×
×

خیمه شب بازی ایران صاحب خانه شد

  • کد نوشته: 238264
  • خبرنگار موسیقی ایرانیان
  • چهارشنبه, ۲۲ام اسفند ۱۳۹۷
  • ۰
  • خیمه شب بازی ایران صاحب خانه شد

  • به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری فارس، خانه موزه خیمه شب بازی ایران ۲۵ اسفند در خانه فرهنگ و هنر مانا با مدیریت ستاره اسکندری راه اندازی می‌شود.

    این خانه موزه روز شنبه ۲۵ اسفند در آستانه نوروز ۹۸ افتتاح می‌شود.

    در مراسم افتتاحیه خانه موزه خیمه شب بازی ایران که ساعت ۱۸ با حضور چهره‌های هنری و مدیران فرهنگی و هنری همراه است، از مرتضی شیخ احمد خمسه‌ای تنها بازمانده نسل قدیم خیمه شب بازی قدردانی می‌شود.

    همچنین رونمایی از نمایشگاه خانه موزه و اجرای خیمه شب بازی از دیگر برنامه‌های مدنظر در این مراسم است.

    *داوران جشنواره تئاتر خیابانی ارس معرفی شدند

    ابراهیم نصیری، دبیر ششمین جشنواره سراسری تئاتر خیابانی ارس، داوران بخش نهایی این دوره از جشنواره را معرفی کرد.  فرهاد قائمیان، سعید اسدی و گلبرگ ابوترابیان که هر سه از اساتید برجسته و نام آشنای هنرهای نمایشی  کشور هستند داوری آثار راه یافته به بخش نهایی ششمین جشنواره سراسری تئاتر خیابانی ارس را بر عهده خواهند داشت.

    وی با اشاره به حضور اسامی مطرح حوزه تئاتر در این دوره از جشنواره سراسری تئاتر خیابانی ارس، تصریح کرد: فرهاد قائمیان متولد ۱۳۴۴ در اردبیل و یکی از بازیگران مطرح کشور در حوزه تئاتر و سینما است. او فعالیت حرفه‌ای خود را با فیلم «دمرل»، ساخته یدالله صمدی آغاز کرده و در سال ۷۷ برای بازی در فیلم «هیوا» نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد جشنواره فیلم فجر شد. این استاد جزو ۱۰ بازیگر برتر سینمای ایران است و در ده‌ها جشنواره ملی و بین‌المللی جوایز متعددی را کسب کرده است.

    مدیر هنری سازمان منطقه آزاد ارس با بیان این که ابوترابیان یکی از داوران امسال جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در بخش تخصصی خیابانی بوده ، گفت: گلبرگ ابوترابیان، کارگردان مطرح تئاتر، دارای مدرک دکتری فرهنگ‌شناسی و فوق‌ لیسانس کارگردانی تئاتر از دانشگاه فرهنگ و هنر مسکو است. او عضو هیات علمی دانشگاه هنر شیراز است.  او تاکنون آثار نمایشی مطرحی را در داخل و خارج از کشور بر روی صحنه برده و داوری بسیاری از جشنواره‌های مهم از جمله جشنواره تئاتر فجر را بر عهده داشته است.

    دبیر ششمین جشنواره سراسری تئاتر خیابانی ارس،  خاطر نشان کرد: سعید اسدی نیز متولد سال ۱۳۵۲ در کرمانشاه است. وی دارای مدرک دکتری در رشته تئاتر و سینما از دانشگاه تهران، مدرس دانشگاه، نمایشنامه‌نویس و پژوهشگر تئاتر است که هم اکنون مدیریت تئاتر شهر تهران  را بر عهده داشته و عضو شورای پژوهشی اداره کل هنرهای نمایشی نیز هست.  از سعید اسدی چندین نمایشنامه و اثر نمایشی به چاپ رسیده و مدیریت کمیته انتخاب سی‌امین جشنواره بین‌المللی فجر در سال ۱۳۹۰، عضویت در هیئت داوران چندین دوره انتخاب کتاب سال و کتاب فصل جمهوری اسلامی ایران، عضویت در هیئت داوران و بازخوانی چندین دوره از جشنواره‌های ملی و بین‌المللی تئاتر سوره، ماه، حقیقت، تجربه و تئاتر دانشگاهی از دیگر سوابق اجرایی ایشان است.

    وی درباره نحوه برگزاری ششمین جشنواره سراسری تئاتر خیابانی ارس، عنوان کرد: این رویداد مهم تئاتری کشور که در سال اول فعالیت سراسری خود توانست ۱۶۱ اثر نمایشی را از ۲۰ استان و پنج منطقه آزاد کشور به خود جلب کند ، همزمان با روز جهانی تئاتر، هفتم فروردین ماه ۱۳۹۸ (۲۷ مارس ۲۰۱۹) در منطقه آزاد تجاری صنعتی ارس برگزار خواهد شد.

    *اولین جشنواره سراسری تئاتر خیابانی ایرانشهر برگزار می‌شود  

    اولین جشنواره سراسری تئاتر خیابانی ایرانشهر با مشارکت اداره کل هنرهای نمایشی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ استان سیستان و بلوچستان برگزار می‌شود.

    اولین جشنواره سراسری تئاتر خیابانی ایرانشهر با نگاه به مرز و مرزداری و اقوام ایرانی و به قصد ایجاد فرصت پیوند فرهنگی و هم‌اندیشی ساکنین مرزهای ایران برگزار می‌شود. این جشنواره در تلاش است با نگاه به مرز و مرزداری و اقوام ایرانی فرصتی برای پیوند فرهنگی و هم‌اندیشی ساکنین مرزهای ایران فراهم کند. به همین منظور اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ استان سیستان و بلوچستان، اداره کل هنرهای نمایشی و انجمن هنرهای نمایشی ایران اولین جشنواره سراسری تئاتر خیابانی ایرانشهر را به جهت آشنایی ساکنین استان‌های مرزنشین در عرصه‌های گوناگون فرهنگی، اقتصادی، امنیتی و… برگزار خواهند کرد.

    این جشنواره در دو بخش «مسابقه» و «نمایش‌های آیینی و سنتی» برگزار خواهد شد.  سقف پذیرش آثار در بخش «مسابقه» ۱۰ نمایش است. آثار متقاضی این بخش نباید تا پیش از این در هیچ جشنواره رقابتی در گستره سراسری شرکت کرده باشند. آثاری می‌توانند در این بخش شرکت کنند که تا پیش از مهلت ارسال آثار حداقل پنج اجرای عمومی (به تأیید اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یا انجمن هنرهای نمایشی استان) داشته باشند.

    بخش «نمایش‌های آیینی و سنتی» نیز به صورت رقابتی برگزار می‌شود و بر اساس انتخاب هیأت داوران در سه بخشِ تحقیق و پژوهش آیین‌ها، کارگردانی و طراحی فضای نمایشی یک برگزیده معرفی و به برگزیدگان جوایزی اهدا می‌شود. سقف پذیرش اثر در این بخش شش نمایش و حداکثر تعداد نفرات هر گروه ۱۲ نفر است.

    اولین جشنواره سراسری تئاتر خیابانی ایرانشهر در استان سیستان و بلوچستان، شهرستان ایرانشهر برگزار می‌شود و دبیرخانه این رویداد هم در همین شهرستان قرار دارد. فراخوان اولین جشنواره سراسری تئاتر خیابانی ایرانشهر بعد از تایید نهایی مدیرکل هنرهای نمایشی به زودی منتشر خواهد شد.

    *نمایش «سالگشتگی» به اجرای ویژه رسید

    نمایش «سالگشتگی» به نویسندگی و‌کارگردانی امیررضا کوهستانی روز شنبه ۲۵ اسفند ماه دو اجرای فوق‌العاده خواهد داشت.

    گروه تئاتر مهر نمایش «سالگشتگی» پس از پنج سال از ۸ اسفند و پس از ۱۱۵ اجرا در تهران، شیراز، سوئیس، هلند، فرانسه، آلمان، بلژیک،ایتالیا، آمریکا، لبنان، شیلی، در تئاتر مستقل تهران به صحنه رفت.

    در «سالگشتگی» محمدحسن معجونی، مهین صدری، عبد آبست، بهدخت ولیان به عنوان بازیگر حضور دارند. محمدرضا حسین‌زاده به‌عنوان مدیر تولید، دستیارکارگردان و برنامه‌ریز، داوود صدری به‌عنوان مدیر تکنیک و ویدئو، آنکیدو دارش و حامدمفاخری به‌عنوان آهنگساز، نگار نعمتی به‌عنوان طراح لباس و منشی صحنه، محمد خاکساری به‌عنوان دستیار کارگردان و تویک زادوریان  به عنوان طراح گرافیک با این نمایش همکاری دارند.

    *عکاسان بخش عکس تئاتر جشنواره تئاتر دانشگاهی معرفی شدند

    عکاسان بخش عکس تئاتر جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ایران در حالی معرفی شدند که یک کارگاه تخصصی عکاسی تئاتر نیز با این حضور این هنرمندان برگزار شد.

    اسامی عکاسان بخش عکس تئاتر بیست و دومین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ایران در حالی  اعلام شد که یک کارگاه تخصصی پنج ساعته عکاسی تئاتر با حضور سیامک زمردی مطلق مدرس پیشکسوت عکاسی تئاتر کشورمان میزبان این هنرمندان بود.

    نسترن ایرانپور دانشجوی رشته کارشناسی عکاسی تبلیغات از دانشگاه علمی کاربردی، داود دانش گز کوه دانشجوی رشته کارشناسی عکاسی تبلیغات از دانشگاه علمی کاربردی، کیارش مسیبی دانشجوی رشته کارشناسی ارشد پژوهش هنر  از دانشگاه آزاد اسلامی، پریناز صفویه  دانشجوی کارشناسی ادبیات نمایشی از دانشگاه هنر، شایان حبیبی دانشجوی رشته کارشناسی کارگردانی بازیگری از دانشگاه تهران، محمدعلی پوردانشجوی رشته کاردانی کمک کارگردانی از دانشگاه علمی کاربردی، بهنام توفیقی دانشجوی رشته کاردانی عکاسی  از دانشکده علمی کاربردی خبرگزاری فارس، آی ناز فرهادی دانشجوی کارشناسی ارشد رشته عکاسی از دانشگاه سوره، امیرحسین فرهانی دانشجوی رشته کارشناسی حسابداری از دانشگاه پیام نور، پریسا عباس زاده  دانشجوی رشته کارشناسی ارشد کارگردانی نمایش از دانشگاه تربیت مدرس و پگاه صائبی دانشجوی رشته کارشناسی گرافیک از دانشگاه تهران هنرمندانی بودند که در این کارگاه های تخصصی حضور پیدا کردند.

    *هیات انتخاب نهایی بخش تئاتر صحنه استان‌های تهران و البرز جشنواره تئاتر دانشگاهی معرفی شدند

    دبیرخانه بیست و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران هیات انتخاب و ارزیاب نهایی بخش تئاتر صحنه استان‌های تهران و البرز این دوره را معرفی کرد.

    اسامی هیات انتخاب و ارزیاب نهایی بخش تئاتر صحنه استان تهران و استان البرز بیست و دومین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ایران اعلام شد. ابراهیم پشت‌کوهی، سیاوش پاکراه، محمد منعم، شهاب آگاهی و الهام شکیب هنرمندانی هستند که از روز ۱۲ اسفند ماه سال ۹۷ کار ارزیابی و انتخاب آثار بخش نهایی تئاتر صحنه استان های تهران و البرز را در دانشگاه های هنر و معماری، تهران، تربیت مدرس، هنر و سوره آغاز کرده اند.

    طبق اعلام دبیرخانه بیست و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی نتایج نهایی این بخش روز یکشنبه ۲۶ اسفند ماه از طریق ستاد خبری و سامانه جشنواره اعلام می شود.

    https://musiceiranian.ir/?p=238264
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *