موسیقی ایرانیان – آرپژ تیموریان: گروه موسیقی هرست، ۲۲ و ۲۳ تیر ماه در تالار رودکی شهر تهران به روی صحنه می رود.
مهدی امینی آهنگساز و سرپرست این گروه درباره برگزاری این کنسرت که بر اساس ساز ابداعی ساغر از ساخته های استاد محمدرضا شجریان برگزار خواهد شد، در این زمینه به خبرنگار موسیقی ایرانیان گفت: «گروه هرست از حدود یک سال پیش تشکیل شده است و به مدت شش ماهمی باشد که تمرینات مستمر خود را آغاز نموده و قطعات این رپرتوار برای ساز ابداعی «ساغر» طراحی شده است.»
وی همچنین درباره رونمایی آلبوم «رنگ در رنگ» افزود: «در واقع کنسرتی که گروه هرست در آخر هفته جاری برگزار می کند مصادف است با رو نمایی آلبومی به نام «رنگ در رنگ» که قطعات آلبوم هم، همین قطعات کنسرت است البته با ساز بندی متفاوت.»
این آهنگساز درباره ی ساز بندی گروه «هرست» خاطرنشان کرد: «در این آنسامبل از سازهای ساغر (به نوازندگی بنده)، کمانچه (کاوه معتمدیان)، تنبک (حمید قنبری)، قانون (سحر ابراهیم) و سازهای کوبه ای (سینا خشک بیجاری) استفاده شده که البته یک بخش از اجرا به تکنوازی تار اختصاص دارد.»
امینی در ادامه صحبت هایش هدف خود را از تشکیل گروه هرست این گونه بیان کرد: «ایده ی اولیه این کار برای ضبط آلبوم بود، من آلبومی را با ساز ابداعی ساغر ضبط کردم و بعد متوجه شدم که بخش زیادی از تکنیک های اجرایی این مجموعه جنبه ی بصری هم دارد، یعنی باید دیده شود تا بهتر درک شود. شاید از لحاظ شنیداری مخاطب خوب متوجه نشود مطلبی که می شنود چقدر جدید است، من وقتی ساغر می نوازم دارم ساغر نوازی می کنم نه این که تکنیک های تار را با ساغر اجرا کنم، لذا تصمیم گرفتم با گروه هرست این رپرتوار را به صورت کنسرت به اجرا در آوریم.»
وی درباره ساختاز ساز «ساغر» گفت: «ترجیح می دهم در مورد ساختار ساز، سازنده ی آن (استاد شجریان) توضیح دهند اما در مورد صدای ساز، کنار هم قرار گرفتن دوبل سیم هایی که به لحاظ قطر و جنس با هم اختلاف دارند و اکتاو هم دیگر کوک می شوند منجر به صدای خاص و منحصر به فرد شده است و البته این وضعیت دوبل سیم ها باعث می شود رنگ مضراب راست و چپ تفاوت زیادی با هم پیدا کند و این دو نوع مضراب، دو جنس مختلف صدا را درست کنند.»
سرپرست گروه هرست درباره به وجود اوردن تکنیک نوازندگی در این ساز افزود: «در روز های اول نوازندگی ساز ساغر، به عنوان نوازنده این ساز که قبلا تار نواخته بودم، وقتی تکنیک ها و مضراب های تار را روی آن اجرا می کردم، برایم مطلوب و دلچسب نبود و به این فکر افتادم که نسبت به ساختار ساز، تکنیک های جدیدی را ابداع کنم و متوجه شوم که از مضراب راست و یا از مضراب چپ چگونه استفاده کنم و کدام تکنیک را کجا به کار ببرم و بر اثر نواختن زیاد این ساز و کسب تجربه، امروز ساغر نوازی تا حدودی چهار چوبی را برای خود پیدا کرده است.»
مهدی امینی درباره ی خطرات روانی این حرکت نو از سوی منتقدین، به موسیقی ایرانیان چنین گفت: «از آن جا که در جامعه ما هر حرکت نو و جدیدی مخالفان بسیاری دارد مخصوصا در این مورد خاص اما شخصا به این موضوع فکر نمی کنم چون به این کار و به این راه و به این تجربیات ایمان دارم. من دوست دارم این کار شنیده شود و این مجموعه را نقد کنند و نظرشان را ابراز کنند. چون من ارتباطی با این ساز پیدا کرده ام، مطمئنا نوازندگی اش را هم ادامه خواهم داد و از طرفی دیگر کار این مجموعه هم ادامه خواهد داشت.»
در ادامه می توانید عکسهایی از تمرینات این گروه برای اجرای کنسرت را ببینید.
دیدگاهتان را بنویسید