×
×

در نکوداشت استاد عبدالکریم گزیکی مطرح شد:

  • کد نوشته: 184448
  • موسیقی ایرانیان
  • جمعه, ۱۲ام مرداد ۱۳۹۷
  • ۰
  • رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تایباد با اشاره به اهمیت موسیقی سنتی در کاهش آسیب‌های اجتماعی اظهار کرد: حرکت در این مسیر سبب شادی و گذراندن لحظات خوش شده، بدون آنکه انحراف و یا دور ماندن از اصل هنر درمیان باشد. به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، عباس برزو – رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی […]

    در نکوداشت استاد عبدالکریم گزیکی مطرح شد:
  • رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تایباد با اشاره به اهمیت موسیقی سنتی در کاهش آسیب‌های اجتماعی اظهار کرد: حرکت در این مسیر سبب شادی و گذراندن لحظات خوش شده، بدون آنکه انحراف و یا دور ماندن از اصل هنر درمیان باشد.

    به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، عباس برزو – رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تایباد – در مراسم نکوداشت استاد عبدالکریم گزیکی – منقبت‌خوان و شاهنامه‌خوان تایبادی – که شامگاه ۱۰ مرداد برگزار شد، طی سخنانی اظهار کرد: موسیقی محلی و سنتی نشاط‌دهنده روح و جان است و هنرمند عامل اصلی این شادی است.

    وی ادامه داد: موسیقی مقامی برگرفته از آیین گذشتگان است و سبب تعالی در این هنر بومی و محلی می‌شود.

    برزو خاطرنشان کرد: خراسان یکی از قطب‌های مهم موسیقی سنتی(دوتار) است. با وجود اینکه در این زمینه هنرمندان هیچ حمایتی نمی‌شوند اما پیشکسوتان این عرصه با عشق و علاقه نقش خود را برای زنده نگه‌داشتن آواهای محلی ایفا می‌کنند.

    استاد گزیکی در سال ۱۳۳۰ در شهر مشهدریزه از توابع بخش میان ولایت شهرستان تایباد متولد شد و مدت ۶۳ سال است که در زمینه منقبت خوانی و شاهنامه خوانی فعالیت می‌کند. وی از شاگردان استاد نورمحمد درپور است.

    گزیکی برای اولین بار شاهنامه را با موسیقی سنتی (دوتار) اجرا کرده که جامعه هنرمندان شرق خراسان رضوی آن‌را افتخاری برای خود می‌دانند.

    کسب مقام سوم جشنواره بین‌المللی سراج خراسان، رتبه نخست جشنواره ذکر ذاکرین و مقام برگزیده جشنواره آواهای رضوی از مهمترین افتخارات ثبت شده در پرونده این هنرمند تایبادی است.

    پنج گروه هنری موسیقی و آواهای محلی با مشارکت ۷۰ هنرمند در تایباد فعالیت دارند.

    این آیین نکوداشت با حضور هنردوستان از شهرستان‌های تایباد، تربت جام و باخرز به میزبانی تایباد برگزار شد. از اهم برنامه‌های مراسم امشب اجرای موسیقی‌های سنتی (دوتار) توسط هنرمندان تایبادی بود.

    https://musiceiranian.ir/?p=184448
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *