×
×

موسیقی همچنان درگیر تکثیر غیر مجاز

  • کد نوشته: 1931
  • موسیقی ایرانیان
  • دوشنبه, ۷ام تیر ۱۳۸۹
  • ۱ دیدگاه
  • یک آهنگساز موسیقی پاپ معتقد است هنرمندان موسیقی بدون حمایت دولت نمی‌توانند با کپی‌های غیرمجاز آثار موسیقایی مقابله کنند. فواد حجازی آهنگساز و تنظیم‌کننده موسیقی پاپ در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی موسیقی ایران درباره کپی غیرمجاز آثار موسیقایی اظهار کرد: در حال حاضر کپی‌های غیرمجاز آثار موسیقایی نیست که به این هنر ضرر وارد می‌کند،بلکه […]

  • http://www.musicassociation.ir/Data/news/918f7af5-a72b-4d18-8706-2e3af2a048b1.jpgیک آهنگساز موسیقی پاپ معتقد است هنرمندان موسیقی بدون حمایت دولت نمی‌توانند با کپی‌های غیرمجاز آثار موسیقایی مقابله کنند.
    فواد حجازی آهنگساز و تنظیم‌کننده موسیقی پاپ در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی موسیقی ایران درباره کپی غیرمجاز آثار موسیقایی اظهار کرد: در حال حاضر کپی‌های غیرمجاز آثار موسیقایی نیست که به این هنر ضرر وارد می‌کند،بلکه شبکه‌های ماهواره‌‌ای هستند که این کار را انجام می‌دهند. اکنون دیگر کسی سی‌دی کپی‌شده نمی‌خرد بلکه مستقیما از روی شبکه‌های ماهواره‌ای آهنگ مورد علاقه‌اش را همراه با تصویر آن ضبط می‌کند.
    وی ادامه داد: از آنجا که موسیقی ایرانی عملا نتوانسته است با موسیقی خارجی رقابت کند بنابراین به مرور از دور خارج شده است. در نتیجه کپی غیرمجاز از این آثار اثر ناچیزی خواهد بود.
    حجازی درباره نقش هنرمندان در این زمینه گفت: تا وقتی که دولت از هنرمندان حمایت جدی نکند آنان در این زمینه نمی‌توانند کار تاثیرگذاری انجام دهند. این مساله از آنجا ناشی می‌شود که موسیقی در کشور ما اهمیت چندانی ندارد و ما شاهد هستیم که حمایت‌ها از هنرمندان و رونق گرفتن برنامه‌های موسیقایی در کشور دوره‌ای است. در برهه‌ای از زمان آن را رها می‌کنند تا کارهایی انجام می‌شود اما در برهه‌ای دیگر محدودیت برای آن ایجاد می‌شود.
    آهنگ‌ساز آلبوم «عشق الهی» همچنین بیان کرد: در حال حاضر هر کسی به فکر خودش است و کسی به فکر تشکیل یک صنف برای موسیقی و حمایت از هنرمندان آن نیست. ما صنف موسیقی نداریم و اگر کسی در جایی به عنوان صنف مربوط به موسیقی فعالیت می‌کند صرفا به خاطر مسائل مالی آن است نه خود موسیقی. طی چند سال گذشته بین پانصد هزار تا یک میلیون نفر از فعالیت در عرصه موسیقی کنار رفته‌اند و برای امرار معاش به کارهای دیگر مشغول‌اند.
    وی با اشاره به ضعف موسیقی پیش از انقلاب اسلامی اظهار کرد: موسیقی ما در آن دوران، موسیقی فاخری نبود و شعرهایی که خوانندگان می‌خواندند شعرهای خوبی نبود. اکنون نیز موسیقی تفکربرانگیز و مغزدار کم‌تر شنیده می‌شود. در ایران اغلب به موسیقی سبک بیشتر توجه می‌شود. مساله موسیقی در کشور ما اکنون بسیار بغرنج است و مشخص نیست که باید موسیقی داشته باشیم یا نه.
    حجازی توصیه کرد: دولت باید در این شرایط میانه‌داری کند و موسیقی تفکری را تقویت کند. از طرفی موسیقی عامه‌پسند را بی‌دلیل تقویت یا تضعیف نکند بلکه باید انواع موسیقی از جمله موسیقی علمی مورد حمایت قرار گیرد. اگر سقف مترو بریزد ما متوجه می‌شویم که به مهندس زبده احتیاج داریم اما متاسفانه در وادی موسیقی این احساس نیاز وجود نداشته است. ان‌شاءالله که روزی به این نتیجه برسیم که به موسیقی خوب و فاخر نیاز داریم.
    فواد حجازی خردادماه سال جاری به خوانندگی علی‌رضا عصار در تالار بزرگ کشور به اجرای برنامه پرداخت.

    https://musiceiranian.ir/?p=1931
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *