×
×

عضو هیات مدیره خانه موسیقی

  • کد نوشته: 21465
  • موسیقی ایرانیان
  • جمعه, ۱۳ام مرداد ۱۳۹۱
  • ۰
  •  مصطفی کمال پورتراب عضو هیات مدیره خانه موسیقی که دو روز پیش به دلیل بیماری فشار خون در بیمارستان «جواهری» بستری شده بود ـ ۱۲ مرداد ماه ـ از بیمارستان مرخص شد. این هنرمند درباره وضعیت فعلی‌اش به خبرنگار بخش موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، گفت: دو روز پیش دچار یک ناراحتی شدم و در سی […]

  •  مصطفی کمال پورتراب عضو هیات مدیره خانه موسیقی که دو روز پیش به دلیل بیماری فشار خون در بیمارستان «جواهری» بستری شده بود ـ ۱۲ مرداد ماه ـ از بیمارستان مرخص شد.

    این هنرمند درباره وضعیت فعلی‌اش به خبرنگار بخش موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، گفت: دو روز پیش دچار یک ناراحتی شدم و در سی سی یو بستری شده بودم اما خدا را شکر اکنون بهتر هستم و از بیمارستان مرخص شده‌ام.

    به گزارش ایسنا، مصطفی کمال پورتراب سال ۱۳۰۳ در تهران به دنیا آمد. پدرش از افسران نظامی شوروی بود که در پنج سالگی برایش یک فلوت خرید و مصطفی با آن برای بچه‌های محله آهنگ‌هایی را که شنیده بود می‌نواخت.

    پس از آموختن مقدمات موسیقـی سال ۱۳۱۸ وارد دوره شش ساله متوسطه هنرستان عالی موسیقی شد و تا سال ۱۳۲۴ که مدرک دیپلم را دریافت کرد، سازهای متنوعی نظیر فاگوت را از یاروسلاوبیزا، ویولن را از حشمت سنجری و عطاالله خادم میثاق و تار را از موسی معروفی فرا گرفت.

    وی همچنین تئوری موسیقی ایرانی را نزد روح الله خالقی آموخت و در فراگیری آواز گروهی از آموزش‌های روبیک گریگوریان و در سرایش از آموزش‌های ریدون فرزانه و پاتما گریان استفاده کرد. پس از آن، به دلیل این که امکان تحصیل در دورهٔ عالی آهنگسازی در هنرستان وجود نداشت، به طور خصوصی نزد پرویز محمود به فراگیری آهنگسازی پرداخت. او بعداً همین رشته را در هنرستان نیز ادامه داد و در سال ۱۳۳۹ فارغ التحصیل شد. او بعدها در سال ۱۳۴۶ دوره‌ای تکمیلی نیز در فرانسه گذراند.

    پورتراب از ۱۳۲۴ تدریس موسیقی را آغاز کرد. وی در سال ۱۳۴۰ سرپرستی یکی از ارکسترهای وزارت فرهنگ و هنر ایران را به عهده گرفت. همچنین در فاصله ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۲ مدیر هنرستان موسیقی ایران شد.

    بعد از انقلاب ۱۳۵۷ در ایران، پورتراب به تدرسی هارمونی و کنترپوان به صورت خصوصی ادامه داد و پس از گذشت چند سال، به عنوان استاد دانشکده موسیقی دانشگاه هنر و دانشگاه آزاد نیز به صورت رسمی در این زمینه تدرسی کرد.

    پورتراب چندین قطعه موسیقی خلق کرده و چند کتاب نیز نوشته یا ترجمه کرده‌است. یکی از پرفروش‌ترین آثار او کتابی به نام «تئوری موسیقی» است که تا سال ۱۳۸۵ به چاپ سی و یکم رسید.

    وی در سال ۱۳۸۷ به عنوان چهره ماندگار موسیقی ایران انتخاب شد.

    https://musiceiranian.ir/?p=21465
       
    برچسب ها كمال پورتراب

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *