×
×

پرده آخر جشنواره سی‌وچهارم/پاسخ به تمام پرسش‌ها درباره موسیقی فجر

  • کد نوشته: 239306
  • خبرنگار موسیقی ایرانیان
  • شنبه, ۲۵ام اسفند ۱۳۹۷
  • ۰
  • در نشست نقد و بررسی سی‌وچهارمین جشنواره موسیقی فجر به پرسش‌هایی درباره حضور بانوان و گروه‌های خارجی، انتخاب دبیر آتی و همچنین اجرای آثار دبیر جشنواره سی‌وچهارم، گنجاندن بخش پاپ و غیررقابتی بودن جشنواره پاسخ داده شد.

    پرده آخر جشنواره سی‌وچهارم/پاسخ به تمام پرسش‌ها درباره موسیقی فجر
  • در نشست نقد و بررسی سی‌وچهارمین جشنواره موسیقی فجر به پرسش‌هایی درباره حضور بانوان و گروه‌های خارجی، انتخاب دبیر آتی و همچنین اجرای آثار دبیر جشنواره سی‌وچهارم، گنجاندن بخش پاپ و غیررقابتی بودن جشنواره پاسخ داده شد.

    به گزارش ایسنا، نشست نقد و بررسی سی‌وچهارمین جشنواره موسیقی فجر ۲۵ اسفندماه در سالن کنفرانس دفتر موسیقی برگزار شد.

    علی ترابی (مدیرکل دفتر موسیقی و رئیس سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر) و همچنین شهرام صارمی (مدیر اجرایی جشنواره)، صبح روز شنبه (۲۵ اسفندماه) در جمع منتقدان و خبرنگاران حاضر شدند تا به پرسش‌های آنها درباره جشنواره موسیقی پاسخ دهند.

    ترابی در ابتدای نشست در سخنانی گفت: الان در جایگاهی ایستادیم که با آرامش بیشتر و نگاه همه جانبه‌تری می‌توانیم به رخداد نگاه کنیم. جشنواره امسال در سال اقتصادی سختی برگزار شد. به نظرم در نهایت سخت‌کوشی تلاش شد وضعیت برگزاری جشنواره آسیب نبیند.

    شهرامی صارمی نیز بیان کرد: با توجه به اینکه جشنواره تمام شده بهتر می‌توان به پرسش‌ها پاسخ داد.

    ترابی سپس درباره بخش پاپ جشنواره موسیقی چنین بیان کرد: درباره بخش پاپ دو دیدگاه متضاد وجود دارد؛ اول می‌گوید جشنواره در اختیار بخش پاپ است و دیدگاه دیگر می‌گوید این بخش، جدی گرفته نمی‌شود. هیچ بخش و هیچ گونه دیگری رقابتی نبوده که رقابتی بودن پاپ کنار گذاشته شود. اگر بخواهیم به پاپ جدی‌تر بپردازیم قاعدتاً مخاطب کمتری خواهد داشت. من هم فکر می‌کنم باید تعادلی در این بخش به وجود بیاید و از هر دو نمایندگان پاپ در جشنواره حضور داشته باشند. در شرایط کنونی گریزی نداریم که بخشی از جشنواره را به موسیقی پاپ اختصاص بدهیم.

    مدیر کل دفتر موسیقی درباره شورای ارزشیابی جشنواره و انتخاب دبیر دوره آینده بیان کرد: شورای ارزیابی جشنواره برگزار شد اما با توجه به حضور نداشتن آقای فرهت در ایران، به نتیجه نرسیدند و بعد از تعطیلات نوروز دوباره پیگیری خواهیم کرد. البته مبنایی بر انتشار گزارش این شورا وجود ندارد.

    ترابی سپس اظهار کرد: طبق آئین‌نامه، نماینده خانه موسیقی در شورا وجود دارد که از آن‌ها دعوت کردیم و نیامدند که باید علتش را از آن‌ها جویا شوید. برای انتخاب دبیر، مجموعه ساده‌ای دخیل نیست. خارج از شورای انتخاب دبیر اتفاقی رخ نداد. شوراهایی که پیش‌بینی شده بود به نحو مطلوب انتخاب شدند. به نظرم جشنواره سی‌وچهارم یکی از باکیفیت‌ترین جشنواره‌ها بود از نظر آنچه باید روی صحنه اجرا می‌شد.

    او درباره انتقادهایی که درباره اجرای آثار دبیر جشنواره توسط گروه‌های مختلف مطرح شد، گفت: چهار اثر از آقای فرهت در جشنواره اجرا شد در حالی که آثاری که در جشنواره اجرا شد خیلی بیشتر از این‌ها بود. البته این ایراد واردی است.

    مدیرکل دفتر موسیقی درباره اینکه دبیر جشنواره باید هنرمند باشد یا مدیر؟ بیان کرد: اگر مبنا آئین‌نامه باشد، یکی از خصوصیات دبیر، هنری بودن است اما در کنار دبیر هنری مدیران اجرایی هم پیش‌بینی شده است.

    صارمی هم درباره بودجه بیان کرد: بودجه تصویب می‌شود اما در اختیار قرار نمی‌گیرد. اگر در نظر بگیریم بودجه یکسان بوده است به تفاوت قیمت ارز در این دو سال توجه کنید.

    ترابی نیز در این زمینه بیان کرد: هیچ سالی به نظر تورم با امسال یکی نبوده است. در ۱۵ استان کشور گروه اعزام کردیم و بزرگترین جشنواره را در تمام سال‌ها برگزار کردیم. تسویه حساب‌های جشنواره قبلی تا تیرماه امسال ادامه داشت.

    او درباره جشنواره امسال هم توضیح داد: روز اختتامیه ۷۰ درصد دستمزدها را پرداخت کرده بودیم و بعد از اختتامیه تا سه روز کل دستمزدها را تسویه کرده بودیم.

    در ادامه این نشست صارمی درباره گروه‌های شرکت‌کننده جشنواره اظهار کرد: برخی گروه‌ها و هنرمندان دستمزدهایی با مبلغ بالا طلب کردند و ما قبول نکردیم. متأسفانه برخوردهای جناحی در موسیقی در ارتباط‌ها هم تأثیر می‌گذارد.

    صارمی با بیان اینکه بخش کلاسیک امسال پررنگ‌تر نبوده است، در پاسخ به انتقادی درباره بروشورها گفت: تا یکی دو روز به جشنواره مانده قرار به آماده کردن بروشور نداشتیم به نظرمان رسید این کار را انجام بدهیم؛ بنابراین فرصت چندانی برای آماده‌سازی بروشور نداشتیم.

    مدیر اجرایی سی‌وچهارمین جشنواره موسیقی فجر در پاسخ به ایسنا درباره اینکه چرا اکثر گروه‌های خارجی حاضر در جشنواره در حوزه موسیقی کلاسیک بودند، بیان کرد: من به آقای ترابی گفته بودم می‌توانیم بخش بین‌الملل جشنواره را برگزار نکنیم. گروه‌های بین‌الملل فقط به حضور گروه‌های حوزه موسیقی کلاسیک محدود نبود.

    امیر بکان از اعضای هیأت انتخاب جشنواره موسیقی فجر هم به این اشاره کرد که گروه‌های درجه یک در سراسر دنیا، برنامه‌هایشان را سالانه می‌بندند و از هنرمندان حوزه موسیقی که برای تماشای این اجراها حضور پیدا نکرده بودند، گله کرد.

    کیوان فرزین هم از اعضای هیأت انتخاب بیان کرد: یکی از بنیان‌های مثبت، آئین‌نامه‌ای است که متر و معیار می‌دهد تا جشنواره را نقد کنیم. یکی از موارد قدرت آئین‌نامه این است که پیشنهاد داده تمام افراد جامعه از همه نقاط ایران می‌توانند وارد جشنواره شوند.

    او ادامه داد: بخش فراخوان باید بهتر دیده می‌شد. بخش دعوتی باید به حداقل برسد، آن زمان گروه‌هایی که اسم دارند در جشنواره حضور دارند اما افراد هم‌طراز آن‌ها و چه بسا بالاتر هم حضور دارند که شاید آن‌ها را نشناسیم. ما باید برای قطعات آهنگسازی هم فراخوان می‌دادیم.

    او درباره فیلم‌های ارائه شده در بخش فراخوان گفت: دقتی در کیفیت فیلم‌های جشنواره نشده بود. بررسی و تأیید آثار اتفاق نیفتاد. این شاید کم‌کاری ما بود که باید آثار خیلی از گروه‌ها را می‌شنیدیم.

    ترابی اظهار کرد: ما به لحاظ اطلاع‌رسانی در جشنواره مشکل داشتیم و این را می‌پذیریم. آئین‌نامه منتشر شده نزدیک به سه آئین‌نامه‌ای که توسط منتقدان، دوره پیشین دفتر موسیقی و یکی از موزیسین‌ها پیش‌نویس شده بود، نیست.

    او ادامه داد: یکی از بی‌انصافی‌های خیلی بزرگ علیه جشنواره این بود که گفتند بانوان حذف شده‌اند. ۳۲ درصد شرکت‌کنندگان ما بانوان بودند. فقط صرف اینکه آواز بانوان نبود به نظرم حرف نادرستی بود که گفته شد بانوان حذف شده‌اند.

    ترابی بیان کرد: مبنای کار ما آئین‌نامه است در آئین‌نامه پیش‌بینی شده یکسری گروه‌ها دعوت شوند و یکسری طبق فراخوان حضور پیدا کنند. مقداری با سرعت زیاد با گروه‌ها مذاکره شد و جا برای فراخوان کم آمد.

    علی مغازه‌ای نیز که مسؤولیت بخش نواحی جشنواره را در اختیار داشت، اظهار کرد: من خودم هم انتقاداتی ساختاری دارم. این جشنواره که قرار است تمام موسیقی‌های ما را نمایندگی کند یک هفته برایش زمان کمی است. نظرم این است این جشنواره در یک ماه پخش شود.

    ترابی در پاسخ به ایسنا درباره غیررقابتی برگزار شدن جشنواره موسیقی فجر و نبود فضای رقابتی در سطح حرفه‌ای اظهار کرد: موسیقی را با موسیقی مقایسه کنید. اینکه در سینما جشنواره موفقی برگزار می‌شود باید با سینما مقایسه شود. حوزه موسیقی استانداردهای خودش را در دنیا دارد. هیچ جشنواره معتبری در دنیا پیدا نمی‌کنید که رقابتی باشد. جایی رقابت معنا دارد که استعدادها را معرفی کند. به نظرم در حوزه موسیقی رقابت معنا ندارد.

    او همچنین در این زمینه گفت: تمام فرش قرمزها قطعاً و در نهایت در خدمت موسیقی پاپیولار خواهند بود نه برای موسیقی جدی. فکر می‌کنم جشنواره موسیقی فجر جای حمایت از موسیقی جدی است. وزارت ارشاد نمی‌تواند هم مرجع صدور مجوز باشد هم مرجع زیبایی‌شناسی. وظیفه اصلی وزارت ارشاد حمایت از موسیقی جدی است.

    سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر ۲۴ تا ۳۰ بهمن ماه امسال برگزار شد.

    https://musiceiranian.ir/?p=239306
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *