×
×

به او بگویید هنرمند، نه معلول!

  • کد نوشته: 273795
  • خبرنگار موسیقی ایرانیان
  • چهارشنبه, ۵ام تیر ۱۳۹۸
  • ۰
  • به او بگویید هنرمند، نه معلول!

  • مهم نیست قربانی اسیدپاشی باشند یا ناشنوا یا دچار ۹۵ درصد معلولیت جسمی و حرکتی؛ مهم این است که آن‌ها ثابت می‌کنند هیچ محدودیتی برای هنر و هنرمند بودن وجود ندارد.

    به گزارش ایسنا، این روزها اگر به گالری «مهر هنر» حوالی خیابان دزاشیب سر بزنید، با نمایشگاهی روبه‌رو می‌شوید که دیدن آثارش شما را به شگفتی وا می‌دارد. هنرمندان این نمایشگاه را افراد توانیابی تشکیل می‌دهند که شاید تصور کنیم برای انجام امورات روزمره زندگی‌شان هم با مشکل روبه‌رو هستند. آثار این نمایشگاه از استعدادهای نهفته‌ای خبر می‌دهد که در جامعه توان‌یابان ما وجود دارد و نوید می‌دهد اگر شرایط را برای آن‌ها فراهم کنیم بیشتر و بیشتر در عالم هنر می‌درخشند.

    فاطمه مقیمی با بیش از ۹۰ درصد معلولیت حرکتی و جسمی با اثر نقاشی خود در این نمایشگاه حاضر است؛ اثری که آن را با پاهایش نقاشی کرده است. مادر فاطمه به ایسنا می‌گوید: از هشت سالگی استعداد نقاشی داشت، من هم که دیدم این کار را دوست دارد برایش دفتر و مداد خریدم و جلوی پایش گذاشتم. (فاطمه) نمی‌توانست بنشیند، یک سال و نیم او را به کار درمانی بردم تا نشستن را یاد گرفت و کم‌کم به این نقاشی‌ها رسید. همیشه می‌گوید این کار را دوست دارد و می‌خواهد آن را انجام بدهد.

    کریم پاشازاده، مدیر «گالری مهر هنر» که وابسته به مؤسسه خیریه متوسلین به امام رضا (ع) است نیز درباره این نمایشگاه با نام «همای هنر» می‌گوید: هدف ما در گالری مهر هنر موضوعات اجتماعی و توانمندسازی معلولان بوده است و سابقه ما هم این را نشان می‌دهد. امروز توانستیم به جمع بزرگی از این خانواده برسیم. حدود ۳۴ هنرمند معلول در این نمایشگاه حضور دارند و بیش از ۶۰ اثر در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده که در نوع خودش بی‌نظیر است.

    او ادامه می‌دهد: تلاش ما این است که بتوانیم با حمایت از ظرفیت معلولان در جامعه بستری را آماده کنیم که آن‌ها بیشتر دیده شوند و با دیدن ما و خودشان نشاط اجتماعی ایجاد شود.

    پاشازاده بیان می‌کند: آثار این دوستان هم نشان از این دارد که کارشان بی‌نظیر است؛ کارهایی که انجام دادند کیفیت لازم را دارد؛ تمام هنرمندان نقاش و معرق‌کاری که امروز اینجا حضور داشتند اذعان داشتند کار آن‌ها با کار هنرمندان دیگر قابل رقابت است. ما اصلاً در این نمایشگاه هیچ‌کدام از آثار را به قیمت «همت عالی» برای فروش قرار نداده‌ایم بلکه قیمت خود تابلو را گذاشتیم چرا که عقیده داریم «همت عالی» متمایز کردن این معلولان از سایر هنرمندان است.

    حبیب‌الله صادقی هم از هنرمندان نقاشی است که برای بازدید از نمایشگاه حاضر شده است، او صحبتش را درباره این نمایشگاه با شعر «به ناامیدی از این در مرو، امید اینجاست / فزون‌تر از عدد قفل‌ها، کلید اینجاست» آغاز می‌کند و می‌گوید: آثار این نمایشگاه خیلی خوب و بی‌نظیر است و باید آن‌ها را به عنوان یک جریان هنری ببینیم و نباید با یک رفتار بهزیستی‌گونه به آن نگاه کرد.

    این نمایشگاه تلنگر بزرگی است

    هادی مظفری، مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در حاشیه بازدیدش از این نمایشگاه به ایسنا می‌گوید: وقتی در چنین نمایشگاهی حضور پیدا می‌کنیم و هنرمندانی با درصد بالای معلولیت را می‌بینیم تلنگر بزرگی است که چگونه آن‌ها می‌توانند خالق آثار ارزشمندی باشند و آثاری با این دقت و ظرافت را انجام بدهند. این نمایشگاه از دو جهت اهمیت دارد؛ اول اینکه می‌تواند برای هنرمندان توانیاب تشویق مهمی باشد و دوم اینکه امیدوارم هنرمندانی که صحت و سلامتی را از خدا هدیه گرفتند این آثار را ببینند، یقیناً شوق و انگیزه آن‌ها برای ادامه راه چندین برابر می‌شود. باید قدر این هنرمندان را دانست و از آن‌ها حمایت کرد.

    او بیان می‌کند: این قول را می‌دهیم تعدادی از کارها را خریداری کرده و از گالری‌هایی که از هنرمندان توانیاب حمایت می‌کنند حمایت می‌کنیم. همچنین اگر رویدادهایی توسط سازمان بهزیستی و خیریه‌ها در این زمینه برگزار شود حمایت می‌کنیم.

    مظفری همچنین از برگزاری ورک‌شاپی برای هنرمندان توانیاب با حضور حبیب‌الله صادقی خبر می‌دهد.

    https://musiceiranian.ir/?p=273795
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *