×
×

گزارش تصویری از رونمایی از ساز ابداعی یسنا

  • کد نوشته: 24956
  • موسیقی ایرانیان
  • سه شنبه, ۱۶ام آبان ۱۳۹۱
  • ۱ دیدگاه
  • موسیقدان، آهنگساز و پژوهشگر موسیقی اصیل ایرانی گفت: اختراع ساز یسنای و تشکیل گروه عبدالقادر مراغه ای۲ یک ظرفیت غیرقابل باور در استان همدان است. به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا درویشی شامگاه دوشنبه در مراسم رونمایی از ساز یسنای ساخته توسط هنرمند توانای استان همدان بهروز بیگی با طرح این سئوال که چرا باید این […]

  • موسیقدان، آهنگساز و پژوهشگر موسیقی اصیل ایرانی گفت: اختراع ساز یسنای و تشکیل گروه عبدالقادر مراغه ای۲ یک ظرفیت غیرقابل باور در استان همدان است.

    به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا درویشی شامگاه دوشنبه در مراسم رونمایی از ساز یسنای ساخته توسط هنرمند توانای استان همدان بهروز بیگی با طرح این سئوال که چرا باید این دو اتفاق شگفت در همدان صورت گیرد، افزود: در تهران سالی چند ساز ساخته می شود که باید همه را در تنور ریخت و سوزاند.

    ساز یسنای قابلیت ثبت در دنیا را دارد

    وی با تأکید بر اینکه این ساز می تواند در دنیا ثبت شود، گفت: صدای یسنای شبیه به بالابان، سرنا، ابوا، ساکسیفون و دیگر سازها نیست و همچنین صدای ساز یسنای در جهان شبیه هیچ سازی نیست و صدای این ساز مخصوص خودش است.

    درویشی همچنین درباره صدای این ساز عنوان کرد: یسنای امکان نواختن موسیقی دستگاهی و گام کروماتیک را نیز دارد.

    وی بهروز بیگی را یک نابغه معرفی کرد و افزود: قطعات ساز از روی حساب و کتاب ساخته شده و تا قبل از این تنها ساز بادی کشور نی بود.

    ساز یسنای فقر موسیقی بم را از بین می برد

    این پژوهشگر موسیقی ایران اضافه کرد: در موسیقی دستگاهی، سازهای سنتور، تار، سه تار و نی دارای صدای تیزی هستند و ساز یسنای فقر موسیقی بم را از بین می برد.

    وی همچنین در رابطه با قابلیت های این ساز گفت: ساز یسنای در موسیقی نواحی به هیچ وجه قابل استفاده نیست، اما می تواند توسط آهنگسازان موسیقی ایران مورد استفاده قرار بگیرد چرا که این ساز صدای ایده آل و شگفت انگیزی دارد.

    درویشی درباره گروه عبدالقادر مراغه ای و پژوهش خود در رابطه با سبک عبدالقادر نیز گفت: عبدالقادر نابغه و نظریه پرداز موسیقی ایرانی است که متأسفانه کمترین اسنادی از سند سیاه ۳۰۰ ساله هنر موسیقی ایران در گذشته وجود دارد.

    مکتب آهنگسازی عبدالقادر مبنای آهنگسازی در عثمانی شد

    وی افزود: سبک عبدالقادر مراغه ای از زمان صفویه از بین رفت و در زمان سلاطین عثمانی رونق گرفت و مکتب آهنگسازی عبدالقادر مبنای آهنگسازی در عثمانی شد.

    این پژوهشگر موسیقی عنوان کرد: ۲۵۰ اثر تصنیف از اواخر قرن نوزدهم هجری پیدا شده که ۳۰ تصنیف آن مربوط به سبک عبدالقادر است.

    وی اظهار کرد: پروژه عبدالقادر هفت سال طول کشید تا به سرانجام رسید و چند ماه پیش بهروز بیگی خواستار تشکیل گروه عبدالقادر ۲ شد که با بررسی متوجه شدیم که تمام فواصل موسیقیایی این سبک را مناسب و دقیق رعایت کرده اند.

    عبدالقادر مراغه ای ۲ در همدان فعالیت می کند

    درویشی افزود: گروه بهروز بیگی با حداقل امکانات و با سازهایی که استانداردهای درجه دو و سه را داشتند با همت و نبوغ و پشتکار خود توانستند نام گروه خود را در همدان، عبدالقادر مراغه ای ۲ بگذارند.

    وی عنوان کرد: به منظور معرفی گروه عبدالقادر مراغه ای ۲ به گروه نخست یک کنسرت رسمی در خانه هنرمندان تهران بعد از ماه های محرم و صفر تدارک دیده شده است.

    این پژوهشگر موسیقی ایرانی از نهادهای دولتی به خصوص اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خواست که از هنرمندان فرهنگ و هنر استان همدان حمایت دو صد چندان کنند.

    مراسم رونمایی از ساز ابداعی وجدید یسنای ساخته بهروز بیگی بعدازظهر دوشنبه در سالن ابن سینا همدان برگزار شد.

    https://musiceiranian.ir/?p=24956
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *