×
×

در برنامه دیشب دستان عنوان شد

  • کد نوشته: 26468
  • موسیقی ایرانیان
  • شنبه, ۲۵ام آذر ۱۳۹۱
  • ۰
  •  نوازنده پیشکسوت نی گفت: در این ۵۰ سال فعالیت‌های زیادی در زمینه موسیقی انجام دادم و با ارکستر‌های مختلفی همکاری داشته‌ام. اما مدتی است که دندانم برای نی‌ نوازی یاریم نمی‌کند و دندان پزشکی هم اثری نداشت. به گزارش خبرنگار بخش موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)،‌ حسن ناهید در ادامه سخنانش گفت: تجربه‌های ارکستری زیادی در […]

  •  نوازنده پیشکسوت نی گفت: در این ۵۰ سال فعالیت‌های زیادی در زمینه موسیقی انجام دادم و با ارکستر‌های مختلفی همکاری داشته‌ام. اما مدتی است که دندانم برای نی‌ نوازی یاریم نمی‌کند و دندان پزشکی هم اثری نداشت.

    به گزارش خبرنگار بخش موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)،‌ حسن ناهید در ادامه سخنانش گفت: تجربه‌های ارکستری زیادی در ۵۰ سال گذشته سپری کرده‌ام و به بیشتر کشورهای دنیا برای اجرا با نی سفر داشته‌ام و در چهار ارکستر مهم تهران نیز حضور داشتم. اما از آنجا که ساز نی، سازی است که با دهان کار دارد به دلیل مشکلات دندان دو سالی است نمی‌توانم این ساز را بنوازم و بیشتر تدریس می‌کنم.

    حسن ناهید که شامگاه ۲۴ آذرماه در برنامه «دستان» سخن می‌گفت، در بخش دیگری از سخنانش درباره شیوه‌های نی‌نوازی اظهار کرد: ساز هر نوازنده‌ای صدای خود را دارد و سبک‌اش هم مشخص است. من هیچ‌ وقت از زنده یاد کسایی تقلید نکردم و دنبال کار خودم رفته‌ام و تک نوازی‌های زیادی داشته‌ام.

    او ادامه داد: هر نوازنده‌ای باید سبک خودش را داشته باشد همانطور که در تار نوازی صدای تار شهناز و دیگران فرق دارد در نی‌نوازی نیز این موضوع صدق می‌کند.

    این نوازنده پیشکسوت نی بخش دیگری از سخنانش را به خاطرات حضور در محضر زنده یاد روح‌الله خالقی اختصاص داد و درباره حسین تهرانی گفت: استاد تهرانی از ۱۸ سالگی به من اجازه داد در نزدش آموزش ببینم. ایشان اول به شاگردانش درس انسانیت می‌داد و آنها را نصیحت می‌کرد و سپس به آموزش موسیقی می‌پرداخت.

    این هنرمند درباره رابطه یک نوازنده با سازش توضیح داد: نوازنده نی در واقع خودش صدا را ایجاد می‌کند و احساس او است که در تولید نغمات شنیدنی دخالت دارد.

    او در پاسخ به سوالی درباره اینکه شنیدن موسیقی شیرازی چه تاثیری بر آثار او گذاشته است‌، گفت: گوشه گوشه این کشور موسیقی‌های زیبا دارد که همه جذاب هستند اما چون من در شیراز زندگی کرده‌ام موسیقی آنجا روی من تاثیر بیشتری داشت و تعدادی از این موسیقی‌ها را تنظیم کرده و در ارکستر اجرا کرده‌ام.

    ناهید با بیان اینکه در استدیوی ضبط از روی نت می‌نوازد‌، گفت: اغلب آهنگ‌سازان نمی‌دانند که در استودیو چطور باید برای نی قطعه نوشت. مثلا اگر برای صدای «لاکرن» بنویسند باید به جای آن از «سی‌کرن» استفاده کنند و بنابراین نی‌نوازی از روی نت در استودیو مهم است.

    این هنرمند درباره فعالیت‌هایش برای ارتقاء ساز نی گفت: حدود ۵۰ سال پیش که وارد کارهای ارکستری شدم متوجه شدم نی نقطه ضعفی دارد و آن هم این است که وقتی می‌خواهی از صدای بم به زیر بروی یک نت کم است.

    او افزود: در این راستا از استاد قنبری‌مهر کمک خواستیم تا این خصوصیت نی را برطرف کنند اما این در حالی بود که زیبایی نوای نی در این بود که با همان شیوه شنیده شود. در حالی که کسایی هم سال‌ها با همین نی‌ها نواخته است.

    ناهید با بیان خاطره‌ای گفت: یادم می‌آید زمانی که با ارکستر فیلارمونیک لندن به رهبری ایرج صهبایی همکاری می‌کردم یک روز نوازنده فلوت ارکستر نزد من آمد و سازم را گرفت و گفت: ساز سختی به نظر می‌رسد.

    این هنرمند بخش دیگری از سخنانش را به انتشار آثار زنده‌یاد حسن کسایی اختصاص داد و گفت: استاد کسایی به راستی استاد بزرگ موسیقی ایران است. چندی پیش متوجه شدم که مجموعه‌ای از کارهای ایشان منتشر شده است و پس از شنیدن این خبر به حال این جوانان غبطه خوردم که به راحتی می‌توانند این آثار را تهیه کنند. در زمان ما این چیزها نبود و باید بگویم اگر یکی از سی‌دی‌های کسایی را داشتم پیشرفت زیادی می‌کردم.

    حسن ناهید در بخش دیگری از این گفت وگو درباره جایگاه نی در ارکسترهای موسیقی گفت: در آن زمان به دلیل اینکه بنده با نت آشنایی داشتم فعالیت‌های زیادی با ارکستر‌های ایرانی و خارجی انجام دادم. همکاری با لوریس چکناواریان نیز از جمله این فعالیت‌های ارکستری بود.آن زمان پایور به من می‌گفت چه طور این کار مشکل را انجام می‌دهید.

    این هنرمند در پایان سخنانش در ارزیابی خود از وضعیت فعلی موسیقی کشور گفت: در این سال‌هایی که به تدریس موسیقی می‌پردازم به آینده این جوانان امیدوار هستم حتی خانم‌ها هم پیشرفت‌های زیادی در این زمینه داشته‌اند. در آینده شخصیت‌های بزرگی در زمینه نی‌نوازی خواهیم داشت چرا که بعضی از این جوانان حیرت‌آور هستند.

    https://musiceiranian.ir/?p=26468
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *