×
×

«شاه‌كمان» ساز جديدي نيست اما صدايش جديد است

  • کد نوشته: 2300
  • 07 آگوست 2010
  • 1 دیدگاه
  • كيهان كلهر گفت: هدف از ساخت ساز «شاه‌كمان» به‌دست آوردن يک صداي جديد بود، نه ساخت يک ساز جديد چون «شاه‌کمان» در واقع همان کمانچه با يک سيم اضافه است. به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در اصفهان، اين نوازنده و آهنگساز كه روز گذشته (پنج شنبه 14 مرداد ماع )در جمع خبرنگاران در […]

  • كيهان كلهر گفت: هدف از ساخت ساز «شاه‌كمان» به‌دست آوردن يک صداي جديد بود، نه ساخت يک ساز جديد چون «شاه‌کمان» در واقع همان کمانچه با يک سيم اضافه است.

    به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در اصفهان، اين نوازنده و آهنگساز كه روز گذشته (پنج شنبه 14 مرداد ماع )در جمع خبرنگاران در خانه هنرمندان اصفهان سخن مي‌گفت، تصريح كرد:براي تکامل ساز «شاه‌كمان» برنامه‌اي ندارم چون کار من ساخت ساز نيست، حال بايد منتظر ماند و عکس العمل و ميزان استقبال موزيسين‌ها از «شاه‌کمان» را ديد اگر مورد استقبال واقع شود و از آن استفاده خواهد شد.

    سرپرست گروه همنوازان کلهر با بيان اينكه «شاه‌کمان» پس از تهران در اصفهان براي اولين‌بار به صدا درمي‌آيد، تاكيد كرد: در اين كنسرت سه شب در اصفهان اين ساز را به صدا در مي‌آوريم. ساز «شاه‌کمان» ساز جديدي نيست،کمانچه‌اي است که به جاي 4 سيم درآن 5 سيم به کار رفته است.

    وي در خصوص شيوه ساخت ساز شاه‌کمان يادآور شد:آشنايي با يک سازنده ساز استراليايي در يکي از فستيوال‌هاي سازهاي زهي زمينه سازتوليد اين ساز شد. اين سازنده ساز يک ساز آرشه‌اي با کاسه بزرگ ساخته بود که پس از آشنايي با کمانچه قرار شد سازي شبيه کمانچه بسازد. طي اين مدت چند ساز مختلف ساخته شد تا اينکه در نهايت ساز «شاه‌کمان» با 5 سيم ساخته شد.

    اين هنرمند و آهنگساز در بخش ديگري از اين نشست گفت:سازهاي امروزي همگي الگو گرفته از ساز هاي قديمي است که در شکل دچار تغييراتي شده‌اند و اين تغييرات در طول زمان و با مشورت سازندگان ساز با نوازندگان حاصل شده است. در واقع تمام جامعه موسيقي در تحولاتي که در اين عرصه به وجود مي‌آيد تاثير گذار هستند.

    كلهر تاكيد كرد:اگر بخواهيم فرهنگي را زنده نگه داريم بايد با تاريخ آن ارتباط داشته باشيم و براي موفقيت علاوه بر داشتن نگاه به آينده بايد به گذشته نيز توجه كنيم.

    وي با بيان اينکه موسيقي سنتي همچنون باغ قديمي زيبايي است که زيبايي آن مانند درختان تنومند قديمي و درختان خود جوش است، ادامه داد: موسيقي مانند بهاري است که هر سال از راه مي‌رسد و هم اکنون موسيقي سنتي در ميان جوانان و عموم مردم از جايگاه خوبي برخورداراست و علاقه مندان بسياري دارد.

    اين هنرمند بيشترين مشکل موسيقي سنتي را در حوزه آموزش دانست و افزود: سال‌هاست که در حوزه آموزش موسيقي در کشور دچار مشکل هستيم اما تا کنون براي آن راه حل مناسبي پيش‌بيني نشده است .

    کلهر از بداهه نوازي به عنوان اساس و جوهره موسيقي ايراني نام برد و اظهار داشت: موسيقي ايراني به عنوان يک فرهنگ قديمي بداهه نوازي را به ساير همسايگان خود نيز عرضه داشته است، اما امروزه بداهه نوازي در ايران بسيار کم رنگ شده است.

    وي غلط بودن شيوه آموزش را دليل کم رنگ شدن بداهه نوازي دانست و ادامه داد: اساتيد موسيقي بايدهنرجويان خود را به نواختن تک نوازي و دو نوازي تشويق کنند، چرا که بداهه نوازي مهم‌ترين شاخصه موسيقي ايراني است.

    كلهر در ادامه گفت: در سه شب کنسرت گروه همنوازان کلهر در اصفهان سه تصنيف جديد بر گرفته از اشعار مولوي اجرا خواهد شد.

    حميدرضا نوربخش خواننده‌ي اين گروه نيز در اين نشست حضور داشت و توضيحاتي ارايه كرد.

    لازم به ذکر است شب گذشته (پنج شنبه 14 مرداد ماه) نخستين شب اجراي همنوازان کلهر در اصفهان بود.

       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *