×
×

با اعلام تاریخ کنسرت تهران

  • کد نوشته: 206242
  • موسیقی ایرانیان
  • شنبه, ۲۶ام آبان ۱۳۹۷
  • ۰
  • عصر جمعه ۲۵ آبان‌ ماه نشست خبری و مراسم رونمایی آلبوم «یادهای پراکنده» به آهنگسازی صبا علیزاده در خانه موزه بتهوون برگزار شد.

    با اعلام تاریخ کنسرت تهران
  • عصر جمعه ۲۵ آبان‌ ماه نشست خبری و مراسم رونمایی آلبوم «یادهای پراکنده» به آهنگسازی صبا علیزاده در خانه موزه بتهوون برگزار شد.

    به گزارش سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان»، در ابتدای این نشست که با حضور آهنگساز اثر و سایر عوامل آن برگزار شد، سه ویدئو با عنوان «بن‌بست لادن، پلاک ۵»، «مرثیه‌ای برای آب» و «خونین شهر» به همراه دو قطعه با عنوان «سلام بر خاک» و «رویا» برای اهالی رسانه پخش شدند و پس از آن صبا علیزاده درباره محور کلی اولین آلبوم مستقلش گفت:«قطعات این آلبوم همانند ۱۰ تابلو در کنار هم چیده‌شده‌اند. اگرچه ممکن است هر یک از این تابلوها به لحاظ رنگ و فرم با دیگری کنتراست داشته باشند اما تقریباً در تمامی‌آنها از ساز کمانچه استفاده شده که ساز تخصصی من است. بنابرین تلفیق بین کمانچه و موسیقی الکترونیک در این قطعات همبستگی کلی اثر را بوجود آورده است.»

    علیزاده در ادامه نشست در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی براینکه با پیشینه موسیقی ایرانی‌ای که دارد،آیا حالا تغییر سبکی داده است و یا موسیقی الکترونیک و اصیل ایرانی توأمان در ذهنش حرکت می‌کنند، گفت:« این اولین آلبومی است که از من منتشر می‌شود و پیش از این بیشتر روی اجرای زنده خصوصا با ساز کمانچه تمرکز داشتم اما خودم لحن نوازندگی کمانچه‌نوازان قدیم را دوست دارم و سعی می‌کنم از اثر‌پذیری آنها الهامات زیادی بگیرم اما اتفاقاً یکی از دلایلی که به سمت موسیقی الکترونیک کشیده‌ شدم اساتیدی مثل شهناز، بهاری و کسایی بودند.چرا که از وقتی افکت Delay (دیلی) در رادیو مورد استفاده قرار گرفت، این موسیقیدانان از آن در رپرتوار خود بهره گرفتند. تفسیر شخصی من این است که آنها می‌خواستند خصلتی را که در معماری ایرانی و طاقی‌‌هایش وجود دارد، در تکنوازی‌هایشان تداعی کنند. این کنجکاوی از همین فرایند الکتروآکوستیک برای من بوجود آمد. کم‌کم با موسیقی الکترونیک آشنا شدم و از آن به بعد سعی کردم آگاهی‌ام را نسبت به هر دو وجه موسیقی در زندگی‌ام بیشتر کنم.بنابراین جرقه های اصلی اتفاقا از ساز استاد بهاری در ذهن من زده شد.»

    او در پاسخ به شیوه آهنگسازی در ساخت هر یک از قطعات این آلبوم گفت:« شیوه ساخت هر یک از این قطعات متفاوت بوده است. مثلا در قطعه «بن‌بست لادن» تمامی خطوط الکترونیک ساخته شد و بعد از آن کمانچه روی آن اجرا و ضبط شداما در «سلام بر خاک» ابتدا قسمت‌های کمانچه ضبط شد و بعد خطوط الکترونیک را اضافه کردم.»

    صبا علیزاده در توضیحات تکمیلی درباره آلبوم تازه‌اش افزود:«این آلبوم تجربه زیسته من در چند سال اخیر است به خصوص از زمانی که شاخه موسیقی تجربی (اکسپریمنتال) به جهان موسیقایی من اضافه شد و هر یک از این قطعات در یک برهه‌ تاریخی ساخته و ضبط شدند. به عنوان مثال قطعه «سلام بر خاک» برای یک فعالیت محیط زیستی ساخته شده بود. در واقع می‌توان گفت این موسیقی‌ها،عکس‌های صوتی هستند که من در این دوره آنها را گرفته‌‌ام و پردازش کرده‌ام.»

    او علاوه بر این به تأثیر نگاه مدرن پدرش در ساخت موسیقی نیز اشاره کرد و گفت:«من شانس زندگی با پدر و مادری را داشتم که اهل موسیقی بودند و از طریق مادرم به آرشیو خوبی هم دسترسی داشتیم. علاوه بر این من به همراه برادرم نیما در اجرا و ضبط اغلب موسیقی فیلم‌های پدرم حضور داشتیم و در آن فضا بزرگ شدیم. وقتی درباره حسین علیزاده صحبت می‌کنیم باید بگویم بر خلاف آن چه تصور می‌شود که او بواسطه ساز تار نگاه سنتی به موسیقی دارد، باید بگویم پدرم از معدود کسانی است که در عصر حاضر در ایران می‌توان به او لقب موسیقیدان معاصر داد این عنوان در آثاری مثل ترکمن، راز نو و عصیان کاملا قابل شناسایی است. من هم در چنین فضایی پرورش یافتم و قطعا تأثیر مستقیم روی من گذاشته است.»

    در ادامه این نشست خبری، بهزاد شهروان که کار ساخت ویدئوی «بن‌بست لادن» را برعهده داشته است، درباره همکاری‌اش با صبا علیزاده و ایده کلی ویدئوی این قطعه گفت:« فضاسازی که برای این ویدئو شکل گرفته براساس تکنیک عکاسی و تری‌دی اسکنینگ بوده است. ما ابتدا شخصیت‌ها را عکاسی کردیم و سپس آنها را به مدل تری‌دی درآوردیم و به صورت کانسپت اصلی در ساخت اثر استفاده کردیم. کاراکترهایی که در فضای این ویدئو می‌بینیم با جزئیات نشان داده نمی‌شوند و به نظر می‌رسد نمک‌سود و فرسوده شده‌اند.در نهایت شخصیت‌ها شروع به خرد شدن می‌کنند اما کلیت این فرایند خاطراتی را شکل می‌دهند که به شخصیت اصلی داستان می‌رسند.»
    سیاوش نقشبندی نیز که کار ساخت ویدئوی «مرثیه‌ای برای آب» و «خونین شهر» را برعهده داشته است درباره این قطعات گفت:«چون صبا دید تصویری دارد و عکاسی را هم به صورت جدی دنبال کرده است کمک زیادی به کار من کرد چون او مفهوم تصویر را به درستی می‌فهمد. در «مرثیه‌ای برای آب» ما سعی کردیم در فضای آب انبارهای متروک، حضور آب را بازسازی کنیم. ویدئوی خونین شهر هم بر مبنای مجموعه عکسهایی است که صبا گرفته است. اما به عقیده من مهم‌ترین نکته این آلبوم وجه تصویری موسیقی است که در سرتاسر کار به چشم می‌خورد.»

    امیر مقتدا- گرافیست و طراح جلد آلبوم- نیز درباره این همکاری گفت:« من خیلی دیر به پروسه ساخت هویت کلی اثر م اضافه شدم اما در عین حال سعی کردم هیچ بازخورد تصویری از صبا نگیرم و ذهنیت‌اش را جویا نشوم.ترجیح دادم به مدت یک هفته این قطعات را بشنوم. در نهایت به خروجی مینیمالی رسیدیم که هر کس می‌تواند برداشت خودش را از آن داشته باشد. برای خودم این خطوط بیان کننده‌ی گذران ایام هستند که برخی از آنها هم زرد هستند چون به هر حال در زندگی هر یک از ما خاطراتی وجود دارند که هایلایت می‌شوند.»

    نیما جوان-مدیر نشر و پخش جوان- نیز درباره شیوه همکاری‌اش با صبا علیزاده افزود:«ناشر این پروژه «کارگاه نوفه» بود و ما فقط فرآیند پخش آن را برعهده داشتیم. البته نگاه نشر ما نیز رفته رفته دارد به فضای موسیقی الکترونیک نزدیک می‌شود. علاوه بر این باید بگویم این همکاری یکی از لذت‌بخش‌ترین همکاری‌هایی بود که من افتخار حضور در آن را داشتم. صبا علیزاده از جمله هنرمندان قابل احترام ایران است که هم برای اثرش و هم تک‌تک اعضای تیم احترام قائل است. این نکته را به خوبی در رونمایی آلبوم مشاهده خواهید کرد.»

    مراسم رونمایی آلبوم «یادهای پراکنده» با حضور حسین علیزاده، علی‌اکبر شکارچی، علی بوستان، رامین صدیقی، شهرام صارمی، پوریا اخواص، محمد انشایی، رادمان توکلی، نیما علیزاده، هانا کامکار، مازیار یونسی، مجتبی میرطهماسب، محمد فرنود، احسان صدیق، روزبه فدوی، عطا ابتکار، رضا لواسانی و دیگر هنرمندان برگزار شد.

    گفتنی است کنسرت مشترک صبا علیزاده و آندریاس اشپکتل آهنگسازی اهل اتریش، روز پنجشنبه اول آذر ماه ۱۳۹۷ رأس ساعت ۲۰:۳۰ در برج آزادی برگزار خواهد شد و علاقمندان می‌توانند بلیت‌ خود را از سایت «ایران کنسرت» به آدرس www.iranconcert.com تهیه فرمایند.

    https://musiceiranian.ir/?p=206242
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *