×
×

از نوازندگان کهن منطقه بلوچستان بعد از تحمل درد و بیماری

  • کد نوشته: 178911
  • موسیقی ایرانیان
  • یکشنبه, ۹ام اردیبهشت ۱۳۹۷
  • ۰
  • استاد علی آوارگان ملقب به لعل محمد سرودی از نوازندگان کهن منطقه بلوچستان بعد از تحمل درد و بیماری در انزوا به دیار باقی شتافت.

    از نوازندگان کهن منطقه بلوچستان بعد از تحمل درد و بیماری
  • مهر نوشت: استاد علی آوارگان ملقب به لعل محمد سرودی از نوازندگان کهن منطقه بلوچستان بعد از تحمل درد و بیماری در انزوا به دیار باقی شتافت.

    علی مغازه ای پژوهشگر موسیقی قومی ایران با اعلام این خبر افزود: یک روز بعد از درگذشت استاد خلیل یوسفی از کمانچه نوازان برجسته موسیقی شمال خراسان بار دیگر سوگوار و عزادار یکی دیگر از بزرگان موسیقی منطقه بلوچستان استاد علی آوارگان ملقب به لعل محمد سرودی هستیم که به حق یکی از چهره های کهنسال و صاحب نام ساز «سرود» یا قیچک این منطقه بود.

    وی افزود: متاسفانه علاقه مندان موسیقی قومی ایران طی سال های اخیر به دلیل بیماری و کهولت سن از شنیدن نغمه های این هنرمند محروم بودند و با رفتن این استاد بزرگ امید ما برای داشتن یک ذخیره مدون از منابع موسیقی اقوام ایران کمرنگ تر شد.

    وی ادامه داد: استاد علی آوارگان ساکن منطقه اورکی از دشتیاری چابهار بود که طی سالیان طولانی با شاعران، حماسه خوانان و بزرگان منطقه بلوچستان همنوازی کرده بود. این هنرمند همزمان با سرودی نوازی صوت دل انگیزی هم داشت.

    مغازه ای درباره روند بیماری استاد آوارگان توضیح داد: استاد این اواخر دچار بیماری قلبی و مغزی و آسیب جسمی اش به حدی بود که در چند ماه اخیر نیاز به درمان مستمری داشت اما خودش می گفت کسی به او رسیدگی نمی کند. حتی برخی از دوستان پیگیر بیمه وی بودند که متاسفانه این موضوع نیز امکان پذیر نشد.

    این پژوهشگر موسیقی بیان کرد: به دلیل اینکه فرزندان استاد آوارگان پیگیر هنر نبودند بنابراین دیگر جانشینی برای وی نیست که بخواهد میراث گرانقدرش را حفظ کند. او به حق آواره موسیقی بود و ما می بینیم که آوارگان موسیقی یک به یک به دیار باقی می روند و ما همواره افسوس می خوریم. امیدواریم باقی ماندگان را دریابیم که مانند استاد آوارگان این چنین در انزوا از دنیا نروند.

    https://musiceiranian.ir/?p=178911
       
    برچسب ها علی آوارگان

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *