×
×

بیست‌وهفتمین نشست تخصصی آموزشی آیین آواز برگزار شد

  • کد نوشته: 207474
  • خبرنگار موسیقی ایرانیان
  • چهارشنبه, ۳۰ام آبان ۱۳۹۷
  • ۰
  • علی‌اصغر شاه‌زیدی با اشک و آواز یاد و خاطره استادش «تاج اصفهانی» را زنده کرد.

    بیست‌وهفتمین نشست تخصصی آموزشی آیین آواز  برگزار شد
  • علی‌اصغر شاه‌زیدی با اشک و آواز یاد و خاطره استادش «تاج اصفهانی» را زنده کرد.

    به گزارش ایسنا، بیست‌وهفتمین نشست تخصصی آموزشی آیین آواز که از ابتدا قرار بود به تجلیل از علی‌اصغر شاه‌زیدی ـ خواننده آواز ـ اختصاص داشته باشد در اصل به بزرگداشتی برای تاج اصفهانی یکی از ستون‌پایه‌های مکتب آوازی اصفهان بدل شد. شاه‌زیدی در تجلیل از استادش، خاطره تعریف کرد، اشک‌ها ریخت و آواز خواند.

    شاه‌زیدی درباره هنر آواز ملی ایران‌زمین و دلیل برجستگی مکتب اصفهان، گفت: شهر ما تا کنون در پنج دورۀ مختلف پایتخت ایران بوده و خب پایتختی مرکزیت خیلی چیزها از جمله هنرهای مختلف را با خودش برای مردم آن خطه به همراه می‌آورَد. درست مثل ماهی‌های ریز رودخانه‌ها که کم‌کم به دریاها و بعد هم اقیانوس‌ها می‌پیوندند. خب کیست که نداند ماهی‌های درشت و کوسه و نهنگ را در رودخانه نمی‌توان سراغ گرفت و در دریاهای بزرگ و اقیانوس‌ها جای چنین ابرماهی‌هایی است. اصفهان نیز به عنوان مهد هنر و فرهنگ این ملک دارای چنین خصوصیاتی بوده و فقط در موسیقی و آواز ما استادانی مثل حسن کسایی، جلیل شهناز، تاج اصفهانی، سیدرحیم اصفهانی، ادیب خوانساری، محمد طاهرپور و بسیاری دیگر را تحویل هنر ایران عزیزمان داده است.

    این شاگرد برجسته تاج اصفهانی سپس به نقل از استادش اخلاق را بسی مهمتر از هنر دانست و اظهار کرد: تاج بزرگ همیشه می‌گفت دنیایی از هنر بدون اخلاق و به دور از شأن انسانی در نزد فرد صاحب هنر به پشیزی نمی‌ارزد و ما شاگردانش همیشه کوشیده‌ایم در رعایت توصیه‌های این پدر معنوی‌مان سرافراز بیرون بیاییم. هرچند خود ما نمی‌توانیم به خودمان نمره بدهیم و معلوم نیست از این آزمون سربلند بیرون آمده باشیم.

    او سپس با چشمانی اشکبار نمونه‌ای از اخلاق برجستۀ استادش را بازگو کرد: روزی که با اتومبیلم به اتفاق همسر استاد به محل برگزاری تشییع و تدفین پیکر استاد رهسپار شده بودیم، این بانوی گرامی اینگونه زبان گرفت که آقای تاج؛ دیگر بعد از شما چه کسی نگران جان مورچه‌هاست؟ و اشاره این بانو به این بود که استاد تاج همیشه به همسرشان می‌گفتند لطفاً شب‌ها حیاط را آب و جاروب بزنید تا مورچه‌ها برای خواب به لانه‌شان رفته باشند و یک وقت در اثر آب و جاروب آسیبی نبینند.

    شاه‌زیدی در پایان صحبت‌هایش همه دوستداران آواز را به مراسم سی و هفتمین سالگرد درگذشت استادش که به سیاق هرساله در ۱۳ آذرماه در شهر اصفهان و بر سر مزار آن زنده‌یاد برگزار می‌شود دعوت کرد.

    هنرجوی آواز نباید همیشه نزد یک نفر آموزش ببیند

    در بخش دیگری از این نشست، عبدالکریم پاک‌سیرت با موضوع «آسیب‌شناسی شیوه‌های تدریس هنر آواز ایرانی» سخنرانی کرد. این مدرس آواز ضمن بررسی شیوه آموزشی استاد دکتر نورعلی خان برومند که شاگردان شاخصی همچون محمدرضا شجریان و اکبر گلپایگانی را به جامعه موسیقی و آواز تحویل داده گفت: دوستان همکار و مدرسان آواز نباید تصور کنند که هنرجو باید همیشه پیش یک نفر خاص آموزش آواز ببیند. چقدر خوب است که وقتی مطالب خوشان تمام شد و در مقوله‌هایی در تدریس این هنر که تبحر دارند همه چیز را به هنرجو منتقل کردند او را برای تکمیل معلومات آوازی به نزد معلم دیگری بفرستند و چرخه آموزش همین طور به درستی ادامه پیدا کند و انشاءالله به جای درست و نتایج خوبی در عرصۀ اجرا ختم شود.

    در ادامه مجری از هادی منتظری نوازندۀ باسابقه کمانچه دعوت کرد تا آواز شاه‌زیدی را همراه کند. شاه‌زیدی در دستگاه شور آواز بداهه‌ای را خواند.

    مظفر شفیعی، محمد ملاآقایی، مرتضی غزنوی، میلاد کیایی، امیر مداح، فاضل جمشیدی، لطفعلی سیلانی، محمداسماعیل قنبری، سیدحسین جعفری، علی اکبر کهربایی، مسعود اعرابی، مسعود میرزاحیدر، حمید لاجوردی، امیر شرفیان، منصور رسولی، محمود حشمت، سروش یغمایی، علی عرب خوانساری، سعید ناظمی و بامداد فلاحتی از جمله هنرمندان حاضر در این نشست بودند.

    در پایان نیز اعلام شد که بیست‌وهشتمین نشست تخصصی آموزشی آیین آواز ساعت ۱۸ سه‌شنبه ۱۳ آذر در فرهنگسرای ارسباران برگزار خواهد شد.

     

    https://musiceiranian.ir/?p=207474
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *