×
×

موسیقی یکی از ابزارهای مهم دشمن برای جنگ نرم است

  • کد نوشته: 1954
  • موسیقی ایرانیان
  • پنجشنبه, ۱۰ام تیر ۱۳۸۹
  • ۰
  • موسیقی ایرانی با تمام متانت و وقاری که در خود دارد، خواسته یا ناخواسته مورد هجوم موسیقی‌های تازه‌ساز و وارداتی قرار گرفته است، آن هم به واسطه همین شبکه‌های ماهواره‌ای. ۱. «آلفرد نوبل» دانشمند و مخترع دینامیت و چند ماده منفجره دیگر هیچ‌گاه فکر نمی‌کرد اختراع‌اش که وسیله‌ای برای از میان برداشتن موانع برای راه‌سازی […]

  • موسیقی ایرانی با تمام متانت و وقاری که در خود دارد، خواسته یا ناخواسته مورد هجوم موسیقی‌های تازه‌ساز و وارداتی قرار گرفته است، آن هم به واسطه همین شبکه‌های ماهواره‌ای.

    ۱http://www.musicassociation.ir/Data/news/416141bc-6458-479a-8ce3-fdab7d644672.jpg. «آلفرد نوبل» دانشمند و مخترع دینامیت و چند ماده منفجره دیگر هیچ‌گاه فکر نمی‌کرد اختراع‌اش که وسیله‌ای برای از میان برداشتن موانع برای راه‌سازی و پیش‌رفت انسان‌ها بود، طلیعه عصری خون‌بار و جنایت‌خیز را سبب خواهد شد. هر چند او در آخرین سال‌های عمرش با خواندن خبر «آلفرد نوبل، دلال مرگ و مخترع مر‌گ‌آورترین سلاح بشری مُرد» در یکی از روزنامه‌های صبح متوجه پیامدهای بد اختراع بزرگ‌اش شد و جایزه‌های نوبل را براساس ثروت کلان‌اش راه‌اندازی کرد اما دیگر کار از کار گذشته بود و جان‌های پاک بسیاری هر روز و هر شب در نقاط مختلف دنیا ریخته می‌شد و کاری از آلفرد مغموم برنمی‌آمد دیگر. او همواره به روشنی‌ها می‌اندیشید اما سبب تاریکی‌ها شده بود.
    ۲. «جان لاجی برد» مخترع و مبدع اسکاتلندی تلویزیون است. او در سال ۱۹۲۴ پس از جنگ جهانی اول تلویزیون اولیه را با موفقیت آزمایش کرد و بالاخره، در سال ۱۹۴۱ اندکی بعد از جنگ جهانی دوم نخستین تلویزیون رنگی به همت «جان» چشم به جهان گشود. «برد» تحقیقات مربوط به تلویزیون را در سراسر زندگی خود و در نهایت فقر و بیماری ادامه داد. او البته برخلاف «نوبل» متمول، هیچ‌گاه از دست‌رنج‌اش پشیزی نصیب نیافت و رفت. این دانشمند فقیر، با اختراع تلویزیون سعی داشت هم‌چون «نوبل» بزرگ، موانع و فواصل بین مردمان را کنار زند و راه‌های تازه‌ای پیش روی آنان بگشاید اما این پدیده بزرگ قرن، وسیله‌ای شد برای چپاول و غارت انسان‌ها؛ با نامی دیگر و ردایی زیباتر. آنک انسان‌ها ذهن‌های‌شان مورد هجوم تبلیغات و برنامه‌های جهت‌دار و استثمارگرانه قرار گرفت. هرچند این وسیله به عنوان قوی‌ترین رسانه، می‌توانست منبع اتفاقات بزرگ و انسان‌ساز قرار گیرد اما کمتر این اتفاق می‌افتد.
    ۳. « PMC در روز نهم ماه می سال ۲۰۰۳ تأسیس گردید. این شبکه تلویزیونی از دغدغه و بینش لازم برای بخشیدن صدایی تازه به جوانان ایرانی بهره‌مند است. PMC در برنامه‌های ۲۴ ساعته خود ترکیبی استثنایی از انواع موسیقی ایرانی، عربی و غربی را به بینندگان ارایه می‌دهد. کانال موسیقی ایرانیان (PMC) عصر جدیدی در حوزه سرگرمی برای جوانان ایرانی فراهم کرده است. PMC اولین شبکه رایگان ماهواره‌ای تلویزیونی است که به‌صورت مستقیم و پویا، نیازهای حاضر نسل جوان ایران را پاسخ می‌دهد. سبک منحصر‌به‌فرد و فوق‌العاده شبکه PMC باعث شده است که این شبکه به سرعت تبدیل به مردمی‌ترین و محبوب‌ترین شبکه تلویزیونی در ایران شود، به‌طوری‌که واکنش ببینندگان به این شبکه خود گویای موفقیت بی‌سابقه آن است. این شبکه از طریق ماهواره هات‌برد (Hotbird) پخش می‌شود و بیش از ۱۱ میلیون بیننده در ایران از برنامه‌های آن بهره‌مند می شوند و آمار بینندگان آن هر ماه به سرعت افزایش می‌یابد.» پاراگراف بالا، در بخش «درباره ما» وب‌سایت این شبکه تلویزیونی آمده است. PMC (Persian Music Channel) شبکه‌ای‌ست که شبانه‌روز کلیپ‌های موسیقی به زبان فارسی پخش می‌کند. سیاست این شبکه‌ حمایت از آثار و خالقان آثاری است که شرایط اخذ مجوز در داخل کشور را ندارند. پخش موسیقی رپ به زبان فارسی یکی از این حمایت‌هاست. مرکز این شبکه ابتدا در هلند بود و پس از مدتی به دوبی پایتخت امارات متحده عربی منتقل شد. یکی از نکات جالب این است که این شبکه مناسبت‌های مذهبی ایرانیان را در کار خود دخیل کرده است و در ایام سوگواری برنامه‌هایش را قطع می‌کند. مدیران این شبکه با ظهور شبکه «فارسی ۱» که پخش‌کننده سریال‌های مختلف با دوبله فارسی است، به قصد رقابت با آن تصمیم گرفت بخش پخش سریال و فیلم‌ها به زبان فارسی را راه‌اندازی کند. PMC همچنین تبلیغ محصولات غربی را با تکنیک‌های تاثیرگذار و حرفه‌ای در دستور کار دارد.
    ۴. زمانی که کشور سنگاپور در معرض برنامه‌های ماهواره‌ای قرار گرفت و با سرعت هر چه تمام‌تر آنتن‌های ماهواره‌ در سراسر کشور شیوع پیدا کرد، وزیر اطلاعات این کشور اظهارنظر جالب‌توجهی کرد: «اگر نمی‌توانی با پدیده‌ای مقابله کنی، با آن کنار بیا». این جمله هرچند با پدیده ماهواره، مصالحه‌آمیز و رضایت‌مندانه است، اما می‌تواند بخشی از عقلانیت را در آن دید. گاهی برای برپایی صلح، نیازمند تجهیزشدن به ادوات جنگ هستیم.
    ۵. در کتاب ارزش‌مند «برهان قاطع» اثر علامه دهخدا درباره کلمه ققنوس آمده است: «ققنوس مرغی است به‌غایت خوش‌رنگ و خوش‌آواز. گویند منقار او سی‌صد و شصت سوراخ دارد و در کوه بلندی مقابل باد نشیند و صداهای عجیب و غریب از منقار او برآید و به سبب آن مرغان بسیار جمع آیند. از آنها چندی را گرفته و طعمه خود سازد. گویند هزار سال عمر کند چون عمرش بر آخر آید هیزم بسیار جمع سازد و بر بالای آن نشیند و سرودن آغاز کند و مست گردد و بال بر هم زند چنان‌چه آتشی از بال او بجهد و در هیزم افتد و خود با هیزم بسوزد. از خاکسترش تخمی پدید آید و او را جفت نمی‌باشد و موسیقی را از آواز او دریافته‌اند.» در این تعریف، می‌توان ذات موسیقی را که با ذات انسانی هماهنگ و هم‌سو است، دریافت. ققنوس پرنده‌ای اسطوره‌ای است که جایگاه مهمی در عرفان و فرهنگ ایرانی دارد. موسیقی در تمام زندگی او حضور دارند و به عنوان ابزار زندگی او، به نحوی شایسته حضور دارد. موسیقی در زندگی ما انسان‌ها نیز همواره حضور داشته و کاربردهای مختلف و متعددی از آن شده است.
    ۶. زمانی که توپ و تفنگ در دست دشمن است، ما نمی‌توانیم براساس اعتقاداتمان به صلح و دوستی، از تجهیزشدن به سلاح برابر با دشمن، چشم‌پوشی کنیم. حضور موثر و تکان‌دهنده شبکه‌های ماهواره‌ای در زندگی بشر و از جمله ما ایرانی‌ها، دیگر قابل اغماض نیست. حضور موسیقی و توجه ویژه به این هنر در شبکه‌های ماهواره‌ای امری انکارناپذیر است. موسیقی ایرانی با تمام متانت و وقاری که در خود دارد، خواسته یا ناخواسته مورد هجوم موسیقی‌های تازه‌ساز و وارداتی قرار گرفته است، آن هم به واسطه همین شبکه‌های ماهواره‌ای. حضور گزینشی موسیقی در صدا و سیما به عنوان سازمانی قدرتمند و حاضر در زندگی مردم، امکان رقابت و جذب مخاطبان به‌خصوص جوانان ایرانی را برای اغنای موسیقایی اندک کرده است. رسانه‌های مکتوب و دیجیتال نیز برای پرداختن به موسیقی یا با محدودیت مدیران آن مواجه‌اند یا نیروی حرفه‌ای در آن حضور ندارند. اما واقعیت این است که آنهایی که «جنگ نرم» را به راه‌ انداخته‌اند، از موسیقی استفاده‌های قابل‌توجه و نافذی می‌کنند. دست به سینه نشستن ما در مقابل این هجوم، قابل تامل است.
    ۷. …؟!
    https://musiceiranian.ir/?p=1954
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *