×
×

خرم: دوست دارم دوباره روی صحنه بروم

  • کد نوشته: 1978
  • موسیقی ایرانیان
  • جمعه, ۱۱ام تیر ۱۳۸۹
  • ۰
  • تولد ۸۰ سالگی همایون خرم آهنگساز و نوازنده ویلن با حضور رئیس مرکز موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، برخی مسئولان و شاگردان او در منزلش برگزار شد. در این مراسم که با حضور محمد آزاده‌فر رئیس مرکز موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، بابک شهرکی نوازنده ویلن، اسفندیاری مدیر مؤسسه آوای باربد، توتون‌چیان مدیر […]

  • تولد ۸۰ سالگی همایون خرم آهنگساز و نوازنده ویلن با حضور رئیس مرکز موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، برخی مسئولان و شاگردان او در منزلش برگزار شد.

    در این مراسم که با حضور محمد آزاده‌فر رئیس مرکز موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، بابک شهرکی نوازنده ویلن، اسفندیاری مدیر مؤسسه آوای باربد، توتون‌چیان مدیر مرکز موسیقی ققنوس و تنی چند از هنرمندان برگزار شد، همایون خرم با ابراز خرسندی از برگزاری چنین مراسمی گفت: خوشحالم که در این سن و سال توانسته‌ام با جوانان رابطه عاطفی خوبی برقرار کنم. وقتی با جوانان این نسل در سن و سال کمی برخورد می‌کنم معلوم می‌شود آنها عاشقانه دنبال موسیقی بوده‌اند.
    وی ادامه داد: از آهنگ‌های گل‌ها در سال ۳۶ و یا برنامه رنگارنگ در سال ۴۲ که زمان زیادی می‌گذرد اما جای خوشحالی است که جوانان این نسل به زیبایی با این آهنگ‌ها ارتباط می‌گیرند و این خود نشان می‌دهد آنها چقدر مشتاق موسیقی هستند.
    این آهنگساز با ذکر خاطره‌ای از توجه جوانان به موسیقی گفت: دیدار با جوانان نکته‌‌ای را برای من روشن می‌کند و آن این است که اگر کاری را عاشقانه جلو ببریم، زمان درنوردیده می‌شود، چرا که عشق همه چیز را درست می‌کند و باعث می‌شود آنچه می‌سازیم و آنچه می‌نوازیم درست و صحیح باشد. به عقیده من اگر هنرمند عاشقانه حرکت کند همه کارها به خوبی پیش می‌رود.
    این نوازنده ویلن در خصوص رضایتمندی از کارهایش در ۸ دهه از عمرش گفت: رضایت تعریف خاص خود را دارد چرا که این مقوله با عوامل اطرافش باید هماهنگ باشد.اگر رضایت درونی باشد همانند هنر با عشق و شوق همراه است.
    خرم بیان داشت: من از ۸ سالگی احساس می‌کردم هر آهنگی را می‌شنوم دگرگونم می‌کند، در آن زمان صفحات گرامافون تازه وارد بازار شده بود و مادرم به خاطر علاقه من به موسیقی یک صفحه از رضاقلی ظلی برایم خریده بود که آواز بسیار زیبایی داشت. من در آن زمان آن را می‌شنیدم و ارتباط زیادی می‌گرفتم.همین عامل باعث شد مادر و پدرم برایم نی‌لبک بخرند و من تمام آهنگ‌های روز را با آن ساز می‌زدم. همچنین یاد گرفته بودم چوب‌ها را به هم وصل و ساز بسازم.
    این نوازنده ویلن ادامه داد: بعد از گذشت مدتی مادرم یک ویلن عروسکی برایم خرید و به پیشنهاد یکی از دوستانمان مرام به استاد صبا معرفی کردند و از سر خوش‌شانسی منزل استاد صبا تنها یک خیابان با ما فاصله داشت و همین اتفاق باعث گردید من تا ۱۱ سالگی پیش ایشان موسیقی را یاد بگیرم.
    همایون خرم در ادامه صحبت‌های خود بیان داشت: یکی از روزها صبا رادیو را به من پیشنهاد داد چرا که در همان زمان نیز فراخوانی از سوی این رسانه برای نوازندگان اعلام شده بود. من پس از گذراندن امتحان قبول و از همان زمان در رادیو شروع به کار کردم. در کنار فعالیت در رادیو، کلاس‌های صبا را نیز ادامه می‌دادم و آخرین دوره آن کلاس‌ها را که مربوط به معرفت موسیقیدان بود و به عقیده من اصلی‌ترین بخش از کار با صبا محسوب می‌شد، نیز گذراندم.
    این آهنگساز با بیان اینکه صبا به معنای واقعی کلمه موسیقی را می‌فهمید، بیان داشت: این استاد برجسته موسیقی به درستی به هنر خود تسلط و معرفت داشت و به عقیده من یکی از شانس‌های بزرگ موسیقی ایران صبا بود چرا که اگر او نبود ما نه برنامه‌ای با عنوان گل‌ها و نه این نسل از موسیقیدان‌ها را داشتیم. او با شمع وجود خودش همه را جمع و به آنهایی که علاقه داشتند که وارد سلسله موسیقی ایرانی شوند این هنر را آموخت. همین نکته هم باعث شده نسل امروز تا این حد مشتاق موسیقی باشند.
    وی ادامه داد: من معتقدم در زندگی هنری‌ام هیچگونه دخالتی نداشتم بلکه شوق و عشق من به این هنر باعث شده تلاش کنم و در این مسیر قرار بگیرم. پدرم همیشه تأکید داشت در کنار موسیقی باید درسم را نیز ادامه دهم چرا که او معتقد بود اگر درس نخوانم همین ویلن که به آن عشق می‌ورزم مرا به بیراهه می‌کشاند بر همین اساس در کنار موسیقی رشته مهندسی را نیز ادامه دادم.
    این آهنگساز برجسته در خصوص آینده موسیقی ایران گفت: موسیقی باید راه خودش را ادامه دهد. چرا که یکی از پایه‌های اساسی فرهنگ ما محسوب می‌شود و ما نمی‌توانیم بدون آن استوار باشیم. من هم امیدوارم موسیقی همیشه پابرجا باشد.
    خرم با اشاره به ماندگاری آهنگ‌های نسل گذشته نسبت به حال حاضر اظهار داشت: من در این مقوله تقصیری ندارم چون جزء آن رتبه‌های زمانه نیستم.
    خرم در خصوص برگزاری کنسرت بعد از گذشت سال‌ها گفت: همیشه فکر می‌کنم صحنه از آن جاهایی است که خیلی زیبا می‌توانم ابراز احساسات کنم. ما تا قبل از سال ۳۴ تمام کارها را به صورت زنده اجرا می‌کردیم و بعد از آن بود که ضبط موسیقی رواج پیدا کرد. امیدوارم شرایطی پیدا شود که به روی صحنه بروم چون هیچ چیز برای من دلپذیرتر از آن نیست که هر آنچه را که می‌دانم با اصوات به مردم منتقل کنم.
    بعد از صحبت‌های همایون خرم حسن آزاده‌فر به تنبک‌نوازی پرداخت و در ادامه با بابک شهرکی نوازنده ویلن قطعه‌ای را به صورت دونوازی اجرا کردند.
    در ادامه این مراسم محمد آزاده‌فرد پژوهشگر و محقق موسیقی و رئیس مرکز موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: موسیقی ایران شرایط سخت‌تر از این را هم پشت سر گذاشته بر این اساس وظیفه ما این است که به مردم امید دهیم چرا که این دوره می‌گذرد و به عقیده من موسیقی ایرانی و شعر فارسی قوی‌تر از آن است که این شرایط آن‌ها را تحت تأثیر خود قرار دهد.
    وی ادامه داد: امروز بسشتر مردم ما در روزنامه‌ها به دنبال صفحات حوادث هستند اما یکی از وظایف ما این است که به آنها آرامش را هدیه کنیم. یکی از این آرامش‌های بزرگ جشن امشب است که بزرگ‌مردی به ۸۰ سالگی می‌رسد و ما در کنار آن هستیم تا شمع۸۰سالگی‌اش را خاموش کنیم.
    آزاده‌فر ادامه داد: من تقاضا دارم در این روزگار که کسی نیست به داد ما برسد خودمان به داد خودمان برسیم.
    جشن ۸۰ سالگی همایون خرم با اجرای دو قطعه از جمله «می‌گذرم تنها در میان گل‌ها» توسط این نوازنده ویلن به پایان رسید.

    https://musiceiranian.ir/?p=1978
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *