×
×

در همایش عاشیق‌های خانه موسیقی ایران عنوان شد:

  • کد نوشته: 186421
  • موسیقی ایرانیان
  • سه شنبه, ۶ام شهریور ۱۳۹۷
  • ۰
  • مدیرعامل خانه موسیقی در همایش عاشیق‌های خانه موسیقی ایران گفت: تمام تلاش ما این است که تحت لوا با هم باشیم و متفرق نباشیم زیرا کسی از تفرقه سود نمی‌برد. اگر هر قومی بخواهد برای خودش یک تشکل درست کند و جدایی‌طلب باشد به نفع هیچ‌کس نیست.

    در همایش عاشیق‌های خانه موسیقی ایران عنوان شد:
  • مدیرعامل خانه موسیقی در همایش عاشیق‌های خانه موسیقی ایران گفت: تمام تلاش ما این است که تحت لوا با هم باشیم و متفرق نباشیم زیرا کسی از تفرقه سود نمی‌برد. اگر هر قومی بخواهد برای خودش یک تشکل درست کند و جدایی‌طلب باشد به نفع هیچ‌کس نیست.

    به گزارش خبرنگار ایسنا، حمیدرضا نوربخش- مدیرعامل خانه موسیقی- در این همایش بیان کرد: ما تلاش کردیم تا هر آنچه می‌توانیم و می‌توانستیم در زمینه خدمات هنرمندان موسیقی مثل بیمه و مسائل حقوقی، انجام دهیم. بیمه هنرمندان از بیمه تامین اجتماعی گرفته تا بیمه تکمیلی به صورت انحصاری از طریق خانه موسیقی ایران و صندوق اعتباری هنر انجام می‌شود اما شنیده می‌شود افرادی در آذربایجان‌شرقی و غربی لیستی از اسامی هنرمندان جمع می‌کنند و به آن‌ها وعده بیمه می‌دهند.

    فاصله گوش مردم با اصالت

    او ادامه داد: خانه موسیقی ۱۶ هزار عضو دارد و هر عاشیقی می‌تواند بگوید عقبه من ۱۶ هزار نفر است اگر عقبه شما این تعداد باشد بهتر است یا هزار نفر؟ شما در خانه موسیقی می‌توانید ادعا کنید که قطره‌ای از یک دریای بیکران هستید.

    مدیرعامل خانه موسیقی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان این‌که نگرانی عمیقی وجود دارد که من در هر فرصتی سعی می‌کنم مطرح کنم، افزود: آن نادیده گرفته شدن اصالت‌های‌مان است. امروزه گوش مردم با اصالت فاصله پیدا می‌کند و این رسالت هنرمندان را سنگین‌تر می‌کند. چیزی که امروز به اسم موسیقی پاپ به خورد مردم می‌دهند، از هنجارهای درست موسیقی پاپ پیروی نمی‌کند.

    نوربخش اضافه کرد: افرادی می‌آیند که در مدت کوتاهی مخاطب ۱۰ هزار نفری پیدا می‌کنند در حالی که نه شعرشان و نه موسیقی‌شان درست است. فکر می‌کنم این مسئله در موسیقی آذری هم اتفاق افتاده که نباید دستخوش تغییر شود. موسیقی شما باید نسل به نسل منتقل شود. رسالت همه‌ی ماست که از  اصالت‌ها پاسداری کنیم.

    آنهایی که عَلَم تفرقه برمی‌دارند جاهل به تاریخ هستند

    داریوش پیرنیاکان نیز به عنوان سخنران دیگر این مراسم بیان کرد: از بدو تاسیس خانه موسیقی تلاش کردم تا عاشیق‌ها در خانه موسیقی حضور داشته باشند و بمانند. برخی از عاشیق‌ها بحث می‌کنند که از خانه موسیقی جدا شوند و تشکل جدایی راه‌اندازی کنند که من مخالفت کردم زیرا از تمامی موسیقی اقوام در خانه موسیقی حضور دارند و عاشیق‌ها هم باید حضور داشته باشند.

    او اضافه کرد: متاسفانه برخی بدون توجه به جایگاه‌شان شروع به ایجاد تفرقه بین عاشیق‌ها کردند که کار خوبی نیست زیرا همه‌ی ما ایرانی هستیم  و وجب به وجب خاک ما متعلق به ایرانی‌ها است. آنهایی که عَلَم تفرقه برمی‌دارند جاهل به تاریخ هستند.

    این پژوهشگر موسیقی در بخش دیگری از صحبت‌هایش از مردم آذربایجان خواست تا در عروسی‌های‌شان عاشیق‌ها را برای نواختن ساز دعوت کنند زیرا آن‌ها زندگی‌شان از این راه می‌گذرد و این موسیقی جزئی از فرهنگ ماست.

    در نخستین همایش عاشیق‌های خانه موسیقی ایران که شامگاه ۵ شهریور در پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری برگزار شد، بیش از ۱۰ نوازنده و خواننده آذری در مدت زمان دو ساعت و نیم اجراء داشتند که می‌توان از آن‌ها به آیت قنبری، عمران حیدری، عیاض شجاعی، اکبر باقری، محسن شیری، امیر سرابی، حسن محمدیان و داود بیگی اشاره کرد.

    به گفته مجری برنامه یکی از اهداف این همایش  اجرای قطعاتی بود که توسط عاشیق‌ها کمتر شنیده یا خوانده شده است.

    https://musiceiranian.ir/?p=186421
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *