×
×

نمایش چهره‌های بزرگان معماری با طعم انتقاد

  • کد نوشته: 268208
  • خبرنگار موسیقی ایرانیان
  • یکشنبه, ۱۹ام خرداد ۱۳۹۸
  • ۰
  • نمایش چهره‌های بزرگان معماری با طعم انتقاد

  • نمایشگاه دفترهای طراحی سعید سادات‌نیا با هدف توجه بیشتر به هنر طراحی و انتقاد به مهجور ماندن این حرفه در میان هنرهای تجسمی کشور، از روز جمعه (۲۴ خرداد ماه) در گالری گلستان افتتاح می‌شود.
    در این نمایشگاه طراحی‌هایی از برخی از چهره‌های حوزه معماری همچون مهدی علیزاده، ایرج کلانتری، محسن میردامادی، فرخ قهرمان‌پور، بهروز احمدی، میر ژیان‌فر، کامران شاهین‌فر، گیتی اعتماد، سپیده شفایی … به نمایش گذاشته می‌شود.

    سعید سادات‌نیا، کارشناس معماری و شهرسازی در گفت‌وگویی با ایسنا درباره ساختار و هدف از برگزاری این نمایشگاه توضیح داده است: سال‌ها است که در تشکل‌های حرفه‌ای همانند جامعه مهندسان مشاور معمار، انجمن صنفی مهندسان معمار شهرساز، جامعه معماران ایران و انجمن مهندسان مشاور حضور داشتم و به همین خاطر هم در جلسات متعددی شرکت کرده‌ام.

    او ادامه داد: صحبت‌های مطرح‌شده در این جلسات توسط حاضران نوشته می‌شد و صورت‌جلسه می‌شد، اما من همیشه فکر می‌کردم که یک چیزی کم است و آن هم تصویر و حالت‌های آدم‌هایی است که در این جلسات حضور داشتند. از آنجا که سابقه طراحی داشتم و در دانشکده هنرهای زیبا نیز تحصیل کرده بودم عادت داشتم که همیشه دفترچه طراحی همراه داشته باشم. به همین خاطر هم تصمیم گرفتم که حالت افرادی را که در این جلسات حضور داشتند را طراحی کنم.

    سادات‌نیا خاطرنشان کرد: در واقع می‌توان گفت که یادداشت‌هایم را به شکل تصویر در این دفترچه‌های طراحی نگه می‌داشتم. زمانی که تصمیم گرفتم این دفترچه‌ها را مرور کنم، متوجه شدم که نزدیک به ۱۰۰ دفترچه دارم که هر کدام از آنها به نوعی خاطره هستند. البته بسیاری از عزیزانی که در آن جلسات حضور داشتند و با ما همراه بودند، امروز دیگر نیستند و خیلی‌ها هم از این مملکت رفته‌اند.

    این هنرمند طراح یادآور شد: اگرچه بسیاری از طرح‌هایی که از افراد می‌کشیدم را همان زمان به خودشان هدیه می‌دادم، اما باز هم تعداد زیادی از آنها باقی مانده است. شاید بتوان گفت که این طراحی‌ها به نوعی سندی است از آنچه بر حوزه ما در این سال‌ها گذشته است.

    سادات‌نیا همچنین درباره تعداد آثاری که در این نمایشگاه قرار است ارائه شود، بیان کرد: پیشتر بخشی از این طراحی‌ها در خانه هنرمندان ایران به نمایش گذاشته شده بود، اما دفترچه‌ها ارائه نشده بودند. اما در این نمایشگاهی که قرار است در گالری گلستان برگزار شود، خود دفترچه‌ها نیز ارائه می‌شوند و فیلمی نیز از اسکن ۱۵۰ طراحی نیز به نمایش گذاشته خواهد شد. همچنین برخی از طراحی‌ها در قاب‌هایی ارائه می‌شوند.

    او برگزاری این نمایشگاه را نوعی ادای احترام به صنف معماران و شهرسازان برشمرد و یادآور شد: از سوی دیگر این نمایشگاه می‌تواند تاکید بیشتر بر اهمیت و جایگاه هنر طراحی نیز باشد. اعتقاد دارم که طراحی در هنر بسیار مهم است و معماری و نقاشی بدون طراحی هیچ معنایی ندارد. من از کودکی همیشه طراحی کردم و این شانس را داشتم که با استادان برجسته‌ای کار کنم و هم‌دوره‌ای‌های بسیار خوبی داشتم.

    سادات‌نیا در بخش پایانی سخنان خود تاکید کرد: یک جنبه نمایشگاه مرور خاطرات صنفی حرفه معماری و شهرسازی است و یک جنبه آن توجه به اهمیت طراحی است که متأسفانه در کشور ما مهجور افتاده است و به آن اهمیت چندانی داده نمی‌شود.

    https://musiceiranian.ir/?p=268208
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *