×
×

یک سَرکِشی ناب به ردیف

  • کد نوشته: 184605
  • موسیقی ایرانیان
  • شنبه, ۱۳ام مرداد ۱۳۹۷
  • ۰
  • همزمان با انتشار دومین آلبوم از مجموعه «روایت ها» با عنوان «روایت اصفهان» کنسرت «این آنِ دردانه ها» به هنرمندی سه نوازنده مطرح کشورمان در تالار رودکی تهران برگزار شد. به گزارش خبرنگار مهر، همزمان با انتشار دومین آلبوم از مجموعه «روایت ها» با عنوان «روایت اصفهان» کنسرت «این آنِ دردانه ها» شامگاه جمعه سیزدهم […]

    یک سَرکِشی ناب به ردیف
  • همزمان با انتشار دومین آلبوم از مجموعه «روایت ها» با عنوان «روایت اصفهان» کنسرت «این آنِ دردانه ها» به هنرمندی سه نوازنده مطرح کشورمان در تالار رودکی تهران برگزار شد.

    به گزارش خبرنگار مهر، همزمان با انتشار دومین آلبوم از مجموعه «روایت ها» با عنوان «روایت اصفهان» کنسرت «این آنِ دردانه ها» شامگاه جمعه سیزدهم مرداد با هنرمندی حسام اینانلو نوازنده کمانچه، پویا بیگلر نوازنده تار و پریچهر خواجه نوازنده قانون در تالار رودکی تهران برگزار شد.

    در این کنسرت که با استقبال خوب مخاطبان همراه بود، هر سه نوازنده که از هنرمندان شناخته شده و صاحب سبک موسیقی کشورمان هستند بر اساس تجربیات چند سال اخیر خود در حوزه بداهه نوازی به اجرای بخشی از ردیف موسیقی ایرانی پرداختند. این در حالی است که از چندی پیش به همت موسسه هنری «پرده هنر موسیقی» به مدیریت امیر عباس ستایشگر دومین آلبوم از مجموعه دوازده‌تایی «روایت‌ها» که در قالب دستگاه‌ها و آوازهای ردیف موسیقی ایران اجرا شده اند، منتشر شد. نخستین روایت این پروژه پاییز سال ۹۴ با عنوان «روایت ابوعطا» به هنرمندی احسان ذبیحی‌فر نوازنده کمانچه، سیامک جهانگیری نوازنده نی و امیرعباس ستایشگر نوازنده سه‌تار روانه بازار موسیقی شده بود.

    مجموعه «روایت‌ها» یک مجموعه در قالب ۱۲ اثر خواهد بود و هر آلبوم سه تا چهار اجرا از هنرمندانی را در بر می‌گیرد که به روایت خود از آنچه می‌اندیشند، می‌پردازند. این روایت‌های شخصی و گوناگون تنها یک مشخصه ثابت دارند و آن هم روند دستگاه انتخابی برای هر اجراست.

    امیرعباس ستایشگر نیز طی نوشته ای درباره این کنسرت توضیح داد: «مجموعه روایت ها تک نوازی در حوزه موسیقی دستگاهی ایران را نشانه گرفته است. روایت ابوعطا اولین تجربه این مجموعه در سال ۹۵ منتشر شد و امروز با فاصله ای طولانی روایت اصفهان به میان آمده است. دستگاه ها و آوازهای ردیف موسیقی ایران به انتخاب مجریان هر آلبوم، مهمان ما خواهند بود تا هر نوازنده با احساس و توانایی خود به آن سَرک بکشد. دعوت از هنرمندان هر مجموعه جدا از تجربه نوازندگی و دست یافتن به مفاهیمی چون سونوریته، جمله بندی، قدرت انتقال و به غرض و مرض من متصل است.

    هنر تک نوازی به همراه محتوایی استوار بر پایه های موسیقی ردیف که امروزه به سبب فقدات درک صحیحی از دالان های پیچیده آن و همچنین ناشکیبایی مجری متخصص، از هر مسِ سیم اندودی روی سیاه تر است. همجوارِ خاموشی است. مجموعه روایت ها در تلاشِ سربلندی و دمیدن در خاکستر آن برای شعله وری است. امید که چنین باشد.»

    https://musiceiranian.ir/?p=184605
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *