×
×

عضو شورای نظارت دفتر موسیقی ارشاد

  • کد نوشته: 2054
  • موسیقی ایرانیان
  • دوشنبه, ۲۱ام تیر ۱۳۸۹
  • ۱ دیدگاه
  • عضو شورای نظارت دفتر موسیقی ارشاد گفت: ممیزی آثار صوتی باید در وزارت ارشاد برچیده و فقط برای آثار ارزشمند و قابل ارائه مجوز صادر شود. داود گنجه ای با بیان این مطلب و با اشاره به اینکه از سی سال پیش تا کنون در بطن مسائل صدور مجوزها بوده است به خبرنگار مهر گفت […]

  • عضو شورای نظارت دفتر موسیقی ارشاد گفت: ممیزی آثار صوتی باید در وزارت ارشاد برچیده و فقط برای آثار ارزشمند و قابل ارائه مجوز صادر شود.

    داود گنجه ای با بیان این مطلب و با اشاره به اینکه از سی سال پیش تا کنون در بطن مسائل صدور مجوزها بوده است به خبرنگار مهر گفت : از همان اوایل پیروزی انقلاب ما که در زمینه موسیقی سنتی و ملی فعالیت داشتیم سعی کردیم به موسیقی ارزشمند در انواع مختلف ردیف دستگاهی و موسیقیهایی که فکر و اندیشه ای در ورای آنها است بها بدهیم و همین کار را هم کردیم و نتیجه اش را هم دیدیم که در دهه شصت چه موسیقی های ماندگار و زیبایی تولید و عرضه شد.

    بستر سازی فرهنگی برای فعالیت گروههای سنتی

    این ردیفدان و نوازنده کمانچه با انتقاد از سختی کار برای فعالیت در حوزه موسیقی ملی و سنتی گفت: ما در این سالهای اخیر بیشتر برای اجراهای موسیقی پاپ مجوز می دهیم و به علت موانع بسیار زیاد برای موسیقی سنتی کمتر گروهی برای اجرای این نوع موسیقی که هویت فرهنگی ما است رغبتی برای اجرا دارد در صورتی که اگر هدف ما حمایت از این نوع موسیقی است باید بستر مناسبی برای فعالیت گروههای سنتی در سراسر ایران (و نه فقط در تهران) مهیا کنیم.

    وزارت ارشاد به آثار بی کیفیت مجوز ندهد

    این عضو شورای ارزشیابی و صدور مجوزموسیقی ارشاد در پاسخ به این سوال که چرا در حال حاضر به موسیقیهای کم ارزش مجوز می دهید گفت: اول اجازه بدهید که من این شائبه را برطرف کنم که ما ممیز ارشاد نیستیم. ما به عنوان کارشناس و مشاوران حوزه موسیقی در این وزارتخانه خدمت می کنیم و هدفمان هم حمایت از موسیقی سالم و ارزشی است و تفاوتی هم نمی کند که موسیقی مورد نظر در چه چارچوبی ارائه شده باشد. اما در پاسخ به سوال شما باید بگویم که من هم از این نوع موسیقیها راضی نیستم و بارها به مسئولان و حتی به وزیر سابق ارشاد نیز صراحتا گفتم که چرا ما باید به این نوع موسیقیهای بی کیفیت که حامل هیچ پیام و ارزشی نیست مجوز بدهیم و مهر و امضای ارشاد را پای آنها بگذاریم.

    وظیفه شورای  نظارت وزارت ارشاد بررسی فنی آثار است

    این استاد پیشکسوت موسیقی در ادامه با تاکید بر اینکه تعیین سیاستهای فرهنگی در حوزه موسیقی نیاز به مهندسی دقیق و ظریف دارد گفت: وظیفه ما در شواری ارشاد این است که آثار ارائه شده را از نظر فنی بررسی کنیم که صدای سازها خارج نباشد، ملودی ابتدا و انتها داشته باشد و …. در صورتی که همین آثاری که به لحاظ فنی نظارت می شود از نظر کیفی و محتوی و خیلی مسائل دیگر دارای ضعف و نقصان بسیار است و به همین دلیل هم هست که به ما انتقاد می شود که چرا به اینگونه آثار مجوز می دهیم  و این انتقاد درست هم هست اما باید توجه داشت که اصلاح اینگونه مسائل وظیفه ما نیست چرا که اینها از جمله مواردی است که با مهندسی فرهنگی و سیاستگذاریهای کلان و بویژه با همکاری نهادهای فرهنگی و اجتماعی مرتبط – در حوزه اجرا – قابل دستیابی و اصلاح است.

    گنجه ای در ادامه با اشاره به اینکه من از همان جوانی سعی کرده ان منتقد منصفی باشم و برای انتقادهایم راهکاری نیز در نظر می گیرم گفت: هدف همه ما خدمت به فرهنگ و هنر این مرز و بوم است و همین آقای شاه آبادی هم که به تازگی به عنوان معاون هنری ارشاد انتخاب شده انسان بسیار خوشفکر و سلیمی است و قطعا ایشان هم همین هدف را دارد و ما باید به یکدیگر کمک کنیم تا به نتیجه برسیم. من در شورای سیاستگذاری سابق بارها و بارها گفتم و با صدای بلند تکرار کردم که ما نباید فقط ممیزی باشیم و پیشنهاد دادم که مهر و امضای ارشاد را برای این کارهای بی ارزش خرج نکنیم ولی کسی گوش نکرد.

    ممیزی آثار صوتی در وزارت ارشاد برچیده شود

    عضو شورای عالی موسیقی در ادامه همین موضوع با بیان این نکته که باید آن طرف مسئله را دید که آن جوان و آن هنرجوی نو رسیده گناهی ندارد افزود: این جوانان خواننده و آهنگساز و نوازنده که ما آثار آنها را بی ارزش می دانیم الگو و نمونه ای ندارند که راهنمایی بشوند و به اصطلاح خط بگیرند و باید قبول کنیم که یکی از دلایل عمده این نقیصه تعطیل بودن واحد نمونه سازی ارشاد است که امیدوارم در معاونت جدید فکری برای آن بشود.

    عضو هیئت مدیره خانه موسیقی در پایان گفت: من هنوز معتقدم که باید ممیزی آثار صوتی در ارشاد برچیده و تائیدیه ارشاد فقط  برای آثار ارزشمند و قابل ارائه صادر شود.به عبارت دیگر آثار ارزشمند با گرفتن تائیدیه ارشاد مورد حمایت قرار گیرند و دیگر آثار بی کیفیت ، بدون این حمایت و در صورتی که صاحب اثر تمایل داشته باشد بدون نیاز به اخذ مجوزمنتشر شود.

    https://musiceiranian.ir/?p=2054
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *