×
×

بازخوانی تصانیف عبدالقادر مراغه‌ای با صدای همایون شجریان

  • کد نوشته: 2429
  • موسیقی ایرانیان
  • سه شنبه, ۲۶ام مرداد ۱۳۸۹
  • ۱ دیدگاه
  • محمدرضا درویشی از انتشار مجموعه پروژه عبدالقادر مراغه‌ای با صدای همایون شجریان خبر داد. محمدرضا درویشی(آهنگساز و محقق) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با اعلام این خبر گفت: این مجموعه درواقع بازخوانی تصانیف عبدالقادر مراغه‌ای است که توسط گروه عبدالقادر مراغه‌ای به سرپرستی خودم اجرا شده و همایون شجریان آن را خوانده است. وی افزود: […]

  • محمدرضا درویشی از انتشار مجموعه پروژه عبدالقادر مراغه‌ای با صدای همایون شجریان خبر داد.
    محمدرضا درویشی(آهنگساز و محقق) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با اعلام این خبر گفت: این مجموعه درواقع بازخوانی تصانیف عبدالقادر مراغه‌ای است که توسط گروه عبدالقادر مراغه‌ای به سرپرستی خودم اجرا شده و همایون شجریان آن را خوانده است.
    وی افزود: سه عدد سی دی، سه عدد کاست، کتابچه متن و توضیحات، فولدر نت‌ها در قطع بزرگ و اطلاعات مربوط به سازها، نوازنده‌ها و گروه، بخش‌های مختلف این مجموعه موسیقی را تشکیل می‌دهد که قرار است بعداز عید فطر توسط انتشارات کانون پرورش فکری منتشر شود.
    این پژوهشگر افزود: مجموعه «شوق نامه» حاصل پنج سال کار است که سه سال تمرین و ضبط آن طول کشید و دو سال هم نت‌نویسی آن وقت برده است.
    محمدرضا درویشی درخصوص این اثر گفت: غیر از روایت‌های مکتوب درباره عبدالقادر مراغه‌ای نوشته تقی بینش که در رساله‌های جام اللحان، مقاصد الحان و ادوار صفی‌الدین ارموی موجود است، ما سند دیگری از مراغه‌ای در ایران نداشتم.
    وی ادامه داد:۳۰ تصنیف به عبدالقادرمراغه‌ای منسوب شده است. من طی سفر به ترکیه توانستم ۲۴ تصنیف را جمع‌آوری کنم اما شش تصنیف دیگر را هنوز پیدا نکرده‌ام.
    محمدرضا درویشی در ابتدا کار مجموعه «شوق نامه» را با یک گروه هفت نفره آغاز کرد که به تدریج به یک گروه ۲۲ نفره تبدیل شد و سپس شماره گروه به ۹ نفر کاهش یافت.
    این گروه به سرپرستی محمدرضا درویشی و خوانندگی همایون شجریان، بیست و چهار تصنیف منسوب به عبدالقادر مراغه‌ای را براساس اشعاری از حافظ، جامی، خیام، فیضی دکنی، فصیحی و شاعران ناشناخته اجرا می‌کند. درویشی در این پروژه؛ اشعار عربی و مصرع‌های ترکی را نیز در قالب آلبوم «شوق نامه» ضبط کرده‌است.
    عبدالقادر مراغه‌ای، ریاضیدان، موسیقیدان و نوازنده ایرانی قرن نهم هجری است که لقب معلم ثانی را در موسیقی دارد. او علاوه بر نوازندگی در خوشنویسی، شعر و نقاشی تبحر داشته است. ارتباط بین موسیقی ایرانی و موسیقی ترک ازجمله پژوهش‌های اوست. او همراه با فارابی، ابوعلی سینا، صفی‌الدین ارموی و قطب‌الدین شیرازی از بزرگترین نظریه‌پردازان موسیقی ایرانی به شمار می‌رود.
    محمدرضا درویشی، زاده ۲۵ مهر ۱۳۳۴ در شیراز، آهنگ‌ساز، پژوهشگر موسیقی و مؤلف دایرهالمعارف سازهای ایران است. وی در سال ۱۳۵۷ در رشته آهنگسازی از دانشکده هنرهای زیبای تهران فارغ‌التحصیل شد. او علاوه بر آهنگسازی، از بیست سال پیش پژوهش در موسیقی نواحی مختلف را با سفر به شهرها و روستاهای ایران آغاز کرده است. موسیقی کلیدر که براساس رمان کلیدر محمود دولت آبادی ساخته شده‌ است، یکی از شاهکارهای درویشی است. آلبوم‌های گنبد میناً و جان عشاق حاصل همکاری وی با پرویز مشکاتیان است.
    وی موسیقی فیلم‌هایی کیسه برنج(محمدعلی طالبی)، تخته سیاه(سمیرا مخملباف)، روزی که زن شدم(مرضیه مشکینی)، سفر قندهار(محسن مخملباف)، اسامه(صدیق برمک)، شهرآشوب(یدالله صمدی) و … را نوشته است.

    https://musiceiranian.ir/?p=2429
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *