×
×

قسمت خانی از ناملایمات دق کرد

  • کد نوشته: 182815
  • موسیقی ایرانیان
  • سه شنبه, ۱۲ام تیر ۱۳۹۷
  • ۰
  • آیین نکوداشت هادی حمیدی و یادواره قسمت خانی از هنرمندان پیشکسوت موسیقی تالش دوشنبه شب یازدهم تیرماه در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

    قسمت خانی از ناملایمات دق کرد
  • آیین نکوداشت هادی حمیدی و یادواره قسمت خانی از هنرمندان پیشکسوت موسیقی تالش دوشنبه شب یازدهم تیرماه در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

    به گزارش سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان» و به نقل از روابط عمومی فرهنگسرای نیاوران، آیین نکوداشت هادی حمیدی و یادواره قسمت خانی از هنرمندان پیشکسوت موسیقی تالش دوشنبه شب یازدهم تیرماه با حضور تعدادی از هنرمندان و علاقه مندان موسیقی اقوام ایران در فرهنگسرای نیاوران تهران برگزار شد.

     در ابتدای این مراسم که با همت بنیاد آفرینشهای هنری نیاوران و فرهنگ کده تالش برگزار شد سیدعباس سجادی، مدیر عامل بنیاد آفرینشهای هنری نیاوران، ضمن خوشآمدگویی به حاضران سید هادی حمیدی را، پرآوازه ترین خواننده تالشی خواند و افزود: آرمین فریدی سال گذشته طرح چنین برنامهای را پیشنهاد داد. ضمن اینکه اجرای این طرح خواسته و آرزوی من بود وخوشحالم  که بنیاد آفرینشهای هنری نیاوران افتخار برگزاری این برنامه را دارد. بی تردید توجه به فرهنگ مناطق، زبان و گویش آنها یکی اصلیترین وظایف مراکز فرهنگی و هنری است.

    سجادی ادامه داد: ما امروز میراث داران فرهنگ و هنری غنی هستیم. وظیفه ما حفظ زبان و فرهنگ مادری و انتقال آن به آیندگان است. به باور من حتی میتوان گفت که نه تنها میراثی از گذشتگان بلکه امانتی از آیندگان در دست ماست که میبایست ضمن حفظ آن به بهترین شکل این فرهنگ را به آیندگان منتقل کنیم. عملکرد صحیح ما در حفظ این میراث و امانت منجر خواهد شد تا نسل بعدی قضاوت درستی نسبت به ما و فرهنگ خود داشته باشد.

    مدیر عامل بنیاد آفرینشهای هنری نیاوران، فرهنگ و موسیقی تالش را یکی از عمیقترین آنها در سطح جغرافیای ایران دانست و گفت: در قرنهای گذشته که آوای انسان جای هر هنر دیگری را گرفته بود قوم تالش به خوبی این هنر را به ظهور رسانده و امروز آن را به دست ما سپردهاند.

    وی سپس به جایگاه محمدرضا درویشی، پژوهشگر حوزه موسیقی پرداخت و تمامی اقوام ایران را وامدار تلاشهای وی در عرصه معرفی سازها و موسیقی نواحی ایران دانست.

    سجادی ابراز امیدواری کرد تا به زودی بزرگداشت مقام محمدرضا درویشی در فرهنگسرای نیاوران با حضور این آهنگساز و مولف برگزار شود.

    وی افزود: ما امشب اینجاییم تا از ۲ بزرگ در عرصه موسیقی تالشی یاد کنیم و آنها را گرامی بداریم. استاد قسمت خانی، گوهر بی نظیر و سفیر فرهنگی خطه تالش که امروز در میان ما نیست و نیز استاد سید هادی حمیدی که حضورش را در میان خود مغتنم میشماریم و به بهانه نکوداشت این استاد بی بدیل در کنار هم گرد آمدهایم.

    سجادی صدای این ۲ بزرگ موسیقی تالش را منتقل کننده سوز نهفته در فرهنگ تالش دانست که به گوش تمامی ایرانیان و حتی فراتر از مرزهای ایران رسیده است.

    وی در پایان از تلاشهای آرمین فریدی از شاگردان خلف محمدرضا درویشی در شناسایی و معرفی موسیقی تالش و نیز فرهنگ کده تالش قدردانی کرد.

    در ادامه برنامه گروه موسیقی «کادوس» به سرپرستی آرمین فریدی روی صحنه آمد تا به اجرای موسیقی اصیل تالشی بپردازد. این در حالی است که پیش از اجرا سرپرست گروه، پیشینهای از سازهای منحصر به فرد تالش، تنبوره و لله تالشی، برای حاضران ارایه کرد و خود را وامدار محمدرضا درویشی، مولف دایره المعارف سازهای موسیقی ایران دانست.

    فریدی گفت: من غرق اعجاز و اعجاب موسیقی تالشی شدم و روستا به روستا گشتم تا سازی همچون تنبوره تالشی را از نوازندههای کهنسال در سراسر تالش گردآوری کنم.

     وی از گلعلی رویان، پیرمرد ۱۲۳ ساله و سرباز میرزا کوچک خان و نیز غلامرضا رضایی یاد کرد که از پیشکسوتان بی ادعای موسیقی تالشی بودهاند.

    فریدی افزود: لَله تالش، نی منطقه تالش است که سازی بادی است و میتوان آن را پیچیدهترین در نوع خود دانست. این ساز در تمامی خطه تالش و حتی فراتر از آن رواج دارد.

    مدیر فرهنگ کده تالش در بخش دیگری از مراسم دلنوشتهای برای استاد قسمت خانی قرائت کرد.

    محمدرضا درویشی آهنگساز و پژوهشگر شناخته شده موسیقی اقوام ایران نیز در این مراسم گفت:  قسمت خانی را در جشنوارههای خارجی دیده بودیم اما آیا کسی زندگی او را دید که چگونه در فقر زندگی کرد و در اثر ناملایمات روزگار دق کرد. این جفا بر قسمت خانی بود که جامعه به نحوی که شایسته این استاد بی بدیل موسیقی تالشی بود از وی تجلیل نکرد و او را ارج ننهاد.

    درویشی سپس گفت: حیف که امروز نام تالش از پسوند گیلان حذف شده است. اما  شما وظیفه دارید مفهوم تالش و فرهنگ و موسیقی و زبان تالشی را با تمام وجود حفظ کنید و  آن را به آیندگان منتقل کنید.

     وی در ادامه خاطرهای درباره تنبوره تالشی و تلاشهایش در شناسایی این ساز با راهنمایی علی عبدلی، پژوهشگر سرشناس قوم تالش، ذکر کرد و افزود: در نهایت آن تلاشها به ثمر نشست و امروز چندین ساز به نام پیشکسوتان تنبوره تالشی همچون صالح بیدار در موزه موسیقی ایران وجود دارد و تنبوره تالشی در دایره المعارف موسیقی ثبت شده و برای همیشه زنده مانده است.

    در ادامه برنامه سید هادی حمیدی روی صحنه رفت و ضمن سخنانی یگانه همراه و حامیاش را در راه موسیقی تالشی، همسر خود دانست.

     وی همچنین از تلاشهای آرمین فریدی، محمدرضا درویشی و سیدعباس سجادی قدردانی کرد و افزود: خوشحالم که هنرم را به هیچ قیمتی نفروختم.

    در پایان مراسم ضمن رونمایی از سردیس سیدهادی حمیدی ساخته چنگیز اقبالی، هدایایی به این هنرمند، خانواده زنده یاد قسمت خانی و دیگر هنرمندان اهدا شد.

    https://musiceiranian.ir/?p=182815
       
    برچسب ها هادی حمیدی

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *