×
×

«شاه‌کمان» ساز جدیدی نیست اما صدایش جدید است

  • کد نوشته: 2300
  • موسیقی ایرانیان
  • شنبه, ۱۶ام مرداد ۱۳۸۹
  • ۱ دیدگاه
  • کیهان کلهر گفت: هدف از ساخت ساز «شاه‌کمان» به‌دست آوردن یک صدای جدید بود، نه ساخت یک ساز جدید چون «شاه‌کمان» در واقع همان کمانچه با یک سیم اضافه است. به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در اصفهان، این نوازنده و آهنگساز که روز گذشته (پنج شنبه ۱۴ مرداد ماع )در جمع خبرنگاران در […]

  • کیهان کلهر گفت: هدف از ساخت ساز «شاه‌کمان» به‌دست آوردن یک صدای جدید بود، نه ساخت یک ساز جدید چون «شاه‌کمان» در واقع همان کمانچه با یک سیم اضافه است.

    به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در اصفهان، این نوازنده و آهنگساز که روز گذشته (پنج شنبه ۱۴ مرداد ماع )در جمع خبرنگاران در خانه هنرمندان اصفهان سخن می‌گفت، تصریح کرد:برای تکامل ساز «شاه‌کمان» برنامه‌ای ندارم چون کار من ساخت ساز نیست، حال باید منتظر ماند و عکس العمل و میزان استقبال موزیسین‌ها از «شاه‌کمان» را دید اگر مورد استقبال واقع شود و از آن استفاده خواهد شد.

    سرپرست گروه همنوازان کلهر با بیان اینکه «شاه‌کمان» پس از تهران در اصفهان برای اولین‌بار به صدا درمی‌آید، تاکید کرد: در این کنسرت سه شب در اصفهان این ساز را به صدا در می‌آوریم. ساز «شاه‌کمان» ساز جدیدی نیست،کمانچه‌ای است که به جای ۴ سیم درآن ۵ سیم به کار رفته است.

    وی در خصوص شیوه ساخت ساز شاه‌کمان یادآور شد:آشنایی با یک سازنده ساز استرالیایی در یکی از فستیوال‌های سازهای زهی زمینه سازتولید این ساز شد. این سازنده ساز یک ساز آرشه‌ای با کاسه بزرگ ساخته بود که پس از آشنایی با کمانچه قرار شد سازی شبیه کمانچه بسازد. طی این مدت چند ساز مختلف ساخته شد تا اینکه در نهایت ساز «شاه‌کمان» با ۵ سیم ساخته شد.

    این هنرمند و آهنگساز در بخش دیگری از این نشست گفت:سازهای امروزی همگی الگو گرفته از ساز های قدیمی است که در شکل دچار تغییراتی شده‌اند و این تغییرات در طول زمان و با مشورت سازندگان ساز با نوازندگان حاصل شده است. در واقع تمام جامعه موسیقی در تحولاتی که در این عرصه به وجود می‌آید تاثیر گذار هستند.

    کلهر تاکید کرد:اگر بخواهیم فرهنگی را زنده نگه داریم باید با تاریخ آن ارتباط داشته باشیم و برای موفقیت علاوه بر داشتن نگاه به آینده باید به گذشته نیز توجه کنیم.

    وی با بیان اینکه موسیقی سنتی همچنون باغ قدیمی زیبایی است که زیبایی آن مانند درختان تنومند قدیمی و درختان خود جوش است، ادامه داد: موسیقی مانند بهاری است که هر سال از راه می‌رسد و هم اکنون موسیقی سنتی در میان جوانان و عموم مردم از جایگاه خوبی برخورداراست و علاقه مندان بسیاری دارد.

    این هنرمند بیشترین مشکل موسیقی سنتی را در حوزه آموزش دانست و افزود: سال‌هاست که در حوزه آموزش موسیقی در کشور دچار مشکل هستیم اما تا کنون برای آن راه حل مناسبی پیش‌بینی نشده است .

    کلهر از بداهه نوازی به عنوان اساس و جوهره موسیقی ایرانی نام برد و اظهار داشت: موسیقی ایرانی به عنوان یک فرهنگ قدیمی بداهه نوازی را به سایر همسایگان خود نیز عرضه داشته است، اما امروزه بداهه نوازی در ایران بسیار کم رنگ شده است.

    وی غلط بودن شیوه آموزش را دلیل کم رنگ شدن بداهه نوازی دانست و ادامه داد: اساتید موسیقی بایدهنرجویان خود را به نواختن تک نوازی و دو نوازی تشویق کنند، چرا که بداهه نوازی مهم‌ترین شاخصه موسیقی ایرانی است.

    کلهر در ادامه گفت: در سه شب کنسرت گروه همنوازان کلهر در اصفهان سه تصنیف جدید بر گرفته از اشعار مولوی اجرا خواهد شد.

    حمیدرضا نوربخش خواننده‌ی این گروه نیز در این نشست حضور داشت و توضیحاتی ارایه کرد.

    لازم به ذکر است شب گذشته (پنج شنبه ۱۴ مرداد ماه) نخستین شب اجرای همنوازان کلهر در اصفهان بود.

    https://musiceiranian.ir/?p=2300
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *