×
×

گزارشی از نشست خبری کنسرت برف‌خوانی

  • کد نوشته: 2704
  • موسیقی ایرانیان
  • یکشنبه, ۲۱ام شهریور ۱۳۸۹
  • ۰
  • کنسرت برف خوانی شامل موسیقی رمانتیک تا موسیقی ردیف دستگاهی به آهنگسازی علی قمصری ۳۱ شهریور و ۱ مهر در تالار وحدت برگزار می‌شود.

    در نشست خبری کنسرت برف‌خوانی که صبح امروز با حضور علی قمصری آهنگساز و نوازنده تار و محمد معتمدی خواننده در تالار وحدت برگزار شد

  • کنسرت برف خوانی شامل موسیقی رمانتیک تا موسیقی ردیف دستگاهی به آهنگسازی علی قمصری ۳۱ شهریور و ۱ مهر در تالار وحدت برگزار می‌شود.

    در نشست خبری کنسرت برف‌خوانی که صبح امروز با حضور علی قمصری آهنگساز و نوازنده تار و محمد معتمدی خواننده در تالار وحدت برگزار شد، علی قمصری در خصوص کنسرت برف‌خوانی گفت: مجموعه‌ای که پیش رو داریم شامل سه بخش خواهد بود به طوری از اجرا توسط کوارتت زهی پارسه از موسیقی رمانیتک غربی آغاز و در ادامه به تدریج به موسیقی ایرانی نزدیک می‌شویم در واقع بخش اول به موسیقی غربی اختصاص دارد و در بخش دوم با گروه سازهای ایرانی اپیزود‌های مجموعه «برف می‌بارید» را می‌نوازیم.
    وی ادامه داد: این بخش در قالب ۵ اپیزود با سازهای ایرانی و فرم موسیقی روایی اجرا می‌شود. بخش سوم کار شکل ایرانی‌تر به خود می‌گیرد و بر مبنای ردیف دستگاهی رپرتواری را با گروه به صحنه می‌بریم.

    محمد معتمدی خواننده در نشست خبری کنسرت برف خوانی/عکس: محمود حسینیاین نوازنده تار بیان داشت: نگاه ما به موسیقی سنتی در این اجرا متفاوت‌تر است به گونه‌ای که از هم‌نشینی تضادها استفاده شده است. ما در این کار سعی کردیم تضادها در کنار یکدیگر قرار گیرد و بتوانیم از موسیقی خط کشی شده غربی در کنار حس لحظه و ویژگی‌های شخصی موسیقی ایرانی استفاده و فضای متفاوتی را ایجاد کنیم.
    وی با بیان این که موسیقی ما تلفیقی نیست، اظهار داشت: دید من به این موسیقی استفاده از هم‌نشینی دو ژانر از موسیقی با هم بوده به طوری که سعی کردم جاهای خالی موسیقی‌ها را با هم پر کنم.
    قمصری با اشاره به اعضای گروه خود در این کنسرت گفت: تمامی اعضا از خواننده تا نوازنده به اعتقاد من از آینده‌‌دارترین جوان‌های موسیقی هستند که هر کدام‌شان همانند ستون نبودشان در کنسرت به کلیت کار لطمه می‌زند.

    علی قمصری آهنگساز در نشست خبری کنسرت برف خوانی/عکس: محمود حسینیدر ادامه این نشست محمد معتمدی گفت: ژانری که من قبلا دنبال می‌کردم متفاوت‌تر بود چرا که بنده یک مقدار در موسیقی سنت‌گراتر هستم ولی علی قمصری یک موزیسین پیشرو و دگراندیش است که هیچ وقت فکر نمی‌کردم با این تفاوت‌ها با او کار کنم.
    وی ادامه داد: او از کار خود شناخت کافی دارد و با او بودن برای من بسیار با ارزش است بر این اساس تصمیم گرفتم کار ایشان را نیز تجربه کنم.
    این خواننده موسیقی سنتی ادامه داد: طی تمریناتی که تاکنون داشتیم با فضای کاری قمصری نزدیک شدم و در جایگاه خواننده، امیدوارم کاری ارائه دهم که متفاوت با کارهای قبلی باشد.
    وی در خصوص آوازخوانی در چنین کنسرتی گفت: فرم کار در ابتدا فرم غربی است ولی آوازی که من می‌خوانم آهنگسازی شده و منطبق با مقام شوشتری است بر این اساس برای من مشکلی ایجاد نکرده و همانند اپراها که مبنی بر آواز خودمان است این بخش را اجرا می‌کنم البته در بین قطعات بخش‌های آوازی بدون ساز نیز وجود دارد.

    محمد معتمدی خواننده در نشست خبری کنسرت برف خوانی/عکس: محمود حسینی
    معتمدی بیان داشت: آواز کلاسیک ما در موسیقی سنتی ایران مبتنی بر شعرهای کلاسیک و اوزان عروضی است که خیلی از ظرایف آواز ما نیز مبتنی بر ریتم شعر و اوزان عروضی است اما در این اجرا قمصری بر روی قالب‌های نو کار و ملودی ساخته و بنده نیز در این قسمت‌ها در مقام خواننده چیزهایی که نوشته را اجرا می‌کنم.
    معتمدی بیان داشت: آواز من به هیچ وجه شکل کلاسیک غربی نخواهد داشت تنها تفاوت این کار با دیگر اجراهایم در دیدگاه آهنگساز به موسیقی و نحوه نگرش او به این هنر است که این همان چیزی است که قمصری را تا حدودی از دیگران جدا کرده است. من خودم را در برابر کاری می‌بینیم که در فرم، آهنگسازی و …متفاوت است.
    در ادامه این نشست علی قمصری با اشاره به انتخاب اشعار برای این کنسرت گفت: در بخش اول به فراخور نوع و گفت‌وگوی موسیقی از شعر نو بهره بردم و در روند کار به تدریج که به موسیقی ایرانی نزدیک می‌شویم از اشعار شاعران قدیمی همچون مولانا استفاده کرده‌ام.
    وی ادامه داد: شعر اولین تصنیف بخش اول براساس سروده شفیعی کدکنی است که استعاره‌ای از گذر عمر است من از حالت مینی‌مالیستی شعر برای تنظیم سازها استفاده کردم به گونه‌ای که هیچ سازی ملودی مشخصی را نمی‌زند. کار بعدی روی شعر مولاناست که درنهایت به پنج اپیزود مجموعه برف می‌بارید می‌رسیم که برخی با کلام بر اساس شعر اخوان ثالث و برخی بی‌کلام هستند بخش آخر نیز براساس اشعاری از حسین منزوی است که بار عاطفی بیشتری نسبت به بقیه شعرها دارد. راوی اصلی در بخش دوم خواننده است که نقش دوستی را بازی می‌کند که در اپیزود اول جا پای جای دیگران می‌گذارد و در پایان اپیزود تکامل انسان را نشان می‌دهد.
    این نوازنده تار با اشاره به ارائه شکل متفاوتی از موسیقی سنتی اظهار داشت: یک بخش از این تفاوت در محتوا است چرا که سعی می‌کنم نگاهم به موسیقی ایرانی از نظر فرمال و چند صدایی و نیز نحوه استفاده از شعر برخلاف عادات هدفمند باشد چرا که معتقدم یکسری از کلیشه‌ها در موسیقی ایرانی وجود دارد که ما به آنها عادت کرده‌ایم. من سعی کردم در کارم ساختارشکنی وجود داشته باشد به‌گونه‌ای که در بسیاری از جاها ساختار شکنی می‌کنم و در برخی جاها نیز از پشتوانه سنت استفاده می‌نمایم در واقع در کارم تعادل بین این دو شیوه وجود دارد.
    قمصری در پایان این نشست در خصوص دیگر فعالیت‌های خود خاطرنشان کرد: بلافاصله بعد از کنسرت برف‌خوانی کنسرتی با علیرضا قربانی در پاریس خواهم داشت و در آخر پاییز نیز با همایون شجریان در تهران به روی صحنه می‌روم.
    کنسرت برف‌خوانی ۳۱ شهریور و یکم مهر در تالار وحدت در دستگاه آواز بیات ترک، شور، آواز اصفهان، نوا و آواز دشتی برگزار می‌شود.

    https://musiceiranian.ir/?p=2704
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *