×
×

گزارش از خبرگزاری «فارس»

  • کد نوشته: 182576
  • موسیقی ایرانیان
  • شنبه, ۹ام تیر ۱۳۹۷
  • ۰
  • وضعیت فروش بلیت اجراهای زنده موسیقی که همزمان با رویداد جام جهانی فوتبال در حال برگزاری است، در روزهای اخیر با رکود محسوسی مواجه شده است. به گزارش خبرنگار موسیقی فارس،‌ هر سال بعد از پایان ایام ماه مبارک رمضان دوره جدیدی از اجراهای زنده موسیقی برگزار می‌شود و بسیاری از خوانندگان و فعالان حوزه […]

    گزارش از خبرگزاری «فارس»
  • وضعیت فروش بلیت اجراهای زنده موسیقی که همزمان با رویداد جام جهانی فوتبال در حال برگزاری است، در روزهای اخیر با رکود محسوسی مواجه شده است.

    به گزارش خبرنگار موسیقی فارس،‌ هر سال بعد از پایان ایام ماه مبارک رمضان دوره جدیدی از اجراهای زنده موسیقی برگزار می‌شود و بسیاری از خوانندگان و فعالان حوزه موسیقی اجراهای خود را تا پیش از ماه محرم روی صحنه می‌برند.

    اما امسال رویداد جام جهانی فوتبال با ایام اصطلاحا پیک کنسرت‌ها همزمان شده و بر روی فروش بلیت این اجراها تاثیر محسوسی گذاشته است. بسیاری از تهیه‌کنندگان و موسسات موسیقی هم قید برگزاری اجرا در این ایام را زده‌اند و ترجیه داده‌اند که برنامه‌شان را به بعد از رویداد جام‌جهانی منتقل کنند تا با ریسک کمتری در بلیت‌فروشی مواجه شوند.

    به همین دلیل نیز تعداد اجراهای زنده در مقایسه با مدت مشابه سال قبل نزدیک به ۳۰ در صد کاهش داشته است؛ در حال حاضر مجموعا بلیت ۲۴ رویداد موسیقی پاپ در شهر تهران به فروش می‌رسد که از این میان تنها ۳ کنسرت شهرام شکوهی،‌ علیرضا طلیسچی و محسن ابراهیم‌زاده توانسته‌ اند بلیت‌هایشان را به طور کامل به فروش برسانند.

    بلیت‌های ۲۵ کنسرت سنتی، کلاسیک و تلفیقی نیز در حال حاضر برای فروش در اختیار مخاطبان قرار گرفته است که از این میان هیچ یک از اجراها هنوز نتوانسته‌اند بلیت اجراهای خود را به پایان برسانند.

    وضعیت شهرستان‌ها هم چندان متفاوت با تهران نیست و از مجموع نزدیک به ۳۰ اجرای زنده‌ای که بلیت‌فروشی اینترنتی آن آغاز شده، تنها سه اجرا در زمینه فروش موفق بوده‌اند (کنسرت‌های حمید هیراد، محسن ابراهیم‌زاده و ماکان‌بند) و بقیه اجراها با چالش بحران مخاطب روبه‌رو هستند.

    از طرفی رکود برگزاری اجراهای زنده موسیقی و کاهش درخواست‌های اجراهای زنده، برخی سالن‌های اجرای موسیقی را مجبور به پخش بازی‌های فوتبال جام‌جهانی کرده است تا بتوانند راهی دیگر برای درآمدزایی از سالن‌ها پیدا کنند. مرکز همایش‌های برج میلاد و سالن همایش ایرانیان دو سالنی بودند که برای اولین بار در حوزه موسیقی، اقدام به پخش بازی‌های زنده موسیقی کردند.

    البته شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه و همین‌طور قیمت بالای بلیت کنسرت‌ها نیز در این رکود دخیل بوده اما فعالان و کارشناسان حوزه موسیقی دلیل اصلی این شرایط را رویداد جام‌جانی و تب فراگیر آن در میان اقشار مختلف جامعه می‌دانند.

    موضوع دیگری که برگزار کنندگان رویدادهای موسیقی را در ایام جام جهانی نگران کرده است؛ همزمانی کنسرت‌ها با دیدارهای حذفی و حساس فوتبال است. چرا که ممکن است مخاطب علی‌رغم خریداری بلیت کنسرت، حاضر به از دست دادن رقابت مرحله‌های بالا و حذفی جام جهانی نباشد و قید هزینه‌ای که کرده را نیز بزند و سالن اجرا با وجود فروش بلیت خالی بماند. اتفاقی که چهار سال گذشته برای چند اجرای زنده افتاد و همزمانی بازی‌هایی مانند آلمان و برزیل با کنسرت‌ها باعث شد تا مخاطب علی‌رغم خریداری بلیت، فوتبال را به موسیقی ترجیح دهد.

    گزارش از حسین سلیمی

    https://musiceiranian.ir/?p=182576
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *