×
×

«اینجا گورستان ساز نیست»/ گزارش تصویری از این نشست

  • کد نوشته: 18057
  • موسیقی ایرانیان
  • سه شنبه, ۲۹ام فروردین ۱۳۹۱
  • ۰
  • مدیر موزه موسیقی گفت: قرار نیست در موزه موسیقی آثار را زندانی کنیم؛ مهم این است که موزه بتواند رسالت احیاگری انجام دهد زیرا اینجا گورستان ساز نیست.

  • مدیر موزه موسیقی گفت: قرار نیست در موزه موسیقی آثار را زندانی کنیم؛ مهم این است که موزه بتواند رسالت احیاگری انجام دهد زیرا اینجا گورستان ساز نیست.

    در نشست خبری که صبح دیروز- ۲۸ فروردین ماه – برای تشریح فعالیت‌های موزه موسیقی در سال ۹۱ برگزار شده بود، علی مرادخانی گفت: موزه موسیقی یک موسسه غیردولتی است و فعالیتش به نوبه خود در زمینه فرهنگ خاص است؛ چیزی که شاید تاکنون کمتر روی آن کار شده است. در این مدت تلاش زیادی کردیم تا شرایط را تا حد استاندارد برسانیم و امکانات موزه را افزایش دهیم تا مجموعه کارهای خود را به شایسته‌ترین نحو انجام دهد.

     او ادامه داد: ما تلاش کردیم افراد حوزه موسیقی در کنار یکدیگر قرار بگیرند و صاحبنظران دور یکدیگر جمع شوند. برای مثال در بخش جمع‌آوری سازهای محلی با محمدرضا درویشی همکاری کرده‌ایم.

     مدیر موزه موسیقی اظهار کرد: آرشیو موزه دارای منابعی غنی است و تلاش کردیم بتوانیم از این امکانات استفاده کنیم. گنجینه موزه آثاری از سال ۱۲۸۴ هجری شمسی تاکنون را شامل می‌شود.

     مرادخانی یادآور شد: در سال گذشته توانستیم امکاناتی را فراهم کنیم که مجموعه موزه موسیقی بازسازی و امکانات داخلی آن تجهیز شود. سالن کوچکی را نیز در کنار موزه احداث خواهیم کرد که به اندازه صد نفر گنجایش دارد و در اختیار کارهای پژوهشی و علمی حوزه موسیقی قرار خواهد گرفت.

     او معتقد است: در سال جاری فضای کار برای فعالیت‌های میدانی بیشتر شده است. سال گذشته اعلام کردیم که در زمینه پایان‌نامه‌های دانشجویان کمک‌هایی خواهیم کرد و علاوه بر آن امسال امکاناتی ایجاد کردیم تا دانشجویان بتوانند پروژ‌ه‌های خود را به سامان برسانند.

     رییس موزه موسیقی تاکید کرد: سعی کردیم فضای کاربری موزه را افزایش دهیم و امکاناتی را ایجاد کنیم که کاملا فضای موزه‌ای باشد.

     مرادخانی در بخش دیگری از سخنانش درگذشت فریدون پوررضا – خواننده موسیقی گیلکی – را تسلیت گفت و افزود: یکی از دلایل حضور موزه موسیقی این است که وقتی هنرمندان در قید حیات هستند آن‌ها را شناخته و به آن‌ها خدمت کنیم.

     او با اشاره به کمک‌های شورای شهر تهران در سال ۹۰ عنوان کرد: با این حمایت‌ها موزه تا حد زیادی متحول می‌شود و سعی می‌کنیم یکی از ساختمان‌های اطراف را بخریم و بخش اداری را از این فضا خارج کنیم.

     مرادخانی با بیان اینکه سال گذشته موزه موسیقی در عرصه فعالیت‌های بین‌المللی نیز حضور داشته ،توضیح داد: سال ۹۰ در فستیوال «دیرین‌شناسی» کره جنوبی شرکت کردیم و خوشبختانه غرفه ایران بسیار مورد توجه قرار گرفت. همچنین طبق رایزنی‌هایی که با یکی از دانشگاه‌های آلمانی داشتیم قرار است آرشیو موزه را تکمیل کنیم که این اقدام از خرداد ماه آغاز خواهد شد.

     او با اشاره به برنامه‌های سال گذشته موزه موسیقی در زمینه دعوت از هنرمندان کشورهای سوییس و فرانسه افزود: در سال جاری نیز تلاش می‌کنیم تا ارتباط بین هنرمندان و اندیشمندان حوزه موسیقی را چه در داخل و چه در بخش بین‌الملل قوی‌تر کنیم.

     رییس موزه موسیقی فعالیت مکتوب در این حوزه را از دیگر اقدامات موزه دانست و از پرداختن به ردیف نی «حسن کسایی» یاد کرد.

     او اظهار کرد: در سال جدید قرار است چهار فیلم مستند به شکل پرتره هنرمندان از چهره‌هایی چون لوریس چکناواریان، فخری ملک‌پور، فرهاد فخرالدینی و همایون خرم تهیه کنیم.

     مرادخانی در ادامه سخنانش از فعالیت‌های موزه در فضای مجازی خبر داد و اظهار امیدواری کرد: تا پایه کارهای مجازی موزه امسال پایه‌گذاری شود تا مراجعه‌کنندگان از خدمات مجازی بهره‌مند شوند، این فضا برای فعالیت‌های پژوهشی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

     مدیر موزه موسیقی با اعتقاد بر اینکه ایران باید در فضای جهانی موسیقی نیز حضور داشته باشد، بیان کرد: سال گذشته همراه با شورای جهانی موسیقی، در اجلاسی مبنی بر «مشکلات پیش روی موسیقی در جهان» حضور پیدا کردیم وبه طور قطع امسال نیز در این اجلاس شرکت خواهیم کرد. فکر می‌کنم بهتر است موسیقی ایران در این اجلاس‌ها حضور فعال داشته باشد.

     او در ادامه به کارگاه‌های موجود در موزه موسیقی اشاره کرد و افزود: در یکی از کارگاه‌ها دستگاه موزیک باکس وجود دارد که بسیار مورد توجه مخاطبان بوده است. اکنون قصد داریم قطعاتی با تم ایرانی برای موزیک باکس بسازیم تا مردم قطعات خاطره‌انگیز را نیز از این طریق بشنوند.

     مرادخانی تاکید کرد: موزه موسیقی کمک‌ حال حوزه موسیقی است و ما تلاش می‌کنیم به عنوان یک کمک‌ حال حضور داشته باشیم و برای روستاهای مختلف این امکان را فراهم کنیم تا بتوانند به صورت شایسته فعالیت‌های خود را انجام دهند.

     رییس موزه موسیقی خاطرنشان کرد: در حال حاضر موزه‌ها در نسل پنجم زندگی می‌کنند و باید با زندگی مردم همراه باشد. اگر در موزه همه چیز را محبوس کنیم امکان از بین رفتنش خیلی بیشتر است. همچنین در حوزه پژوهش و علمی اگر کسی از ما امکاناتی بخواهد در اختیارش قرار می‌دهیم و با وزارت ارشاد صحبت خواهیم کرد که برای اثر مجوز نشر نیز دریافت کنیم. به هر حال حضور پژوهشگران در موسیقی بلامانع است.

     او درباره میزان گرایش گردشگران در موزه موسیقی سخن گفت و در این باره توضیح داد: سال گذشته تعدادی از لیدرهای تورهای گردشگری را به موزه دعوت کردیم و فکر می‌کنم هفته‌ای نیست که موزه بازدیدکننده خارجی نداشته باشد. البته بنده فکر می‌کنم لیدرها نیز به آموزش نیاز دارند که گردشگران را تنها با فضای بازار و میدان آشنا نکنند.

     مرادخانی درباره فعالیت مرمت‌‌گران ساز توضیح داد: از حضور فعالان در این عرصه استفاده می‌کنیم و سعی داریم این فرهنگ را به وجود آوریم که شخص بداند اگر سازش را به موزه اهدا کند، خیلی بهتر از این است که آن را بفروشد.

     رییس موزه موسیقی در پایان سخنانش اعلام کرد: هر کس که می‌تواند ،آثار موسیقایی خود را اعم از ساز، آثار صوتی، آثار مکتوب و … به موزه معرفی کند.

    عکس ها از خسرو پرخیده

    https://musiceiranian.ir/?p=18057
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *