×
×

چیدمان مطلوب موسیقی جز و کلاسیک در برج آزادی | اجرای گروه «اوبد» و «کوارتت آمل» در جشنواره موسیقی فجر

  • کد نوشته: 230596
  • 26 بهمن 1397
  • ۰
  • دومین شب اجراهای سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر در برج آزادی با اجرای گروه «اوبد» و «کوارتت آمل» برگزار شد.

    چیدمان مطلوب موسیقی جز و کلاسیک در برج آزادی | اجرای گروه «اوبد» و «کوارتت آمل» در جشنواره موسیقی فجر
  • دومین شب اجراهای سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر در برج آزادی با اجرای گروه «اوبد» و «کوارتت آمل» برگزار شد.

    به گزارش سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان»،  دومین شب اجراهای جشنواره موسیقی فجر، پنجشنبه‌شب ۲۵ بهمن‌ماه با اجرای دو کنسرت در برج آزادی ادامه پیدا کرد. نخستین اجرا به گروه «اوبد» اختصاص داشت. گروهی که مدتی‌ست اجراهایش در سالن‌های مختلف شهر تهران با استقبال علاقه‌مندان موسیقی جز مواجه شده بود. در این گروه متفاوت که در زیرگونه‌های جز تجربی طبقه‌بندی می‌شود نوازنده گیتار الکتریک سیاوش کریم، نوازنده درامز فرید فرزیان‌پور، نوزانده گیتار باس کیارش رادمهر و نوازنده ساکسیفون و سرپرست گروه حمیدرضا کشورپژوه است.
    نخستین قطعه‌ای که «اوبد» برای حاضران اجرا کرد قطعه‌ی «خیره» بود که با اجرای استاندارد و صدای مناسب در اولین ترک توانست تمرکز تماشاگران به‌خوبی معطوف به صحنه کند.
    قطعه‌ی دوم با اجرای اینترویی کانکریت توسط حمیدرضا کشورپژوه روی بدنه‌ی ساز ساکسفون و فرید فرزیان‌پور روی درامز آغاز شد. نام این قطعه «معلق» بود و فضای آن تاحدودی ملهم از جز آزاد و موسیقی معاصر.
    حمیدرضا کشورپژوه؛ سرپرست این گروه پس از اجرای «معلق» گروه نوازندگان و قطعات را به تماشاگران معرفی و اضافه کرد: نام قطعات را به شما گفتم اما شما خیلی به این نام‌ها توجه نکنید چرا که خود ما نوازندگان گروه هم به این موضوع خیلی توجه نمی‌کنیم و فقط برای این‌که هر قطعه نامی داشته باشد برای آنها اسم گذاشته‌ایم.
    «بلوک» نام ترک سوم این گروه بود که طی آن تم‌ها و موتیف‌هایی با رگه‌های شرقی بسط و گسترش می‌یافتند و همچنین تنوع ریتم‌ها در این قطعه چشمگیر بود.
    «اوبد» اجرای خود را با قطعه‌ی جالب توجه «بندر» به پایان برد. قطعه‌ای که با فرمی مدور ابتدا از ضدضرب‌ها و تم‌های جنوب ایران آغاز شد اما بر خلاف انتظار با مایه‌های اسیدجز و موسیقی تجربی ادامه پیدا کرده و سبب غافلگیر شدن تماشاگران شد.

    آنچه در پرده‌ی گیتار همایون گفتی!
    اما کوارتت آمل به سرپرستی فرزین زاهدی دومین گروهی بود که پنجشنبه‌شب در برج آزادی روی صحنه رفت. کوارتتی که با رپرتوار متنوعی از آثار کلاسیک و رمانتیک خود علاقه‌مندان به موسیقی حاضر در برج آزادی را شگفت‌زده کرد هرچند غافلگیری اصلی نه در قطعات مربوط به‌ دوره‌های کلاسیک و رمانتیک که در دو قطعه‌ی «بیداد همایون» و «چکاد»؛ آثار ماندگار پرویز مشکاتیان بود که این کوارتت برای گیتار کلاسیک تنظیم و اجرا کرد. فرهاد اسلامی‌زاده تنظیم این دو قطعه را به‌عهده داشت و با استقبال بسیار خوبی از سوی تماشاگران مواجه شد.

    به‌غیر از دو اثر زنده یاد مشکاتیان، کوارتت آمل ۹ قطعه دیگر هم به اجرا گذاشت که شامل آثاری بودند از استور پیاتزولا، موتزارت، اندرو یورک، گای برگرون، ثورلاکسون، مارک لمبرگ، مانوئل پنلا و پل دزموند که در مورد آخر یعنی قطعه Take five ، تنظیم قطعه برای کوارتت گیتار را فرهاد اسلامی‌زاده به‌عهده داشت.

    اعضای کوارتت گیتار آمل را فرزین زاهدی (سرپرست)، فرهاد اسلامی‌زاده، بیژن اقدسی و محسن رضایی تشکیل می‌دهند که هممگی نوازنده‌ی گیتار کلاسیک هستند.

    در اجرای بیست و پنجم بهمن‌ماه در برج آزادی امید نعمتی؛ خواننده‌ی گروه پالت و شهریار وقفی‌پور؛ نویسنده و مترجم مهمانان ویژه‌ی گروه‌های اوبد و کوارتت آمل بودند. موسیقی معاصر.

    حمیدرضا کشورپژوه؛ سرپرست این گروه پس از اجرای «معلق» گروه نوازندگان و قطعات را به تماشاگران معرفی و اضافه کرد: نام قطعات را به شما گفتم اما شما خیلی به این نام‌ها توجه نکنید چرا که خود ما نوازندگان گروه هم به این موضوع خیلی توجه نمی‌کنیم و فقط برای این‌که هر قطعه نامی داشته باشد برای آنها اسم گذاشته‌ایم.

    «بلوک» نام ترک سوم این گروه بود که طی آن تم‌ها و موتیف‌هایی با رگه‌های شرقی بسط و گسترش می‌یافتند و همچنین تنوع ریتم‌ها در این قطعه چشمگیر بود.

    «اوبد» اجرای خود را با قطعه‌ی جالب توجه «بندر» به پایان برد. قطعه‌ای که با فرمی مدور ابتدا از ضدضرب‌ها و تم‌های جنوب ایران آغاز شد اما بر خلاف انتظار با مایه‌های اسیدجز و موسیقی تجربی ادامه پیدا کرده و سبب غافلگیر شدن تماشاگران شد.

       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *