×
×

«ساقه‌ خشک بهار ۲» به بازار موسیقی آمد

  • کد نوشته: 211965
  • موسیقی ایرانیان
  • شنبه, ۱۷ام آذر ۱۳۹۷
  • ۰
  • آلبوم اجرای ردیف عبدالله دوامی با تار و آواز سیاوش ایمانی و همراهی تمبک سینا خشک‌بیجاری با عنوان «ساقه‌ خشک بهار ۲» روانه‌ بازار موسیقی شد.

    «ساقه‌ خشک بهار ۲» به بازار موسیقی آمد
  • «ساقه‌ خشک بهار 2» به بازار موسیقی آمد

    «ساقه‌ خشک بهار ۲» به بازار موسیقی آمد

    آلبوم اجرای ردیف عبدالله دوامی با تار و آواز سیاوش ایمانی و همراهی تمبک سینا خشک‌بیجاری با عنوان «ساقه‌ خشک بهار ۲» روانه‌ بازار موسیقی شد.

    به گزارش سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان»، سیاوش ایمانی درباره‌ آلبوم “ساقه‌ خشک بهار ۲” گفت: هدف از انتخاب این کارگان، جدا از اهمیت و غنای موسیقایی‌اش، نبود نمونه‌ اجرایی منتشرشده برای ساز تار بود. ترجمه‌ این ردیف، بر اساس کتاب “ردیف آوازی و تصنیف‌های قدیمی به روایت استاد عبدالله دوامی، گردآوری استاد فرامرز پایور” به زبان تار به مثابه تجربه‌ای چالش‌برانگیز بود، چرا که در طول زمان‌ــ از انتشار سی‌دی قبلی (ساقه‌ی خشک بهار ۱) تا امروزــ تغییراتی در نحوه‌ اجرا (به‌کارگیری شیوه‌های گوناگون در بستر کلّی هنر تارنوازی در بیان آواز، تحریر‌ها، تزیین‌ها، اجرای ریز و…) صورت گرفته است.

    وی در ادامه گفت: بازاجرایی یک متن مقرر ازپیش‌موجود موسیقایی (در این‌جا ردیف) این امکان را فراهم می‌کند تا مجری با واکاوی اثری برجسته، فارغ از ساختار، به زیبایی‌شناسی متن توجه نماید و حاصل را به چیزی از جنس هنر تبدیل کند. در این راه حتا ممکن است تحولی در کارگان اجرایی سازِ تخصصی شکل بگیرد.

    ایمانی در مورد ردیف و رویکرد خود در اجرای این اثر توضیح داد: هر کس که دستی در موسیقی داشته باشد می‌داند یافتن تعادل بین محتوای آموزشی و محتوای هنری به سادگی میسر نیست. توجه بیش از اندازه به ضروریات آموزشی به آسانی می‌تواند موسیقی را خشک و بی‌روح نماید، حس و حالِ آن را از بین ببرد و تمرکز بیش از حد بر محتوای موسیقایی می‌تواند امر آموزش را مختل کند. ردیف آن مرز ظریفِ بینابینی است که تعادل را برقرار می‌کند. اگر جوهر ردیف را اینگونه دریابیم، “ردیف‌نوازی” مستلزم حرکت بر مرزِ باریک بینِ نظم و انضباط آموزشی و شور موسیقایی است.

    او در پایان خاطرنشان کرد: قطعاً بحث انتقال تجربه‌ تمام‌شده به مخاطب نیست، زیرا در این اجرا ردیف‌نوازی به منزله‌ی بازخوانی محتوای هنری ردیف مدّ نظر بوده است و بازخوانی محتوای هنری، تجربه‌ای است همواره نو و بی‌پایان.

    https://musiceiranian.ir/?p=211965
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *