×
×

آیا انواع خاص از موسیقی های ورزشی را می توان حذف کرد؟

  • کد نوشته: 1883
  • موسیقی ایرانیان
  • جمعه, ۴ام تیر ۱۳۸۹
  • ۲ دیدگاه
  • علی بهرامی: ووووزلا ، انواع طبل ها ، شیپورها و … فرهنگ‌های موسیقایی ورزشی هستند که هر منطقه و کشوری در جهان فرهنگ و استفاده خاصی از آن دارد. اما جام جهانی فوتبال این بار در کشوری برگزار می شود که تماشاگرانش شیپور را جزء‌لاینفک تشویق های خود می‌دانند. ووووزلا چیست: ووووزلا نام بوق و […]

  • http://www.irna.ir/NewsMedia/Photo/Larg_Pic/2010%5C6%5C23%5Cimg634128943938125000.jpgعلی بهرامی: ووووزلا ، انواع طبل ها ، شیپورها و … فرهنگ‌های موسیقایی ورزشی هستند که هر منطقه و کشوری در جهان فرهنگ و استفاده خاصی از آن دارد. اما جام جهانی فوتبال این بار در کشوری برگزار می شود که تماشاگرانش شیپور را جزء‌لاینفک تشویق های خود می‌دانند.

    ووووزلا چیست:
    ووووزلا نام بوق و شیپوری است که در استادیوم‌های فوتبال استفاده می‌شود ، حدود یک متر طول دارد و توسط لب و ارتعاشات ریه صدا را تولید می‌کند.
    ووووزلا صدای بلند و یکنواختی دارد و یک نت مشخص را در نوانسی مختلف، شبیه صدای فیل اجرا می کند. فدراسیون بین المللی فوتبال (فیفا) در سال ۲۰۰۹ با این بوق مشکل داشت و استفاده از آن ‌را ممنوع اعلام کرده بود اما در نهایت استفاده آن ‌را در رقابتهای جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی آزاد اعلام کرد. البته “بلاتر”رئیس فدراسیون بین المللی فوتبال گفته بود، در صورتی که حتی یک شیپور به زمین مسابقه پرتاب شود استفاده از آن تا پایان جام جهانی ممنوع خواهد شد.

    درخواست ها برای ممنوعیت ووووزلا و رد آن توسط موافقان:
    چند روز پیش یوروو اسپورت، گزارش داد “ریچ موخندو” سخنگوی کمیته محلی برگزاری مسابقات امروز اعلام کرده، ووووزلا به هیچ عنوان محدود یا ممنوع نخواهد شد. ووووزلا اینجا هست و خواهد بود. مردم سراسر جهان این شیپور را دوست دارند و فقط گروه اندکی با آن مخالف هستند.
    موخندو در واکنش به سخنان دنی جوردن؛ رئیس کمیته برگزاری مسابقات این سخنان را مطرح کرده بود. جوردن گفته بود فیفا ممنوعیت ووووزلا را بررسی خواهد کرد.
    این مسئول محلی مسابقات تاکید کرد:« ووووزلا نمادی از فرهنگ مردم آفریقای جنوبی در فوتبال است و شما که میهمان هستید باید این فرهنگ را بپذیرید. ما به این شیوه جام جهانی ۲۰۱۰ را جشن می‌گیریم.ضمن اینکه مردم سایر کشورها نیز این شیپور را دوست دارند.»

    سابقه مشکل با ساز ورزشی “ووووزلا”:
    ووووزلا از جام کنفدراسیون‌های سال گذشته بحث چالشی بین مقامات محلی و تیم‌های شرکت کننده به وجود آورده بود.
    از همان زمان بود که عده ای به فکر افتادند که ووووزلا را محدود یا حذف کنند، شاید آنها روزهایی که آفریقاییان در ورزشگاه هایشان ارکستر ووووزلا تشکیل دهند را می دیدند.
    جالب است بدانیم این ساز، تجارتی به مبلغ ۵۰ میلیون راند (۶.۴۵ میلیون دلار) در آفریقای جنوبی و اروپا نیز به همراه دارد. و بسیاری از شرکت های ووووزلا ساز هستند که در آمد های خوبی نیز از این راه در می آورند.

    مخترع ووووزلا عذرخواهی می‌کند! :
    سایت های ورزشی چند روز پیش نوشتند، “نیل فن شالکیک” مخترع ۳۷ ساله “ووووزلا” گفته است: “متاسفم که دارم کاری می کنم که به تیمها اجازه نمی دهد آنطور که می خواهند موفق شوند.”
    مخترع ۳۷ ساله ووووزلا به خاطر مزاحمتهایی که صدای ناهنجار این شیپور پلاستیکی ایجاد می کند عذرخواهی و تاکید کرد که با فروش این شپیور پول زیادی به دست آورده است.
    وی در پاسخ به اینکه گردش مالی حاصل از فروش این شیپور چقدر بوده است با خنده گفته است: “دارم ثروتمند می شوم.”
    نیل فن شالکیک در ابتدا به عنوان مخترع ووووزلا معرفی شده بود اما پس از مدتی مشخص شد که در واقع این ساز از قرنها قبل وجود داشته و این شخص تنها آن را به صورت پلاستیکی تولید کرده است.
    وی در سال ۲۰۰۱ کار خود را با تولید ۵۰۰ ووووزلا آغاز کرد. یکسال بعد یک شرکت بسیار مهم از ایده این شیپور خوشش آمد و ۲۰ هزار نمونه از آن را خریداری کرد.
    امروز پس از ۹ سال و به خاطر جام جهانی ۲۰۱۰ روسها و برزیلیها شروع به خریدن این آلت موسیقی کردند و به خاطر یک شرکت آلمانی به نام “اورباس کهربرگ” از مدتی قبل فروش این شیپور در اروپا آغاز شده است.

    ووووزلا به عنوان زبان مشترک! :
    یکی از نقطه نظرات جالب درباره ضرورت استفاده از ووووزلا را مخترع آن بیان کرده است، براساس گزارش لاستمپا، عذرخواهیهای فن شالکیک علائم به خصوصی دارند. به طوری که پدر کابوس صوتی این جام جهانی نمی خواهد انتقاداتی را که به این محصول ناهنجار وارد است بپذیرد.
    وی در این خصوص اظهار داشت: “باید به روش زندگی ما و نوع جشن گرفتن ما برای فوتبال احترام بگذارند. فوتبال باعث شده کشوری که به ۱۱ زبان مختلف حرف می رسد یک مفهوم واحد پیدا کند. ما نمی توانیم در استادیوم برای تشویق تیم خود آهنگ بخوانیم چرا هریک از ما به زبانی حرفی می زنیم که برای سایر هموطنانمان قابل درک نیست. این درحالی است که زبان ووووزلا را همه می توانند بفهند.”

    به هر حال تا این لحظه، کسی نتوانسته است که اهالی افریقای جنوبی را در منع استفاده یا محدود کردن این شیپور ورزشی مجاب کند.
    شب گذشته و در زمان بازی آرژانتین و یونان تصویر مختلفی از تماشاچیان ووووزلا نواز را میدیدم. کسانی که با شوق و هیجانی خاص در این شیپور پلاستیکی می‌دمند. تصویر آن کودک سیاه چرده آفریقایی را با یک ووووزلای زرد رنگ پس از به ثمر رسیدن گل آرژانتین را بخاطر دارید؟
    آیا می توان در این جام جهانی فوتبال ووووزلا را حذف یا محدود کرد ؟ یا اینکه همجنان با حساس شدن بازی ها در مراحل یک هشتم و یک چهارم نهایی و فینال شاهد افزایش نوازندگان ارکسترهای ووووزلا در ورزشگا ها خواهیم بود؟

    https://musiceiranian.ir/?p=1883
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *