×
×

محمد سریر در برنامه دستان عنوان کرد

  • کد نوشته: 26852
  • موسیقی ایرانیان
  • شنبه, ۲ام دی ۱۳۹۱
  • ۰
  •  محمد سریر با حضور در برنامه تلویزیونی دستان اظهار داشت: به موسیقی به عنوان شغل نگاه نکرده‌ام و با تحصیل در هنرستان موسیقی به صورت شبانه توانستم ستوه علمی آن را طی کنم با پذیرش در دانشگاه تهران رشته اقتصاد را بر حسب ادامه رشته تحصیلی که ریاضی بود انتخاب کردم.سال ۴۳ با قبولی در […]

  •  محمد سریر با حضور در برنامه تلویزیونی دستان اظهار داشت: به موسیقی به عنوان شغل نگاه نکرده‌ام و با تحصیل در هنرستان موسیقی به صورت شبانه توانستم ستوه علمی آن را طی کنم با پذیرش در دانشگاه تهران رشته اقتصاد را بر حسب ادامه رشته تحصیلی که ریاضی بود انتخاب کردم.سال ۴۳ با قبولی در رشته موسیقی در دانشگاه تهران به علت تکمیل نشدن ظرفیت دانشجو نتوانستم درس بخوانم اما پس از دو سال در این رشته مشغول به تحصیل شدم.

    وی با اشاره به سیستم آموزشی موسیقی در کشور اتریش گفت: سیستم آموزشی اتریش به صورت حوزوی اداره می‌شود و دانش‌پژوه بیشتر با یک استاد کار می‌کند. اما مثل اینکه در این روزها این سیستم تغییر کرده‌اند و به گونه‌ای دیگر اداره می‌شود.

    *موسیقی کلامی می‌تواند بهترین ارتباط را با جامعه ما برقرار کند

    سریر در پاسخ به اینکه چرا با تحصیل موسیقی آوازی به موسیقی کلاسیک پرداخته‌اید گفت: در موسیقی ایرانی موسیقی آوازی است چیزی که از روزگار دور در زندگی مردم بوده و بهترین و مهمترین بخش موسیقی شنیداری است و مورد اقبال مردم هم می‌باشد و این نیازی است که ارتباط هنری با موسیقیدان‌ها ساخته شود.

    ضمن اینکه ادبیات ما در دنیا شناخته شده است.

    *شعر بال پرواز موسیقی است

    عضو شورای ارکستر ملی در پاسخ به اینکه ملاک انتخاب شما در اشعار و آثارتان چیست گفت: با علاقه به ادبیات همواره مطالعه می‌کردم و به سرعت جذب یک بخش شعر نمی‌شدم در حال حاضر با فقدان ترانه‌سرایانی که می‌توانستند روی شعر و موسیقی، کلامی بگذارد روبرو هستیم الان بیشتر آهنگ‌سازان ناچارند اول شعر بسازند بعد آهنگ بگذارند و این کار سختی است و به نظر می‌رسد کیفیت کار به صورت یکنواخت پایین می‌آید. من در انتخاب این موضوع دقیق هستم و تا زمانی که شعر و موسیقی با هم منتخب نباشند کار نمی‌کنم.

    وی با اشاره به همکاری دوستانه و نزدیکش با زنده‌یاد محمد نوری تصریح کرد: در فضای خانه با دوستان که کار می‌کردم موقعیتی به وجود می‌آید که با همدلی و پیوند دوستانه تولید آثار فاخری را داشته باشیم. وجود سه نفر از جمله سازنده، شاعر و خواننده در یک محیط باعث می‌شد تا کارها با دقت و وسواس بیشتری تولید شود در حال حاضر خوانندگان خیلی ساده به موضوع اشعار خود می‌پردازند و برایشان تفاوتی ندارد که معشوق مجازی یا معنوی باشد.

    سریر با بررسی خاطرات خود در خصوص شعر پرچم با زنده‌یاد نوری گفت: برای ساخت این شعر تا نیمه‌شب با هم مشورت می‌کردیم و با همفکری و مشورت و آن پیوند درونی توانستیم شعر پرچم را خلق کنیم مثلا سبزی سرچمن را یکی از دوستان سرود و زنده‌یاد نوری گفت سرخی خون من سپس من هم این جمله را عنوان کردم سپیدی طلوع سحر که با این پیوند درونی توانستیم شعر ماندگار پرچم را خلق کنیم.

    وی با انتقاد از فضای موسیقی حال حاضر کشور ما خاطر نشان کرد: موسیقی را از آن خود نکنید موسیقی وسیله برقرار کردن ارتباطات حسی و درونی است الان نمی‌خواهم از موسیقی پاپ صحبت کنم که انحرافی در صحبت به وجود آید ولی معتقدم موسیقی فاخر ایرانی ارتباطی با غرب ندارد و محبوب مردم است و اگر با امکانات و اطلاعات علمی موسیقی استفاده شود هم محبوب و هم ماندگار خواهد شد مانند ترانه مرغ سحر که مردمی و پاپ است.

    افراد زیادی از جمله رضا صادقی و دیگر عزیزانی که در این عرصه کار می‌کنند با داشتن امکانات می‌توانند در این عرصه موفق باشند به نظر من پیشرفت‌های حاصله در دهه ۸۰ و ۹۰ به خوبی توانسته است این موسیقی را معرفی کند.

    به گزارش فارس؛ بخشی از صحبت‌های محمد سریر در خصوص موسیقی متن فیلم بود که در این باره گفت: درحال حاضر موسیقی متن فیلم بخشی از سینما شده است و شاهد تولید آثار بین‌المللی خوبی در این عرصه هستیم.

    عضو هیئت مدیره خانه موسیقی در خصوص استقلال مالی خانه موسیقی گفت: خانه موسیقی بیشتر به صورت غیردولتی اداره می‌شود و وزارت ارشاد هم کمک‌هایی به مؤسسات فرهنگی در این زمینه دارد. به گزارش فارس؛ انعطاف نیافتن نشست خبری کنسرت وداع به خوانندگی حسام‌الدین سراج که قرار است ۷ و ۸ دی در ایام فجر در برج میلاد تهران برگزار شود صحبتی نشد اما ترجیح داده شد تا آخرین کنسرت پاییزه احسان خواجه امیری پوشش خبری داده شود همچنین با توجه به اینکه دو هفته از ثبت معنوی کار در یونسکو به نام آذربایجان می‌گذرد صحبتی نشد و به جای آن نشست هفته گذشته خانه موسیقی و انتقادها‌ی فریدون شهبازیان از موسیقی مناسبتی کشورمان انعکاس یافت که احداث می‌شود در روزهای نزدیک جشنواره موسیقی فجر همدلی در میان عرصه هنری بیشتر شود.

    https://musiceiranian.ir/?p=26852
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *