×
×

فیلارمونیک‌ها در دنیا ثروتمندترین ارکسترها هستند اما …

  • کد نوشته: 237006
  • خبرنگار موسیقی ایرانیان
  • یکشنبه, ۱۹ام اسفند ۱۳۹۷
  • ۰
  • نشست رسانه‌ای ارکستر فیلارمونیک تهران به رهبری آرش گوران صبح یکشنبه – ۱۹ اسفند ماه – در تالار وحدت برگزار شد.

    فیلارمونیک‌ها در دنیا ثروتمندترین ارکسترها هستند اما …
  • در نشست رسانه‌ای ارکستر فیلارمونیک تهران بیان شد که از این ارکستر حتی در حد استاندارد نیز حمایت نمی‌شود؛ این در حالی است که فیلارمونیک‌ها در دنیا ثروتمندترین ارکسترها هستند.

    نشست رسانه‌ای ارکستر فیلارمونیک تهران به رهبری آرش گوران صبح یکشنبه – ۱۹ اسفند ماه – در تالار وحدت برگزار شد.

    آرش گوران در ابتدای نشست درباره وضعیت کنونی ارکستر و دلیل عدم حضورشان در جشنواره موسیقی فجر گفت: صحبت درباره جشنواره موسیقی فجر زیاد است، ترجیح می‌دهم بعد از کنسرت راجع به آن حرف بزنم؛ البته بحث پیچیده‌ای نیست یک بخش آن فنی و یک بخش هم به خاطر سیاست‌گذاری‌های جشنواره بود.

    او ادامه داد: به نظر من تعداد اجراهای ما خیلی کم است. ارکستر فیلارمونیک این آمادگی را دارد تا در سال بیشتر از پنج یا شش بار اجرا کند ولی به خاطر هزینه‌ها و مشکلات نبود سالن، این امکان را نداریم. بهتر است از مسؤولان سوال شود که چرا ما نمی‌توانیم بیشتر اجرا داشته باشیم. در حال حاضر ارکستر فیلارمونیک با توجه به کیفیتی که دارد در ایران یکی است و حمایت‌هایی که باید، از آن نمی‌شود. بیشتر حمایت‌هایی هم که از آن می‌شود به خاطر منافع و سودجویی شخصی است.

    در ادامه مازیار ظهیرالدینی با بیان اینکه به حضورش به عنوان تک‌نواز ویولا در این کنسرت افتخار می‌کند، گفت: امیدوارم اجراهایمان بیشتر شود. آن‌قدر نقد بر مشکلات ما زیاد بوده که دیگر به حالت کلیشه درآمده است. کنسرت و اجرای ما یک کار تک است؛ چرا که خلوص و کیفیت موجود در کار بالاست.

    رهبر ارکستر فیلارمونیک تهران بیان کرد که حامی مالی کنسرت مردمی هستند که بلیط‌ها را تهیه می‌کنند و اجرا را می‌بینند.

    او اضافه کرد: بلیط‌های ما همیشه به طور کامل فروش می‌رود؛ چراکه عشق و کیفیت موجود در کار بالاست ولی تا چه زمانی باید اینگونه کنسرت بگذاریم بدون اینکه یک خروجی معقول داشته باشیم آن هم با این تعداد بالای اعضا؟ بارها شده که از سرمایه شخصی خود برای حل مشکلات کنسرت استفاده کرده‌ایم؛ البته این صحبت‌ها درباره مشکلات کنسرت بی فایده است، بهتر است درباره نکات بهتری صحبت کنیم.

    گوران بیان کرد که فیلارمونیک‌ها در همه جای دنیا با حمایت طرف شهرداری‌ها تشکیل می‌شوند و اجرا می‌کنند.

    او افزود: حتی در نیویورک برای فیلارمونیک یک سالن ساخته‌اند؛ البته من نمی گویم که برای ما سالن بسازند بلکه انتظارات ما خیلی پایین‌تر است و فقط انتظار استاندارها را داریم. امسال نیز با توجه به شرایط اقتصادی تصمیم گرفتیم به خودمان فشار بیاید نه به مردم تا افراد بیشتری در اجرای ما شرکت کنند. خیلی از تماشاچیان ما دانشجو هستند و اگر ما هزینه بلیط‌ها را زیاد می‌کردیم خیلی از آنها نمی‌توانستند شرکت کنند. ارکسترهای فیلارمونیک خصوصی هستند و نگاه‌های جهانی به آنها بیشتر است؛ چراکه باعث نزدیک شدن فرهنگ‌ها به یک دیگر می‌شود.

    همچنین پیمان ابوالحسنی، مدیر اجرایی کنسرت فیلارمونیک تهران بیان کرد که ارزان‌ترین بلیط آنها ۳۰ هزار و بیشترین آن ۸۰ هزار است.
    او اضافه کرد: با توجه به هزینه‌های اجراهای دیگر تالار وحدت در هر ژانری اجرای ما واقعاً قیمت پایینی دارد. ولی باز هم با توجه به اینکه تعداد اعضای ما ۶۰ نفر است و کیفیت کار بالاست، قیمت واقعاً پایینی برای بلیط‌ها در نظر گرفته‌ایم.
    ابوالحسنی با بیان اینکه فیلارمونیک‌ها در دنیا به دلیل حمایت شدن از طرف مردم و شهرداری‌ها، ثروتمندترین ارکسترها هستند، گفت: در حال حاضر در ایران اسپانسرها بیشتر از موسیقی پاپ حمایت می‌کنند شاید چون درک درستی از موسیقی ندارند.

    گوران در ادامه اظهار کرد: برای انتخاب قطعه‌هایی که اجرا می‌کنیم پروسه‌های طولانی مدت و پیچیده را طی می‌کنیم. اصولاً معیار خاصی برای آن نداریم و خیلی وقت‌ها قطعاتی که می‌نوازیم آشفتگی بالایی دارد که این امر بازخورد خوبی از طرف تماشاچیان داشته است. امسال قطعاتی را اجرا می‌کنیم که شاید تا به حال در ایران اجرا نشده و در دنیا نیز بیش از شش بار اجرا نشده باشد. شاید چون سازنده برخی قطعات هنوز زنده اند.

    اعضا و نوازندگان این کنسرت عبارتند از:

    رهبر و مدیر هنری: آرش گوران
    سولیست ویلن و ویولا: مازیار ظهیرالدینی،
    کنسرت مایستر: پانیذ فریوسفی
    مدیر اجرایی: پیمان ابوالحسنی
    ویلن یک: پانیذ فریوسفی، مهوش عسکری، برهان همتی، نگار فرجی، زهرا کریمی، کارین علیمحمدی، فارس مخلصی
    ویلن دو: تینا جامه گرمی، فرمهر بیگلو، امیرپاشا فاطمی، سینا صالحی، آنیتا عظیمی، فرناز دارویی، مهسا باباخانی، کیانا آرامش، سارا نادری
    ویولا: پدرام فریوسفی، پیمان ابوالحسنی، طناز اسدالهی، نسیم دارا، پرنیان آقایانی، اشکان نظر
    ویلنسل: نگار نوراد، علی آقاجانی، یاسمن کوزه گر،
    غزاله شیرازی، مونا ربیعی، زهرا ساجدی نیا، سپیده سجادی
    کنترباس: هادی اسماعیلی، محمد علیزاده، فلوت: شقایق صادقیان، ارغوان منتظری،
    کلارینت: سایوری شفیعی، علی اصغر شمس آبادی
    ابوا: کیمیا شعربافیان، مهشاد نادعلیان
    هورن: لیلا بازغی، باران ذوالفقاری
    ترومپت: مهسا خطیب زاده
    ترومبون: مهدی اردمه، سپهر عباسی
    توبا: بابک میردادیان
    پیانو و هارپسیکورد: بهنام ابوالقاسم
    چلستا: بهرخ علی قورچی
    هارپ: شمیم مینو
    گیتار: کیمیا افشاری
    گیتار باس: محمدصادق فرزانه
    تیمپانی: میلاد عمرانلو
    سازهای کوبه ای: آرمین خیردان، عرفان فرشی زاده

    این کنسرت در تاریخ ۲۰ بهمن ماه ساعت ۲۱ و ۳۰ دقیقه در تالار وحدت به روی صحنه خواهد رفت.

     

    https://musiceiranian.ir/?p=237006
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *