی هستند که با اشتیاق در حال فعالیت اند و با استعدادهای خوبی هم مواجه می‌شویم. دوستان ما در خانه موزه دکتر معین و امیرجاهد، خواستند که آنجا به عنوان پایگاهی برای این جشنواره باشد و همچنین عزیزانی در شهرداری تهران از این جشنواره حمایت کردند که جای تقدیر و تشکر فراوان دارد. این جشنواره خوشبختانه آغاز شد و طبیعتاً در آغاز نقص‌های وجود دارد اما در روند کار این مشکلات نقص‌ها برطرف می‌شود. جشنواره موسیقی امیرجاهد در آینده می‌تواند جشنواره ای پایدار باشد که بتواند نقش آفرینی و بستر سازی کند و ویترین جذابی برای معرفی استعدادهای جوان باشد.

    تلاش می‌کنیم که قانون ده درصد برای سال آینده لغو شود

    مدیرعامل خانه موسیقی گفت: ما در خانه موسیقی خدمتگزار موسیقی هستیم و در زمینه‌هایی که وظیفه داریم حمایت و تلاش هایمان را انجام می‌دهیم. بحثی که در این مدت در خصوص اخذ ده درصد از فروش کنسرت‌ها مطرح بود و در مجلس تصویب و تبدیل به قانون شد و برای جامعه موسیقی شوک بزرگی بود؛ با دوستان دفتر موسیقی پیگیری و تلاش کردیم و همانطور که اعلام شد قرار شد فعلاً حوزه موسیقی ایرانی، کلاسیک و نواحی از این موضوع مستثنی باشد. در حال تلاش هستیم که بخش موسیقی پاپ هم از این ماجرا لطمه نخورد و با تعاملی که با نماینگان مجلس داشتیم تلاش می‌کنیم سال آینده این قانون را ملغی کنیم.

    وی با قدردانی از محمد جواد حق شناس عضو شورای اسلامی شهر تهران در نامگذاری برخی از خیابان‌های تهران به نام هنرمندان بیان کرد: نامگذاری تعدادی از خیابان‌های تهران به نام بزرگان هنر و فرهنگ این سرزمین در تهران شایسته قدردانی است.

    نوربخش در پایان سخنانش از دکتر ابوالفضل رفیع (مدیرکل اداره فرهنگی شهرداری تهران)، حمیدرضا عاطفی (معاون اجرایی خانه موسیقی و دبیر هنری جشنواره)، مهدی سبحانی (مدیر موزه امیرجاهد و قائم مقام جشنواره) و مهدی مساح بیدگلی (دبیر اجرایی جشنواره) برای برگزاری این جشنواره تقدیر و تشکر کرد.

    استعدادهای درخشان موسیقی به بیراهه کشیده می‌شوند

    در بخش بعدی این مراسم بابک بنی حسینی (نماینده هیئت داوران) بیانیه هیئت داوران این جشنواره را قرائت کرد.

    در بخشی از این بیانیه آمده است: «هیئت داوران ضمن ابراز خرسندی از برگزاری چنین جشنواره‌هایی که در مسیر اعتلای فرهنگ و هنر ملی ایران و کشف استعدادهای درخشان در زمینه موسیقی ملی ایرانقدم نهاده و با سپاس گزاری از برخی مسئولان فرهنگی شورای شهر و شهرداری تهران که از این جشنواره حمایت کردند، اعلام می‌کند متأسفانه به علت نبود امکانات و تسهیلات مناسب در بخش آموزش و نبود فضاهای فرهنگی بویژه در بخش موسیقی، بسیاری از استعدادهای درخشان در بخش کودکان و نوجوانان مغفول مانده و یا به بیراهه کشیده می‌شوند. قطعاً برگزاری چنین جشنواه‌هایی نقش بسزایی در آگاهی بخشی و هدایت نوجوانان و هنرجویان در شناخت مسیر درست داشته و نتایج برپاری در برخواهد داشت.»

    در ادامه مراسم امیرحسین حسینی زاده (برگزیده بخش تکنوازی دوتار) چند قطعه اجرا کرد.

    جشنواره موسیقی امیرجاهد ادامه پیداکند

    محمدجواد حق شناسعضو شورای سیاست گذاری جشنواره و رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران نیز با ابراز خرسندی از برگزاری این جشنواره گفت: این این جشنواره با هدف کشف استعداد و توجه به هنر موسیقی میان هنر جویانی که در سراسر کشور در رده‌های مختلف سنی برگزار شد و می‌دانم داوران و هیئت برگزاری و سیاستگذاری حدود شش ماه برای این جشنواره تلاش کردند. من از برگزاری این رویداد بسیار خوشحالم و امیدوارم سالیان سال این جشنواره با نام استاد امیرجاهد که هنر موسیقی ایران و تهران مدیون ایشان است، ادامه پیدا کند.

    پس از این سخنان سعید ثابت (سنتور) و محمد اسماعیلی (تنبک) به اجرای چند قطعه در دستگاه ماهور پرداختند.

    از مانع تراشی‌ها برای این جریان پویا خودداری کنیم

    الهام فخاری عضو دیگر شورای اسلامی شهر تهران نیز در این مراسم گفت: نواهایی که سینه به سینه جاری شدند و دست‌هایی که در دوستی با ساز آفریننده اند و سازهایی که گنج‌های دیرین، کهن و زنده اند در پرتنش ترین زمان و جای جهان امروز آوای مهر و زندگی بر صحنه آوردند. این آوای مهر با ایستادگی همت سترگ استادان موسیقی ایرانی است. در این صحنه که پیوسته به جاست، نغمه جوانان و نوجوانان سرزمین است. موسیقی ایران همواره جان موسیقی دوستان را می‌نوازد. آنچیزی که بر عهده ما بوده و هست کمک جریان داشتن و خودداری از مانع تراشی برای این جریان پویا و زنده است.

    در این مراسم دو گروه موسیقی «امیرجاهد» به سرپرستی مدی مساح بیدگلی و گروه بیدار (به سرپرستی مهبد ایازی) به اجرای برنامه پرداختند.

    در ادامه مراسم برگزیدگان دومین جشنواره موسیقی امیرجاهد در دو بخش اصلی موسیقی ایرانی و موسیقی غیر ایرانی معرفی شدند و با اهدای لوح و تندیس از آنان قدردانی شد.

    *برگزیدگان بخش موسیقی ایرانی

    بخش تک نوازی نی: عرفان موسوی قهفرخی – یاسر کلهر و ساسان اسلامی فارسانی

    بخش تک نوازی تار: بارمان رسولی نژاد-وحید فیض آبادی- آورش سروستانی-رضا شیرین آبادی

    بخش تک نوازی سه تار: علی چراغی-بهزاد سلیمی-الیا بازیاری- پونه ملاحسینی

    بخش تک نوازی سنتور: کارن احمدی-بردیا قجر-سیناز مهدوی- امید مزینانی- محمدرضا امینیان

    بخش تک نوازی تمبک: آرش سروستانی-مهران اصطلامی-علی حسینی نژاد-ایمان نصیرزاده-امیر کریمی-مانی وکیلی

    بخش تک نوازی دوتار: امیرحسین حسینی زاده- اسماعیل شهرامیان

    بخش تک نوازی کمانچه: رضا طریقت

    بخش تک نوازی تنبور: مبین میرزایی یزنی

    بخش تک نوازی عود: ماکان نور محمدی – آوا پریشانی

    بخش تک نوازی دف: محمد مرادی-پروانه آزاد-زهرا صدر ممتار-کیاوش عراقیه فراهانی-سارا جان نثاری-محمد جواد صحاری گرد-پانیذ سوهانی

    بخش آواز ایرانی: معین اسفندیار-ابوالفضل شریفی – محمدرضا خاکباز

    بخش تک نوازی ویولن ایرانی: یاشار بایرامی

    بخش دونوازی: علی چراغی و نکیسا صفری – شروین رضایی و فراز حجازی پور – حسان صبوحی و مینا حامد محمدیان

    بخش گروه نوازی ایرانی: گروه «باربد» به سرپرستی بهزار رفیعی- گروه «بهنوازان» به سرپرستی سمیرا ملک زاده – گروه «نوای هویت» به سرپرستی احسان امام جمعه

    *برگزیدگان بخش موسیقی غیر ایرانی (کلاسیک – پاپ)

    بخش تک نوازی ویولن: غزاله نیک پی – رامتین حسنی ابهریان

    بخش تک نوازی گیتار: محمدامین انگجی -الیا رحیمی زمانی

    بخش تک نوازی کیبورد: ترنم کرد

    بخش تک نوازی پیانو: نازنین خالقی فرد-ایلیا شاکری کری بزرگ-ریحانه فرهی راد-هستی زارعی-محمدعلی معظمی کیا

    بخش آواز غیر ایرانی: سجاد بهرامی

    بخش دونوازی: شمیم کرد و ترنم کرد

    بخش گروه نوازی: گروه «بیدار» به سرپرستی مهبد ایازی- گروه «جوانه‌های سبز» به سرپرستی مهدیه غلامرضا زاده – ارکستر «پاپ امیرجاهد» به سرپرستی سجاد بهرامی

    https://musiceiranian.ir/?p=274565
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *