×
×

برگزاری چنین کنسرتی در قبل و بعد از انقلاب سابقه نداشته

  • کد نوشته: 178125
  • موسیقی ایرانیان
  • سه شنبه, ۲۸ام فروردین ۱۳۹۷
  • ۰
  • کنسرت‌ عاشقانه‌های پاپ با حضور خواننده‌های مطرح و توانمند موسیقی کشور به رهبری و تنظیم رضا تاجبخش ۲۴ و ۲۶ اردیبهشت برگزار خواهد شد. این اتفاق خاص که قرار است ۶ خواننده برجسته در یک کسنرت روی صحنه بروند بهانه‌ای شد تا گفت‌وگویی درباره‌ این کنسرت با رضا تاجبخش داشته باشیم. بدون شک رضا تاجبخش […]

    برگزاری چنین کنسرتی در قبل و بعد از انقلاب سابقه نداشته
  • کنسرت‌ عاشقانه‌های پاپ با حضور خواننده‌های مطرح و توانمند موسیقی کشور به رهبری و تنظیم رضا تاجبخش ۲۴ و ۲۶ اردیبهشت برگزار خواهد شد. این اتفاق خاص که قرار است ۶ خواننده برجسته در یک کسنرت روی صحنه بروند بهانه‌ای شد تا گفت‌وگویی درباره‌ این کنسرت با رضا تاجبخش داشته باشیم. بدون شک رضا تاجبخش یکی از موزیسین‌های توانمندی‌ست که می‌توان او را از سرمایه‌های موسیقی کشور دانست و برگزاری چنین کنسرتی اتفاقی ویژه در موسیقی امروز است

    ایده‌ی برگزاری کنسرت عاشقانه‌های پاپ چطور شکل گرفت؟

    من تصمیم گرفته بودم از موسیقی پاپ خداحافظی کنم به دلیل این که توقع بیشتری از موسیقی داشتم. به نظرم موسیقی به شکلی یکنواخت و بدون تحرک در حال انجام بود. به خاطر همین تصمیم داشتم د موسیقی پاپ کار نکنم. تا اینکه دو، سه سال پیش ایده‌ی برگزاری کنسرت مشترک بین چند خواننده به ذهنم رسید. البته نه به شکلی که درحال انجام است. به صورتی متفاوت که توضیح خواهم داد. می‌خواستم خواننده‌هایی که با هم همکاری داشتیم و البته مردم هم آن کارها را شنیدند با یک پیانو نوازندگی کنم و هر خواننده نیر کار را اجرا کند. اما با بزرگ شدن و بالا رفتن سن خودم، هدفم نیز بزرگ‌تر شد. فکر کردم چرا این کار را با ارکسترسمفونیک به شکلی حرفه‌ای‌تر و با حجمی وسیع‌تر انجام ندهم. از آقای شهداد روحانی اجازه گرفتم و جناب آقای صفی مدیر داخلی ارکستر سمفونیک تهران نیز خیلی کمک کردند و به این ترتیب سال گذشته استارت این اتفاق زده شد. برای دریافت مجوزهای لازم از دی ماه سال ۹۵ شروع به کار کردیم چون به هر حال  دریافت مجوز پروسه‌ی راحتی نبود.

    برخورد مسوولین با این موضوع چطور بود؟

    اتفاق تازه‌ای بود و برای خیلی‌هایشان هم عجیب بود. حتا مسوولین سالن‌ها هم تعجب می‌کردند چطور این خواننده‌ها کنار هم قرار می‌گیرند و با هم اجرا می‌کنند.  به هر حال این اتفاق از قبل و بعد از انقلاب در موسیقی ما شکل نگرفته بود. به طور حتم کار آسانی نیست چند خواننده و سوپراستار که البته از نظر من تکنیکال و حرفه‌ای هم هستند، کنار هم به صورت مشترک کنسرتی را برگزار کنند. در نظر داشتن شرایط روحی و اخلاقی متفاوت این هنرمندان و همچنین لحاظ کردن تفکرات‌شان مسایل بسیار مهمی بود که باید با برنامه ریزی درستی انجام می شد. البته باید به این موضوع اشاره کنم که آقای فرزاد طالبی، مدیرکل سابق دفتر موسیقی در همان زمان و آقای صادقی نژاد نیز در سهولت کار کمک بسیاری به من کردند.

    انتخاب خواننده‌ها براساس چه معیاری صورت گرفته است؟

    ببینید در درجه‌ی اول حس مثبت و خوبی که نسبت به این خواننده‌ها دارم که همگی از دوستان من هستند باعث شد به این مجموعه دعوت شوند. ضمن اینکه تعداد قطعاتی که با ایشان کارکردم و البته مردم هم آنها را شنیده‌اند را در نظر گرفتم. حس خوب و کارهای خوبی که با آنها انجام داده‌ام باعث شد تا این تیم شکل بگیرد. ضمن اینکه خواننده‌هایی که انتخاب شدند نیز در کنار هم حس خوبی دارند. به همین دلایل این عزیزان با وجود اینکه تک‌تک‌شان معروف هستند، راضی شدند کنار هم قرار بگیرند و از این اتفاق هم استقبال کردند.

    کمی درمورد شکل اجرای خواننده‌ها در کنسرت عاشقانه‌های پاپ توضیح دهید.

    در واقع قرار است هر خواننده دو قطعه را اجرا کند. حالا اینکه هر خواننده دو قطعه‌ی‌ خود را اجرا و بعد خواننده‌ی بعدی کارش را اجرا کند تا پایان کنسرت که تمام کارها به پایان برسد. هنوز به صورت قطعی مشخص نیست. به احتمال بسیار در همان روز کنسرت شکل اجرا مشخص می‌شود.

    چه قطعاتی اجرا خواهند شد؟

    کارهایی که اجرا می‌شود قطعاتی هستند که من تنظیم کردم. در واقع این کنسرت، کنسرت اجراهای خودم است که دوستان لطف می‌کنند و آن کارها می‌خوانند. نکته‌ای که باید به آن اشاره کنم قطعات سیامک عباسی‌ست. انتخاب سیامک به جهت ارتباط، دوستی‌ و البته حس خوبی‌ست که نسبت به او و کارهایش دارم. چون من و او همکاری موسیقایی نداشتیم. ضمن اینکه افراد دیگری هم بودند که به دلایل مختلف حضورشان در این کنسرت شکل نگرفت مثل بابک جهانبخش که من کارهای زیادی با او داشتم اما به دلیل قطع همکاری وی با شرکت اکسیر نوین و اینکه مبادا مشکلی برای او  با شرکت و همکاران جدیدش پیش بیاید، نتوانستیم او را در این کنسرت در کنار خود داشته باشیم. به طور حتم در دوره‌های بعد ایشان هم حضور خواهند داشت و البته خواننده‌های دیگری که با هم همکاری داشته‌ایم.

    تنظیم قطعات به چه صورت است. آیا مخاطب همان تنظیم اصلی را می‌شنود و یا با یک تنظیم متفاوت روبرو خواهیم بود؟

    به طور قطع تنظیم‌ها جدید است. من ابزاری در دست دارم که از اهمیت بسیاری برایم برخوردارند. درست مثل طراحی یک ساختمان که می‌شود یک طراح از ابزاری ساده، ارزان و معمولی استفاده کند که خیلی کار خاصی از آب درنمی‌آید. اما طراح دیگری هست که از ابزار متفاوت، خاص، گران و دور از دسترس همکاران خود بهره می‌گیرد که به طور حتم کاری متفاوت و جدید نیز ارایه می‌دهد. خطوط ملودی تغییری نخواهد داشت اما تنظیم‌ها با اورتورهای سمفونیک‌گونه و سازبندی‌های متفاوت که در قطعات اصلی شنیده نشده‌اند، انجام می‌شود. به طور مثال امکان دارد در یک قطعه‌ی اصلی از چهار ویولن استفاده شده باشد اما در همان قطعه برای اجرا در کنسرت «عاشقانه‌های پاپ»، از شصت یا هفتاد ویولن استفاده شود. ضمن این که هم کارهای ریتمیک و هم کارهای اسلو اجرا می‌شوند که تعادل رعایت شود. به خصوص برای همراهی با ارکستر سمفونیک و خواننده‌ها که با مشکل مواجه نشویم.

    و تعادل بین خواننده‌های پاپ و ارکسترسمفونیک را به چه صورت انجام دادید؟

    باور کنید کار راحتی نبود. ارکسترسمفونیک به هیچ عنوان با بچه‌های پاپ کار نمی‌کند. به جهت اعتقادات موسیقایی که دارند و معتقدند آنها کلاسیک هستند و نباید با موسیقی پاپ کارکنند. اما خوشحالم که به خاطر حضور من این اتفاق شکل گرفت. خواننده‌ها نیز پذیرفتند که کنار هم باشند و کنسرت مشترکی را برگزار کنند چون من از آنها خواستم. اما فراموش نکنیم که همراهی این عزیزان باعث شد تا تابوی دیرینه‌ای شکسته شود. سعی کردم تعادل بین دو طرف را حفظ کنم تا ثابت شود هرکار پاپی سخیف نیست.  من در کل باید تعادل را حفظ می‌کردم به دلیل این که در این بین باید مخاطبان موسیقی را نیز در نظر می‌گرفتم. احتمال داشت مخاطبی که به بهانه‌ی موسیقی پاپ وارد سالن می‌شود، از فضای موسیقی کلاسیک خسته شود بنابراین باید روند موسیقی به شکل پیش برود که حاضرین از فضای کنسرت و موسیقی لذت ببرند.

    کنار هم قراردادن چند خواننده‌ی مطرح و برجسته کارآسانی نیست. این کار را چطور انجام دادید؟

    سعی کردم خط کاری خواننده‌هایی که انتخاب کردم به هم نزدیک باشد. به طور مثال فضای کارهای رضا صادقی و مهدی یراحی، حامی و امیرعباس گلاب. البته این مثال بنده با شباهت صدا اشتباه گرفته نشود. فضای موسیقایی کارها منظور من هست. بین دوستان فقط فضای موسیقی روزبه نعمت‌الهی فرق دارد. من در دو قطعه با روزبه نعمت اللهی همکاری داشته ام که از کارهای بسیار خوب و به قول معروف خوشگل است. در تکمیل توضیحی که دادم باید عرض کنم در کل خواننده‌هایی که انتخاب شدند شبیه خودشان هستند اما فضای کارهای‌شان به هم نزدیک است. نکته‌ای که باید به آن اشاره کنم این است که امروز در موسیقی ما خواننده‌های زیادی هستند که صداهای‌شان شبیه هم است. یک نفر در لس‌آنجلس می‌خواند سه نفر دیگر هم شبیه او می‌خوانند که از این دست اتفاق کم نمی‌افتد. کنار هم قراردادن این خواننده‌ها هیچ اتفاق خاصی را رقم نمی‌زند ضمن این که هیچ جذابیتی برای مخاطب نخواهد داشت.

     برگزارکننده‌ و  تهیه‌ کننده‌ کنسرت عاشقانه های پاپ چه شرکت یا شخصی است؟

    برگزارکننده‌ی این کنسرت شرکت اکسیرنوین است که من همکاری‌های خوبی با آن داشتم. چه در قالب همکاری با بابک جهانبخش و چه همکاری برای کارهای آینده خودم و همین طور در قالب کنسرت «عاشقانه‌های پاپ». به دلیل حرفه‌ای بودن این شرکت و تیمی که با آن همکاری می‌کنند. ضمن این که باید از آقای ملازم مدیر شرکت پیانوی آوای باربد که خیلی کمک کردند و پرداخت اولیه برای سالن از طرف ایشان انجام شد. هرچند ادامه‌ی مسیر بدون آقای ملازم طی شد ولی به هرحال من تا همیشه از ایشان تشکر می‌کنم و در ادامه جناب آقای طباطبایی که از دوستان قدیمی من و در واقع مسوول و تهیه‌کننده‌ی این کنسرت هستند. از آقای طباطبایی هم بسیارتشکر می‌کنم. خدا را شکر همه‌ی این عزیزان باهم دوست هستند و از این اتفاق هم استقبال کردند.

    آیا این روند ادامه خواهد داشت، یعنی باز هم به برگزاری کنسرت در این چارچوب اقدام می‌کنید؟

    بله. خواننده‌های کنسرت بعدی هم انتخاب شدند. کنسرت بعدی در مرداد ماه برگزار خواهد شد. صحبت‌های اولیه نیز انجام شده است.

    کنسرتی شبیه به «عاشقانه‌های پاپ»؟

    به همین صورت اما با ژانری متفاوت و البته عجیب که باید بگویم موفق شدم موسیقی پاپ و سنتی را در کنار هم قرار بدهم. یک خواننده‌ی سنتی بسیار معروف در کنار یک خواننده‌ی پاپ که می‌توان گفت از انگشت‌شمار خواننده‌هایی‌ست که از دهه‌ی هفتاد مخاطبین را به سمت سالن‌ها کشانده و توانایی پرکردن سالن را دارد. البته بهتر است در حال حاضر نامی از آنها برده نشود.  تنها خواننده‌ای که می‌‌توانم نام ببرم نیما مسیحا است که در کنسرت بعدی حضور خواهد داشت.

    بنابراین کار بسیار سختی را پیش‌رو دارید.

    شک نداشته باشید کنار هم قراردادن خواننده‌ی سنتی و خواننده‌ی پاپ کار سخت و البته بسیار جالب و شنیدنی‌ست. باید این توضیح را بدهم کنسرت بعدی بسیار کنسرت متفاوتی‌ست و می‌تواند اتفاقات خوبی را رقم بزند. بارها از همایون شجریان درخواست شده که کارهای غیر سنتی هم اجرا کند البته ایشان بسیار با احتیاط این کار را انجام می‌دهند. فکر می‌کنم شما هم در فضاهای مجازی دیده باشید همکاری کاوه یغمایی و همایون شجریان به عنوان دروغ سیزده که من می‌گویم چرا دروغ وقتی می‌شود این اتفاق را به بهترین شکل ممکن رقم زد. باور کنید نتیجه‌ی کار می‌تواند برای مخاطبین موسیقی نیز جذاب و شنیدنی باشد. سعی‌ام بر این است که در کنسرت بعدی این تابو شکسته شود و خوانندگان سنتی در کنار خوانندگان پاپ، آثار شنیدنی و ماندگاری را خلق کنند.

    و در پایان…

    من و افرادی که همراهی‌ام کردند تا این اتفاق شکل بگیرد مسیر سختی را طی کردیم. نمی‌خواهم عزیزانی که برای دیدن این کنسرت به سالن می‌آیند شریک این سختی باشند اما دوست دارم بدانند که کار آسانی را انجام ندادیم. سعی کردیم شب به یاد ماندنی را برای مخاطبان موسیقی بسازیم تا از دیدن کنسرت لذت ببرند. مردم با این تفکر به سالن بیایند که اتفاق متفاوت و مهمی در حال شکل‌گیری‌ست. تمام افرادی که برای برگزاری این کنسرت زحمت کشیدند یک تیم هستند. مخاطبان و علاقه‌مندان هر خواننده، خواننده‌ی بعدی را هم مورد تشویق قرار بدهند. این یعنی انرژی مثبت که برای من و تیم خیلی مهم است. از آقای خانزازده و اکسیرنوین، آقای طباطبایی، ارکسترسمفونیک، خواننده ها و من همه یک نفرهستیم و دست به دست هم دادیم تا یک کار متفاوت و در خور شان شخصیت مخاطبان موسیقی ارایه بدهیم. البته در پایان باید از جناب محمدرضا عقیلی تشکر بسیار ویژه داشته باشم که در روند دریافت مجوز و همراهی من در تنظیم قطعات بسیار کمک کردند. از همه‌ی دوستان تشکر می‌کنم و امیدوارم نتیجه‌ی تمام زحماتی که کشیدیم مورد استقبال مخاطبان و علاقه‌مندان به موسیقی قرار بگیرد.

    https://musiceiranian.ir/?p=178125
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *