×
×

کتابی آگاهی‌بخش با تصاویر جذاب برای علاقه‌مندان موسیقی

  • کد نوشته: 1955
  • موسیقی ایرانیان
  • پنجشنبه, ۱۰ام تیر ۱۳۸۹
  • ۰
  • کتاب «راهنمای جامع موسیقی کلاسیک» به کوشش جان باروز با ترجمه رضا رضایی توسط انتشارات فرهنگ معاصر منتشر شده است. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی موسیقی ایران، هر چند که موسیقی در هر خانه و کوی و برزنی حضور دارد؛ در هر شکل و شمایلی و شاید درست نباشد که موسیقی را میان خوب و ناخوب […]

  • کتاب «راهنمای جامع موسیقی کلاسیک» به کوشش جان باروز با ترجمه رضا رضایی توسط انتشارات فرهنگ معاصر منتشر شده است.
    به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی موسیقی ایران، هر چند که موسیقی در هر خانه و کوی و برزنی حضور دارد؛ در هر شکل و شمایلی و شاید درست نباشد که موسیقی را میان خوب و ناخوب و والا و پایین دسته‌بندی کنیم، اما درک و دریافت درست موسیقی و تن دادن و گوش سپردن به موسیقی علمی، نیاز به مطالعه و تجربه نظری دارد.
    هر چند که کتاب‌های مختلفی در زمینه موسیقی وارد بازار نشر ما شده است، اما بیشتر آنان مورد استفاده دانش‌جویان و هنرجویان این رشته قرار می‌گیرد و کم‌تر پیش آمده که کتابی در این زمینه، مورد وثوق غیرهنرجویان و هنرآموزان موسیقی قرار گیرد. اما بی‌شک می‌توان ادعا کرد که قریب به اتفاق کتاب‌دوستان به موسیقی نیز ارادت دارند و در این بین، «راهنمای جامع موسیقی کلاسیک» با توجه به اعتبار ناشر آن، می‌تواند جایگاه درخوری میان اهالی کتاب‌خوان و مطالعه‌گر داشته باشد.
    کتاب حاضر با جمله از ویکتور هوگو نویسنده مشهور فرانسه آغاز می‌شود: «موسیقی بیان‌کننده حسی است که آن را نه می‌توان به قالب کلمات ریخت و نه می‌توان ناگفته گذاشت.»
    «باروز» سرپرست ده مولف این کتاب که استاد کالج سلطنتی موسیقی انگلستان نیز هست، در پیش‌گفتارش نوشته است: «ده ساله بودم که مادرم مرا به کنسرت برد… از همان لحظه که نوازندگان داشتند سازهای خود را کوک می‌کردند به شدت مجذوب شدم و فکر کردم موسیقی جای بسیار مهمی در زندگی‌ام خواهد داشت. پیانو یاد گرفتم ولی بعدا معلوم شد که من نوازنده یا آهنگ‌ساز حرفه‌ای تمام‌عیاری نخواهم شد. اما شارح و مفسر موسیقی شدم…»
    «رضایی» نیز علت انتخاب این متن مرجع برای ترجمه را «به زبان ساده و برای عموم نوشته شده» عنوان کرده و ادامه داده است: «تنظیم مطالب و انتخاب تصاویر به صورتی است که متن را گویاتر و سودمندتر می‌سازد و سرانجام این نکته نیز اهمیت دارد که صفحه‌آرایی و چاپ و تولید کتاب چنان چشم‌نواز و جذاب است که تورق و مطالعه آن لذتی شبیه لذت هنری در مخاطب برمی‌انگیزد.»
    این کتاب عکس‌های فراوانی از ساز‌ها و نوازندگان و آهنگسازان در خود جای داده است. صفحه‌آرایی و چاپ آن در حد بسیار مطلوب است و جنس مرغوب کاغذ هم بر وزانت و قابل توجه بودن آن افزوده است.
    مقدمه‌ای بر موسیقی کلاسیک، عناصر موسیقی کلاسیک، سازهای موسیقی کلاسیک، اجرای موسیقی کلاسیک، تاریخ موسیقی کلاسیک، موسیقی اولیه، دوره باروک، دوره کلاسیک، دوره رمانتیک، اپرای رمانتیک، مکتب‌های ملی و موسیقی مدرن؛ عناوین بخش‌های مختلف این کتاب هستند.
    این کتاب برای کسانی که می‌خواهند موسیقی را ورای تفریح و سرگرمی در زندگی خود جای دهند، می‌تواند مفید و به‌یادماندنی باشد.
    «راهنمای جامع موسیقی کلاسیک» در ۵۵۸ صفحه با شمارگاه ۲۲۰۰ جلد توسط انتشارات فرهنگ معاصر عرضه شده است.

    https://musiceiranian.ir/?p=1955
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *