×
×

علی قمصری: اجرای گفتگو تلفیقی از موسیقی ایرانی و غربی خواهد بود

  • کد نوشته: 20133
  • موسیقی ایرانیان
  • یکشنبه, ۴ام تیر ۱۳۹۱
  • ۱ دیدگاه
  • در نشست خبری کنسرت «گفتگو» که دیروز با حضور علی قمصری، شروین مهاجر و اصحاب رسانه در خانه هنرمندان تهران برگزار شد علی قمصری گفت: کنسرت «گفتگو» تلفیقی از موسیقی ایرانی و غربی خواهد بود

  • موسیقی ایرانیان: در نشست خبری کنسرت «گفتگو» که دیروز با حضور علی قمصری، شروین مهاجر و اصحاب رسانه در خانه هنرمندان تهران برگزار شد علی قمصری گفت: کنسرت «گفتگو» تلفیقی از موسیقی ایرانی و غربی خواهد بود.

    در ابتدای این نشست علی قمصری، گفت: در گذشت دو استاد بزرگ موسیقی کشورمان جلال ذوالفنون و حسن کسایی که هر دو از سرمایه های موسیقی کشورمان بودند را تسلیت می گویم و امیدوارم توجه به ستون های موسیقی صرفا به درگذشت آنها معطوف نشود.

    وی در ابطه با کنسرت «گفتگو» افزود: این کنسرت، تلفیقی از موسیقی ایرانی و غربی خواهد بود که در بخش اول قطعات و بخش هایی از کنسرت «برف خوانی» اجرا خواهد شد و بخش دوم برنامه نیز به موسیقی بی کلام اختصاص خواهد داشت که با همراهی کوارتتی از دو موسیقی ایرانی و غربی اجرا می شود.

    این آهنگساز تصریح کرد: قطعات بخش دوم از ساخته های جدید من است که در دستگاه نوا اجرا شده و با مدگردی هایی همراه خواهد بود. در واقع در گفت و گویی که میان موسیقی ایرانی و غربی به وجود می آید گاهی موسیقی ایرانی غالب خواهد شد و در بخش هایی دیگر، موسیقی غربی محوریت پیدا می کند تا همنشینی و همراهی این دو موسیقی نمایان تر شود. در قطعاتی که اجرا می شود هر سازی نماینده فرهنگ و متدهای موسیقایی خودش محسوب می شود و سعی شده کار کردی متناسب با آنچه نمایندگی اش را بر عهده دارند انجام دهند.

    وی یادآور شد: آنچه در تجربه همنشینی موسیقی ایرانی با سایر موسیقی ها در عرصه بین المللی دیده شده است به گونه ای بوده که موسیقی ایرانی بیشتر نقش تزئینی را بازی کرده است؛ اما در آثاری که من ساخته ام سعی کرده ام بیشتر به سمت همنشینی دو گونه موسیقی بروم و هیچ یک از این گونه ها نقش تزئینی پیدا نکند.

    قمصری عنوان کرد: در اجرای قطعات نیز از کوارتت زهی استفاده شده که علاوه بر اعضای این کوارتت، من با ساز تار و دیوان، همایون نصیری با سازهای کوبه ای و حسین علیشاپور قطعات بخش برف خوانی را با کمی تغییر اجرا خواهیم کرد.

    در ادامه شروین مهاجر نوازنده کمانچه این گروه بیان کرد: معمولا در آثاری که علی قمصری می سازد صرفا بر المان های موسیقی ایرانی یا موسیقی غربی تاکید نمی کند به همین دلیل کار برای نوازنده ها کمی سخت تر از همیشه است.

    وی خاطر نشان کرد: لحن و تنظیم خاص آثار قمصری به گونه ای است که نوازنده حتما باید آشنایی جدی تری با موسیقی غربی و آثار آن داشته باشد و بتواند به تحلیلی درست از همنشینی موسیقی ایرانی با موسیقی غربی برسد. از اینرو کار نوازندگی آثار قمصری کمی مشکل است.

    گفتنی است؛ کنسرت «گفتگو» به آهنگسازی علی قمصری و خوانندگی حسین علیشاپور ۸ و ۹ تیر ماه جاری در تالار اندیشه به روی صحنه خواهد رفت.

    همچنین در ادامه می توانید عکسهای امیر آبشناسان و حنانه شفیعی را از این نشست ببینید.

    https://musiceiranian.ir/?p=20133
       
    برچسب ها علی قمصری

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *