×
×

گزارش از نشست خبری کنسرت کامکارها

  • کد نوشته: 2465
  • موسیقی ایرانیان
  • یکشنبه, ۳۱ام مرداد ۱۳۸۹
  • ۰
  • نشست خبری کنسرت کامکارها صبح امروز ۳۰ مردادماه با حضور هوشنگ کامکار (سرپرست گروه کامکار) و حسین توتونچیان (مدیرعامل موسسه موسیقی ققنوس) در محل آموزشگاه موسیقی کامکار برگزار شد. هوشنگ کامکار در ابتدای این نشست گفت: کنسرت ما مثل همیشه در دو قسمت موسیقی «فارسی» و «کردی» اجرا خواهد شد. موسیقی فارسی با موسیقی سنتی […]

  • نشست خبری کنسرت کامکارها صبح امروز ۳۰ مردادماه با حضور هوشنگ کامکار (سرپرست گروه کامکار) و حسین توتونچیان (مدیرعامل موسسه موسیقی ققنوس) در محل آموزشگاه موسیقی کامکار برگزار شد.

    هوشنگ کامکار در ابتدای این نشست گفت: کنسرت ما مثل همیشه در دو قسمت موسیقی «فارسی» و «کردی» اجرا خواهد شد. موسیقی فارسی با موسیقی سنتی تفاوت‌های چندانی دارد و موسیقی کردی نیز متشکل از موسیقی فولکلور است که تنظیمات جدیدی خواهد داشت.

    وی در مورد بخش اول کنسرت که موسیقی فارسی را شامل می‌شود، بیان داشت: بر این اساس، در این قسمت ۷ قطعه اجرا می‌کنیم و چیدمان قطعات به نحوی است که از موسیقی سنتی آغاز شده و به ترتیب از حالت سنتی دور می‌شود و با تکنیک چند صدایی وارد قطعاتی پیچیده می‌شود.

    کامکار این قطعات را برای خبرنگاران نام برد: «سرخوشان عشق» به آهنگسازی پشنگ کامکار، تکنوازی سنتور و تار، تصنیف «گلبانگ رود» به آهنگسازی ارسلان کامکار و شعر حافظ، تکنوازی کمانچه از اردشیر کامکار، «یار مرا» تصنیفی از ارسلان کامکار با شعری از مولانا، تکنوازی عود از ارسلان کامکار و تصنیف «ساقیان» بر اساس شعر مولانا و آهنگسازی هوشنگ کامکار.

    اجرای متفاوت کامکارها در کنسرت عید فطر
    وی متذکر شد: قسمت فارسی اجرای ما شکلی متفاوت از قبل دارد به این صورت که در بین قطعات اجرایی‌مان از تکنوازی نیز بهره می‌بریم و یکی از ویژگی‌های اساسی این کنسرت حرکت از سمت موسیقی سنتی به سمت موسیقی مدرن است.

    تکنوازی متفاوت عود و کمانچه
    این آهنگساز همچنین خاطرنشان کرد: یکی دیگر از ویژگی‌های مهم این کنسرت تکنوازی کمانچه و عود است؛ چرا که تکنوازی کمانچه دارای تکنیکی قوی بر اساس ردیف ولی متفاوت از بقیه تکنوازی‌ها است و مهم‌تر از آن، تکنوازی عود است به این علت که من حتی در کشورهای عربی نیز این نوع تکنوازی را نشنیده و ندیده‌ام. این نوع از تکنوازی بسیار مشکل است، چراکه همچون کادانس (در موسیقی کلاسیک) در تکنوازی ویلن است.

    وی در ادامه در تشریح قسمت کردی کنسرت اظهار داشت: موسیقی کردی در کنسرت ۸ قطعه را شامل می‌شود که قطعات محلی بازسازی شده به شیوه جدیدی اجرا خواهد شد. مولوی کرد (ارسلان کامکار) و مولوی (هوشنگ کامکار) از جمله این قطعات است و بقیه کارها به سبک فولکلور به شکل جدید و متفاوت اجرا می‌شود. از موسیقی چند صدایی نیز به صورت ارکستری استفاده کردیم و سعی نمودیم که فقط موسیقی سنندجی اجرا نشود، همچنان که از موسیقی اورامی و سورانی (لری و کردی) نیز استفاده شده است.

    دوست ندارم از لفظ کنسرت بزرگ استفاده کنم!
    کامکار در ادامه سخنانش با انتقاد از اینکه بعضی از گروه‌های موسیقی، نام کنسرت بزرگ را برای کنسرت‌شان استفاده می‌کنند به خبرنگاران گفت: دوست دارم کنسرت موسیقی فارسی و کردی کامکارها را اجرا کنیم. من از لفظ کنسرت بزرگ استفاده نمی‌کنم چرا که مهم این است که هر ساز برای خودش نقش جداگانه‌ای داشته باشد و احتیاجی به تعداد زیاد از یک نوع ساز نداریم و تعداد زیاد نوازنده‌ها نیز باید در موسیقی موثر باشد.

    وی در مورد اعضای جدید کنسرت گفت: گروه قبلی به انضمام نی ریز (پسر پشنگ کامکار)، پانا (دختر بیژن کامکار)، صبا (دختر هوشنگ کامکار) در کنسرت حضور دارند. همچنین همسر ارسلان کامکار و خانم ابراهیم پور گروه کر کنسرت را تشکیل می‌دهند.

    هوشنگ کامکار در مورد اینکه چرا کنسرت و آلبوم این گروه با فاصله زیاد به بازار عرضه می‌شود، بیان داشت: ما با وجود وضعیت مالی غیر مناسب، در فکر کنسرت‌ها و آلبوم‌های زیاد نیستیم و کاری که انجام می‌دهیم برای دل خودمان است، چرا که کار ما کاری نیست که در عرض یک هفته ۷۰ هزار نسخه از آن فروش برود. به همین علت تا زمانی که مطمئن نشدیم که آماده هستیم و می‌توانیم اثری را منتشر کنیم، کنسرت نمی‌دهیم.

    به گزارش برنا، حسین توتونچیان مدیرعامل موسسه موسیقی ققنوس در ادامه نشست گفت: کنسرت کامکارها ۱۸ و ۱۹ شهریور ماه در برج میلاد برگزار خواهد شد و اگر استقبال از این کنسرت زیاد باشد روز ۲۰ شهریور ماه نیز این برنامه ادامه خواهد داشت.

    وی ادامه داد: از این کنسرت به همت موسسه آوای باربد، فیلمبرداری حرفه‌ای انجام می‌شود تا بعد از کسب مجوز در بازار نیز آن را عرضه کنیم.

    توتونچیان در مورد قیمت بالای بلیت‌های برج میلاد بیان داشت: مهمترین معضل ما و قیمت بلیت‌ها، هزینه‌های گزاف و سنگین اجاره سالن، صدا و نور است که به دلیل محدودیت‌های موجود سالن‌ها، پیمانکاران موجود به رقابت پرداختند. این ضعف در اثر عدم پیگیری مراجع ذیربط در خصوص مدیریت سالن‌ها و ایجاد سالن‌های مخصوص برای موسیقی است که ما مجبوریم با بالا بردن قیمت بلیت، این ضعف را پوشش دهیم.

    وی اضافه کرد: به دلیل اینکه موسسه ققنوس و آقای باربد هیچ چشم داشتی به جز کار فرهنگی ندارند، به اتفاق هم ترتیبی دادیم که قیمت بلیت‌های این کنسرت بین ۲۰ تا ۴۵ هزار تومان باشد که امیدوارم این نگاه غیر مالی ما را دوستان هنردوست درک کنند.

    مدیرعامل موسسه موسیقی ققنوس در پایان گفت: سالن میلاد و وزارت کشور هر دو به خاطر حرمت کامکارها و سنتی بودن موسیقی این گروه، از آنها استقبال کردند اما به خاطر مغایر بودن این سالن‌ها با استانداردهای موجود ما، از این سالن‌ها صرفنظر کردیم.

    https://musiceiranian.ir/?p=2465
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *